• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190047
+
-

خداحافظی با پرونده باز پادگان‌ها؛ تهران سبزتر می‌شود

دیدگاه
خداحافظی با پرونده باز پادگان‌ها؛ تهران سبزتر می‌شود

حمیدرضا صارمی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران

30سال گذشته طرح انتقال پادگان‌ها و زمین‌های نظامی به خارج از شهر را به شهرداری سپردند تا زمین‌های نظامی برای تامین خدمات هفت‌گانه شهری واگذار شوند، اما این مسئله در دهه70 به قانون تبدیل نشد و این طرح رفت و برگشت‌های بسیاری تاکنون داشته است؛ اواخر دهه‌80 موضوع انتقال پادگان‌ها تبدیل به قانون شد. برخی ‌‌پادگان‌ها با این رویه تفاهماتی با شهرداری‌ها داشتند با این حال قریب به 10سال است که سرنوشت 2پادگان مهم تهران در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و حال به قفلی تبدیل شده که باز کردن آن تلاش بسیاری می‌طلبد؛ پادگان دوشان تپه و پادگان 06؛ 2مجموعه‌ای که بنا بود طی تفاهماتی به شهر بازگردد.
خرداد‌ماه سال‌99 بود که عملیات تبدیل پادگان‌06 به بوستان عمومی کلید خورد اما این تغییر کاربری همچنان به نتیجه‌ای نرسیده بود و توافقات متوقف شد تا اینکه در 5اردیبهشت‌ماه‌1402 تفاهمنامه‌ای میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران با هدف تغییر کاربری پادگان‌های دوشان‌تپه تهران و ۰۶ منعقد شد.
طبق قانون انتقال پادگان‌ها پیگیری شد که با همکاری‌های صورت‌گرفته در برهه 18ماهه گذشته چند توافق قابل توجه با شهرداری صورت گرفته است که یکی از آنها پادگان ساصد بوده است؛ بدین‌ترتیب 11هکتار به سرانه‌های شهری اضافه شد و 6هکتار در اختیار وزارت دفاع قرار گرفت. همچنین یکی دیگر از پادگان‌هایی که مورد بررسی بود، دوشان‌تپه است و خبر خوب اینکه بنا‌ست تا 4هکتار در دوشان‌تپه به معابر شهری اضافه شود و این اتفاق سبب گشایش بسیاری می‌شود و رضایتمندی زیادی در شرق تهران ایجاد می‌کند.
براساس تفاهمات صورت گرفته 51هکتار از اراضی دوشان‌تپه در اختیار شهر قرار می‌گیرد و 28هکتار در اختیار نیروی هوایی خواهد بود. همچنین توافق دیگری نیز صورت گرفته است. در پادگان‌06 نیز با 50هکتار، بنا‌ست تا 35هکتار آن به فضای شهری و 15هکتار در اختیار ارتش قرار گیرد.
این تفاهمات در نوع خود بی‌نظیر است که به سخنرانی حضرت آقا در عید فطر که دستور هم‌افزایی دادند، توجه شده، بدین‌ترتیب رضایتمندی زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کند. لازم است تا از تدابیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی و فرماندهان زیر‌مجموعه نهایت سپاس را داشته باشیم، چراکه قوانین بر زمین‌مانده مجلس احیا شده ‌و شهر سبزتر خواهد شد و سرانه‌های خدماتی بسیاری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. همچنین با باز شدن معابر می‌توان شاهد کاهش بار ترافیکی باشیم و این تفاهمات در راستای افزایش سرانه‌های خدماتی، فضای سبز و کاهش بار ترافیکی است و برای پایتخت آورده‌های بسیاری دارد که در آینده شهروندان آن را احساس خواهند کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید