• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189816
+
-

بازنده در کورس

سرنوشت قهرمانی بوندس‌لیگا و لیگ برتر تغییر کرد

بازنده در کورس

در اول هفته فوتبالی‌ای که گذشت، سرنوشت قهرمانی در 2لیگ بزرگ اروپایی تغییر کرد. بایرن‌مونیخ با شکست 3 بر یک از ماینس و پیروزی 4 بر صفر دورتموند مقابل فرانکفورت، صدرنشینی را به زنبورها تقدیم کرد. در انگلیس تیم آرسنال که هفته‌های طولانی بر صدر جدول تکیه زده است، برای سومین بازی متوالی تن به تساوی داد تا منچسترسیتی این فرصت را داشته باشد که با کسب 2پیروزی در دیدارهای عقب‌افتاده،‌ صدر را از توپچی‌ها پس بگیرد. البته پیش از انجام این 2دیدار عقب‌افتاده، 2تیم چهارشنبه همین هفته بازی برگشت خود را در لیگ انجام می‌دهند. پیروزی من‌سیتی در این بازی می‌تواند قهرمانی گواردیولا را در این فصل ‌تقریبا قطعی کند.

حالا این خود دورتموندی‌ها هستند که می‌توانند با حفظ جایگاه‌شان در صدر جدول نخستین قهرمانی‌شان را از سال2012 به بعد رقم بزنند، هرچند که هنوز تا پایان فصل جاری بوندس‌لیگا، 5هفته دیگر باقی است. این فرصت به لطف سرمربی سابق این تیم یعنی توماس توخل به‌دست آمده که شنبه به تیم اسبقش یعنی ماینس باخت. از زمانی که توخل به‌جای ناگلزمان هدایت بایرن‌مونیخ را در دست گرفته، ‌این تیم فقط 2برد در لیگ مقابل دورتموند و فرایبورگ به‌دست آورده است. با شکست از فرایبورگ از جام‌حذفی کنار رفت، با باخت به منچسترسیتی لیگ قهرمانان را از دست داد و حالا هم بوندس‌لیگا ‌در حال از‌دست‌رفتن است. با این شرایط توماس توخل 3جام را از بایرن خواهد گرفت. این در حالی است که مونیخی‌ها با ناگلزمان هر 8بازی خود را در لیگ قهرمانان با پیروزی پشت‌سر گذاشته بودند.
  ۲برد در 7بازی و از‌دست‌دادن 2 یا احتمالا 3جام؛ آخرین سرمربی بایرن که چنین آماری را در آغاز کار به ثبت رساند، سورن لربی در سال۱۹۹۱ بود.
  یولین ناگلزمن در حالی از سمت خود برکنار شد که در طول فصل فقط ۳شکست را در مجموع ۳۷بازی متحمل شده بود و توخل در ۷بازی این تعداد شکست را تجربه کرده است.
   بازی‌های باقیمانده بایرن و دورتموند به این شرح است؛ بایرن با تیم‌های هرتابرلین، وردربرمن، شالکه، لایپزیش و کلن بازی خواهد کرد و دورتموند با تیم‌های بوخوم، ولفسبورگ، مونشن گلادباخ، آگزبورگ و ماینس. به‌نظر می‌رسد بازی‌های دورتموند کمی ساده‌تر است.
   برای نخستین‌بار از اکتبر2018 است که بایرن در 4بازی متوالی موفق به کسب پیروزی نمی‌شود.
   شاید این فصل موعد قهرمانی تیمی دیگر پس از یک دهه در آلمان باشد. بایرن‌مونیخ 11سال پیاپی قهرمان شده و این خسته‌کننده است.

ماینس در 3بازی بوندس‌لیگایی خانگی‌اش مقابل بایرن تحت هدایت بو اسونسون به پیروزی رسیده. اسونسون به نخستین مربی از زمان ولکر فینکه از فرایبورگ (1993 تا 1996) تبدیل شد که هر 3بازی ابتدایی بوندس‌لیگایی‌اش مقابل بایرن را می‌برد.

لیگ برتر
در انگلیس همه تیم‌ها دست به دعا برده‌اند تا آرسنال قهرمان شود. آنها از اینکه گواردیولا در حال گرفتن یک لیگ برتر دیگر است، عصبانی‌اند. خیلی‌ها تأیید کرده‌اند که آرسنال در این فصل تیمی به‌مراتب بهتر است، ازجمله تئو ولکات، بازیکن سابق آرسنال که یکی از گل‌های ساوتهمپتون را وارد دروازه تیم سابق خودش کرد. حالا پپ در‌آستانه فتح یک سه‌گانه است؛ لیگ برتر، رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل رئال‌مادرید و راهیابی به فینال جام‌حذفی با عبور از سد شفیلد یونایتد.
  در حال حاضر شانس قهرمانی منچسترسیتی به 65.6درصد در برابر 36.4درصد احتمال قهرمانی آرسنال افزایش یافته است. ممکن نیست هیچ تیم دیگری در پایان هفته38 جام را از یکی از این دو تیم بگیرد. 11روز پیش احتمال قهرمانی آرسنال 55.4درصد بود.
  از آغاز سال نو میلادی آرسنال از 15مسابقه 31امتیاز جمع‌آوری کرده؛ میانگین 2.07امتیاز در هر بازی. در همین مقطع تیم استون‌ویلا با هدایت سرمربی سابق آرسنال - اونای امری - که در میانه فصل جانشین استیون جرارد ناموفق شد و تیم را از رده پایین به میانه‌های جدول رساند، 32امتیاز کسب کرده؛ یعنی یک امتیاز بیش از صدرنشین و مدعی قهرمانی. منچسترسیتی که در سال نو بازی‌هایش را خوب می‌برد، در این مدت به میانگین 2.43امتیاز در هر بازی دست یافته.
  تیم نیوکاسل در فصل 96-1995 در پایان برتری 12امتیازی خود و جام را به منچستریونایتد ‌واگذار کرد. همان منچستر در فصل 98-1997 برتری 13امتیازی را مقابل آرسنال از دست داد و در فصل 12-2011 در فاصله 6هفته به پایان فصل 8امتیاز از سیتی پیش بود و قهرمان نشد.
  وقتی صحبت از تسلیم در انتهای فصل در کورس قهرمانی می‌شود، هیچ تیمی به اندازه آرسنال تسلیم‌پذیر نبوده است. فصل پیش درحالی‌که در فاصله 6هفته به پایان برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان فقط به 2برد نیاز داشت، نتوانست به این رقابت‌ها راه یابد. در 18ژانویه 8امتیاز از سیتی برتر بود و حالا سیتی 6بازی پیاپی را برده و 2بازی عقب‌مانده دارد. آن زمان آرسنال 7برد پشت‌هم داشت.
  توپچی‌ها از زمان شکست‌دادن تاتنهام در ژانویه به این‌سو میانگین 1.31گل در هر بازی دریافت کرده‌اند، درحالی‌که پیش از آن 0.78گل در هر مسابقه می‌خوردند. مصدومیت سالیبا در هفته‌های اخیر عملکرد دفاعی این تیم را ضعیف کرده است.
  فقط 18تیم پیش از این و پس از 30بازی در لیگ برتر 70امتیاز یا بیشتر کسب کرده بودند که 15 تا از آنها درنهایت موفق به کسب عنوان قهرمانی نشدند.
  هر تیمی از میان سیتی و آرسنال اگر در پایان فصل دوم شود، چهارمین تیمی خواهد بود که در تاریخ لیگ برتر در هفته30به 70امتیاز یا بیشتر رسیده و قهرمان نشده است. 3تیم قبلی من‌یونایتد در فصل 12-2011 (با 73امتیاز)، لیورپول در فصل‌های 19-2018 (با 73امتیاز) و 22-2021 (با 72امتیاز) بودند. آنها در حالی نایب‌قهرمان شدند که پایین‌تر از منچسترسیتی فصل را به اتمام رسانده‌ بودند. آرسنال چهارمین نایب‌قهرمان من‌سیتی خواهد بود.
  گواردیولا در 6فصل قبلی در 10هفته پایانی معمولا عملکرد خوبی داشته است. فصل 19-2018 که هر 10بازی آخر را برد. فقط در فصل 21-2020 در 10هفته پایانی 3شکست داشت و قهرمانی را تقدیم لیورپول و کلوپ کرد. فصل پیش با وجود تن‌دادن به 3تساوی در 10هفته آخر موفق شد در هفته پایانی با شکست‌دادن استون‌ویلا قهرمان شود.

  همیشه بازنده
آرسنالی‌ها در فصل 03-2002 اختلاف 8امتیازی با منچستریونایتد را از دست دادند. فصل 08-2007 در هفته26 از منچستر 5 و از چلسی 8امتیاز پیش بودند اما جام را به یونایتد دادند و سوم شدند و تیم آرسن ونگر 13بازی آخر فصل را فقط با 2برد به پایان برد. فصل 10-2009 درحالی‌که با یونایتد برای جام می‌جنگیدند، در 6هفته پایانی یک برد و 4شکست داشتند و جام را تقدیم رقیب کردند. در هفته‌های پایانی فصل 11-2010 از 33امتیاز ممکن فقط 12 امتیاز کسب کردند تا باز هم من‌یونایتد جام بگیرد. فصل 14-2013 هم مدعی اصلی قهرمانی بودند اما در 9هفته پایانی فقط 9امتیاز کسب کردند، میانگین یک امتیاز در هر بازی؛ همان اتفاقی که در 3بازی اخیر برای این تیم افتاده است. فصل16-2015 آرسنال تیم لسترسیتی را در همین مقطع شکست داده بود اما چون درگیر جام حذفی و لیگ قهرمانان بود، از شاگردان کلود رانیری عقب افتاد تا لستر به نخستین قهرمانی تاریخ خود در این رقابت‌ها دست یابد. به‌نظر می‌رسد تاریخ باز هم برای توپچی‌ها در حال تکرار باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید