• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188930
+
-

همشهری مهم‌ترین اقداماتی که شهرداری امسال انجام می‌دهد تا منجر به تحول پایتخت شود را بررسی کرد

تحول تهران در 1402

سخن نخست
تحول تهران در 1402

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

درطول سال 1402شهروندان تهرانی شاهد تحول در شهر خواهند بود؛ تحولی که طبق برنامه‌های اعلام‌شده در سال پیش طراحی‌شده و به اجرا درمی‌آید تا نتایج آن، زندگی در پایتخت را برای همه شهروندان مطلوب‌تر سازد؛ تحولی که پایتخت را از نقطه موجود، به جایی می‌رساند که الگوی شهر‌های نزدیک شود. رسیدن به این هدف بستگی مستقیم به توزیع عادلانه خدمات در تمام شهر دارد.
ساکنان جنوب شهر و مناطق کمتر‌برخوردار می‌توانند امسال شاهد تغییراتی در این مناطق باشند که جنبه‌های گوناگون مخصوصا در زمینه حمل‌ونقل عمومی پیدا می‌کند؛ از جمله دسترسی بهتر به آزادراه‌ها و اتصال مسیر‌های تردد انبوه به یکدیگر، توسعه مترو و ارتباط میان خطوط با ساخت قسمت‌های باقیمانده و ایستگاه‌های جدید، تامین بخشی از ناوگان اتوبوسرانی با ورود اتوبوس‌های جدید و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده، جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با ون‌تاکسی‌ها و تاکسی‌های جدید و همینطور ساخت مراکز MRF پسماند. طبق برنامه باید 7مرکز در 7پهنه شهر ساخته شود که تا‌کنون 2مرکز در شرق و غرب تهران ساخته شده است و ایجاد 3مرکز در جنوب شهر شیوه انتقال زباله‌ها را بهبود می‌بخشد.
از سوی دیگر باید توجه کرد که شهرداری برای اجرای همه این طرح‌ها نیاز به بودجه دارد؛ درحالی‌که باید از تامین هزینه بر مبنای فروش تراکم مازاد ساختمانی خودداری کند. شهرداری تهران برای استحکام نظام مالی خود، در پی تنظیم منابع پایدار برای هزینه‌های شهر است. این منابع پایدار کمتر تحت‌تأثیر تلاطم‌های بازار قرار می‌گیرند و برای سازمانی مستقل از دولت و بزرگ مانند شهرداری بیشتر قابل اتکا هستند. انتشار اوراق مشارکت، دریافت عوارض سالانه نوسازی، وصول مطالبات از دولت و دیگر نهاد‌ها، دریافت یارانه مترو و اتوبوس، مشارکت داخلی و خارجی در قالب فاینانس، افزایش گردشگری شهری و بالاخره همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای بهره‌برداری از فرصت‌های فرهنگی و مردمی شهر بخشی از این برنامه‌هاست. همه این طرح‌ها را می‌توان در قالب «تحول در شهر» قرار داد و به انتظار نتیجه آن در سال جدید نشست.
تحول در تهران می‌تواند مشکلاتی که در نتیجه توسعه نامناسب و همینطور رکود سال‌های گذشته بر شهر عارض شده بود را رفع کند و موجب رضایتمندی بیشتر شهروندان شود. در این پرونده به همین نکته خواهیم پرداخت.‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید