• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192363
+
-

رکورد جدید نرخ بهره بین بانکی

 خبر:‌ نرخ بهره بین بانکی رکورد زده و به 23.76درصد رسیده که دلیل آن بالاماندن تقاضای بانک‌ها برای منابع بیشتر در عملیات بازار باز و تزریق نشدن نقدینگی بانک مرکزی عنوان شده است. این بالاترین نرخ بهره بین بانکی از بهمن سال 1399یعنی آغاز سیاست جدید پولی بانک مرکزی است که از عطش بالای بانک‌ها حکایت دارد. این رکورد البته بیانگر این است که سیاست کنترل نرخ تورم از مسیر عملیات بازار باز با چالش مواجه شده است.
 نقد: ثبت رکورد تازه نرخ بهره بین بانکی، به‌معنای این است که بانک‌ها در رقابت بازار بین بانکی به بالاترین نرخ قابل انتظار برای قرض‌گیری از همدیگر رسیده‌اند و اکنون این سؤال مطرح است که با این حساب سیاست بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم چه برنامه‌ای دارد؟ تغییر سیاست اعتباری بانک مرکزی و عدم‌تزریق منابع بیشتر برای رفع نیاز بانک‌ها باعث شده تا نرخ بهره بین بانک‌ها بالا برود.
نکته مهم این است که بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ سیاستی را که پیش از این بین ۱۴ تا ۲۲درصد بود در اواخر سال گذشته به ۱۷ تا ۲۴درصد افزایش داده و حتی این احتمال وجود دارد که در آینده نرخ بهره بین بانکی از مرز 24درصد هم عبور کند. نرخ بهره بین بانکی، نرخ بهره شبانه‌ است. در این بازار شبانه بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهند  که به نوعی نرخ استقراض بین بانکی است. بالا رفتن این نرخ هم بیانگر این است که کسری منابع بانکی همچنان به قوت خود باقی است.
افزایش کریدور نرخ بهره بین بانکی و نوسان آن در دامنه 17تا 24درصد که از 19بهمن سال گذشته آغاز شده، نشان می‌دهد دست‌کم در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار فروکش کردن تورم را داشت، مشروط بر اینکه سیاستگذار پولی در اجرای سیاست اصلاح وضع ناترازی بانک‌ها جدی باشد و بی‌جهت سیاست انبساطی را در پیش نگیرد. مهم برای مردم این است که نرخ تورم پایین بیاید و انتظارشان از بانک مرکزی همین است که ثبات مالی در اقتصاد را از مسیر مهار تورم دنبال کند. رکوردشکنی نرخ بهره بین بانکی یک علامت است که با افزایش این نرخ، هزینه استقراض بانک‌ها در بازار پول افزایش پیدا می‌کند و افزایش آن رابطه معکوسی با رشد تورم در کشور دارد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید