• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193189
+
-

زنان کارآفرین ایران؛ نمای بسته

روایت کارآفرینی زنان به زبان مستند، بُرشی واقعی از بخش‌هایی از زندگی آنهاست که تماشایش می‌تواند فراتر و تأثیرگذارتر از حضور در کارگاه‌های آموزشی و انگیزشی عمل کند؛تماشای اینکه مشکلات در گونه‌های مختلف برای همه وجود دارد و شکست‌هاگاهی، گریزناپذیر هستند اما آنچه صف کارآفرینان را از صف سایر افراد جدا می‌کند شیوه برخورد با مشکلات و البته ناامید نشدن است. مستندهای زیر به خوبی این رازهای واقعی را به تصویر کشیده‌اند.

زنان سرزمین آفتاب
زنان سرزمین آفتاب مجموعه مستندی است که با هدف معرفی زنان کارآفرین و استفاده از پتانسیل‌های بکر جغرافیایی مناطق مختلف کشور تهیه و پخش شد. در این مجموعه مستند 30قسمتی، مخاطب ضمن آشنایی با مولفه‌های محیطی و تنوع اقلیمی ایران که مناسب راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی است، با تلاش‌های اقتصادی زنان آشنا می‌شود. زنان سرزمین آفتاب در هر قسمت از برنامه به سراغ یکی از استان‌های کشور می‌رود و از این رهگذر به شناساندن تلاش‌ زنان آن استان با بهره‌گیری پایدار از منابع طبیعی می‌پردازد. سعیده توکل‌نیا، تهیه‌کننده این مجموعه مستند که خود از کارآفرینان است، می‌گوید:«در سفر کوتاهی که به جزیره هرمز و هنگام داشتم با زنان کارآفرینی آشنا شدم که کسب‌وکار مناسبی داشتند. همانجا تصمیم گرفتم با ساخت این مجموعه مستند از بانوان سرزمینم حمایت کنم و به دیگران نیز انگیزه و امیدشان را انتقال دهم.» داستان کارآفرینی بانویی که از ایتالیا بازگشت تا در روستای زادگاه پدری‌اش، قنوات را احیا کند یا بانویی که نخلستان شهرش را با صادرات خرما و فرآوری‌های آن آباد کرد یا حتی آن بانویی که ضمن راه‌اندازی خط تولید پوشاک سوزن‌دوزی شده هم این هنر ایرانی را معرفی کرد.

خوشمزه‌های یک برند روستایی
ماجرای پر فراز و نشیب کارآفرینی خاور جوربنیان را در مستند «خاور خانوم» تماشا کنید. خاور خانوم بانوی کارآفرین گیلانی است که یکی از معروف‌ترین برندهای غذایی و رستوران ایرانی را با تخصصی که در آشپزی داشت، به‌وجود آورد. ایده خلق این برند و راه‌اندازی کسب‌وکارش به در راه ماندن چند گردشگر حوالی روستایشان (سرولات) در محدوده‌ای بین گیلان و مازندران بازمی‌گردد. این بانوی کارآفرین ایرانی ابتدا از سر مهربانی و نوع‌دوستی پذیرای گردشگران شد؛ گردشگرانی که لحظه‌ای از تعریف و تمجید دستپخت او غافل نمی‌ماندند. کمی بعد ایده پذیرایی از گردشگران با غذاهای متنوع شمالی، شد کسب‌وکار خاور خانوم. در بخش‌هایی از این مستند شاهد سختی‌هایی هستیم که خاور خانوم به‌عنوان یک بانو در مسیر کارآفرینی با آنها مواجه است. سختی‌هایی که مایوسش نمی‌کند و او چندین بار از صفر شروع می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید