• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192360
+
-

سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد

قیمت خودرو در مبادلات روز گذشته با نزول فراگیری مواجه شد و قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی حتی تا 90میلیون تومان هم افت کرد

گزارش
سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

قیمت خودرو در بازار آزاد روز گذشته با یک نزول فراگیر مواجه شد، به‌طوری که بیش از 90درصد از خودرو‌های داخلی و مونتاژی با افت قیمت مواجه شدند و قیمت برخی خودرو‌ها حتی تا 90میلیون تومان در یک روز کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد این موضوع ناشی از فروش گسترده خودرو در طرح یکپارچه است.
به گزارش همشهری، به‌دنبال رشد شدید قیمت خودرو در سال گذشته شرکت‌های خودرو‌ساز در اواخر سال گذشته برخی محصولات خود را تا پایان سال و حتی سال گذشته در قالب طرح یکپارچه پیش‌فروش کردند. بخش عمده این خودرو‌ها متعلق به ایران خودرو بود. دراین طرح نوع و موعد تحویل 900هزار نفر از متقاضیان مشخص و قرار شد این خودرو‌ها حداکثر تا زمستان سال بعد به متقاضیان تحویل داده شود. از هفته گذشته و در مرحله دوم پیش فروش خودرو بار دیگر شرکت‌های خودروسازی از متقاضیان جدید خودرو ثبت‌نام کردند و بخش عمده این محصولات مربوط به شرکت سایپا بود، اما تازه‌ترین خبر‌ها از اجرای مرحله دوم فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه حاکی از آن است که استقبال کمی از دومین دوره طرح فروش یکپارچه خودرو شده و دیگر خبری از صف‌های میلیونی برای خرید خودرو نیست.
به‌نظر می‌رسد بخش عمده این موضوع ناشی از آن است که سال گذشته به بخش عمده تقاضا‌های واقعی بازار پاسخ داده شده است. طبق گفته مسئولان وزارت صنعت میزان تقاضای واقعی خودرو در ایران سالانه رقمی بین یک تا 1.5میلیون دستگاه است و چنانچه این ارقام را مبنای محاسبه قرار دهیم می‌توان گفت بخش زیادی از تقاضای بازار تاکنون از طریق سامانه یکپارچه پاسخ داده ‌ و از تعداد متقاضیان واقعی بازار به‌شدت کاسته شده است. با این حال باید درنظر گرفت که مشتریان محصولات شرکت سایپا کمتر از ایران خودرو است. با همه اینها مشخص شدن موعد تحویل 900هزار متقاضی در سال‌جاری و آغاز مرحله دوم ثبت‌نام از متقاضیان اثر خود را برجای گذاشته و منجر به افت شدید قیمت خودرو در بازار شد.

افت سنگین قیمت خودرو
آمارها نشان می‌دهد در مبادلات روز گذشته قیمت انواع خودرو‌های داخلی و مونتاژی بین 2 تا 4.5درصد افت کرده و می‌توان گفت قیمت 90درصد خودرو‌های داخلی و مونتاژی با نزول مواجه شده است. طبق این اطلاعات قیمت خودرو‌های مختلف و حتی قیمت خودروی کی‌ام‌سی k7 کرمان خودرو ظرف چند ساعت 90میلیون تومان افت کرد. در میان محصولات ایران‌خودرو   دنا پلاس توربو 6سرعته با کاهش 30میلیون تومانی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با کاهش 23میلیون تومانی و پژو 207دنده‌ای (فرمان برقی) با کاهش 25میلیون تومانی مواجه شدند و قیمت تارا دستی 16میلیون تومان کاهش یافت. محصولات گروه سایپا نیز با افت قیمت مواجه شدند و قیمت شاهین 17 و کوئیک آر 7میلیون تومان افت کرد.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید