• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189938
+
-

«نه» به ناتو در بلغارستان و سوئد

دریچه
«نه» به ناتو در بلغارستان و سوئد

معترضان در سوئد و بلغارستان ضمن مخالفت با همکاری کشورشان با پیمان ناتو، خواستار پایان جنگ در اوکراین به جای ارسال تسلیحات برای کی‌یف شده‌اند.
 هزاران نفر در شهرهای مختلف بلغارستان علیه پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به مشارکت دولت خود در جنگ اوکراین و استقرار پایگاه‌های ناتو در این کشور دست به تظاهرات زدند. رادیو بلغارستان گزارش داده که این پنجمین تظاهرات گسترده بلغارستانی‌ها در حمایت از صلح، بی‌طرفی کشورشان در جنگ اوکراین و مخالفت با فعالیت پایگاه‌های ناتو در این کشور بوده است. سازمان ناتو در بلغارستان دارای 4پایگاه نظامی است که عمدتا در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد.
بنابر این گزارش، تنها در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان، شمار معترضان بیش از 12هزار نفر برآورد شده است. معترضان با شعار «بلغارستان، منطقه صلح» با هرگونه مشارکت صوفیه در جنگ اوکراین مخالفت کرده‌اند. منتقدان بر این باورند که ارسال سلاح به اوکراین نه‌تنها به عادی شدن شرایط کمکی نمی‌کند بلکه آتش جنگ را شعله‌ورتر کرده و تلفات انسانی را افزایش خواهد داد. به‌گفته کارشناسان نظامی، انتخاب بلغارستان برای ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا به‌دلیل اهمیت راهبردی این کشور است که در کنار دریا قرار گرفته و دسترسی به راه‌های دریایی و آبی را فراهم می‌کند. علاوه‌بر بلغارستان، مردم سوئد نیز در اعتراض به مانور نظامی مشترک کشورشان با ائتلاف ناتو و تلاش‌ استکهلم برای پیوستن به پیمان ناتو به خیابان‌ها آمده‌اند. به‌گزارش شینهوا، چندین سازمان و شبکه ازجمله انجمن «نه به ناتو» این اعتراض‌ها را سازماندهی کرده‌اند. تنها در استکهلم، پایتخت سوئد صدها تن در این رویداد شرکت داشتند. اگرچه پارلمان سوئد ‌ماه گذشته عضویت این کشور در پیمان ناتو را تصویب کرد اما مخالفت مجارستان و ترکیه از اعضای ناتو باعث شده تا سرانجام این عضویت در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.
الجزیره چندی پیش با اشاره به حمایت برخی از کشورهای اروپایی از روسیه به‌رغم جنگ رسانه‌ای گسترده غرب علیه مسکو نوشت: افکار عمومی در برخی از کشورهای اروپایی ازجمله اسلواکی، بلغارستان و مجارستان از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند. واقعیت این است که بحران افزایش هزینه‌های زندگی و بالا رفتن قیمت انرژی که در پی سیاست‌های ضد‌روسی اتحادیه اروپا ایجاد شده احساسات طرفدار روسیه را تقویت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید