• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188709
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0EvL
+
-

نوآوری به وقت اذان

‌اجرای برنامه‌های ویژه افطار و سحر باید با خلاقیت و جذابیت بیشتری همراه باشد

گزا رش
نوآوری به وقت اذان

بهروز قلی پور- روزنامه‌نگار

پایان تعطیلات نوروز و ادامه ‌ماه رمضان در روزهای بهاری باعث شده که بیشترین برنامه‌های سیما به شکل مناسبتی درباره ‌ماه رمضان باشد؛ برنامه‌های مناسبتی ویژه افطار و سحر که از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود. مناسبت در تلویزیون همیشه با حداقل جذابیت و خلاقیت روبه‌رو بوده و روتین و تکراری که هر سال از شبکه‌ها پخش می‌شود، بدون آنکه سازندگانش حداقل تلاش را داشته باشند تا بتوانند تغییری در آن ایجاد کنند. با پایان ‌ماه عسل بیشتر برنامه‌ها به سبک و سیاق این برنامه، روی آنتن می‌روند. برنامه‌های نزدیک افطار به جای آنکه با مناجات و پخش ادعیه‌ همراه باشد، بیشتر به گفت‌وگو اختصاص داده شده است. به‌نظر، رسانه ملی هیچ تصمیمی برای تغییر شکل برنامه‌ها و حتی نوع اجراها ندارد. برنامه‌های تلویزیونی در شب‌های رمضان می‌توانند با تولید و اجرای برنامه‌های بهتر لحظات دلپذیر و شادی را برای بینندگان‌شان خلق کنند.

   باز هم گفت‌وگو

شبکه یک سراغ «مردم دوست‌داشتنی» رفته، برنامه افطار شبکه یک، هر غروب آغاز و تا بعد از اذان مغرب ادامه دارد.  محوریت این برنامه، پیشرفت و هویت ایرانی اسلامی است که با دعوت از مهمانان مختلف روی آنتن شبکه یک می‌رود. اجرای برنامه را محمدجعفر خسروی برعهده دارد که به شکل زنده پخش می‌شود. این شبکه برای برنامه سحرگاهی هم سراغ برنامه «ماه خدا» رفته؛ برنامه‌ای 90دقیقه‌ای که با اجرای حسن سلطانی پخش می‌شود.

   شبکه 4؛ کمی متفاوت اما تکراری
برنامه «زندگی پس از زندگی» همچون سال‌های گذشته با روایتی از تجربیات افرادی که گوشه‌ای از عالم غیب را تجربه کرده‌اند، از شبکه 4پخش می‌شود. این برنامه با اجرای عباس موزون روی آنتن می‌رود. برنامه ویژه سحر شبکه 4 هم با نام «سحوری» با اجرای علیرضا مختارپور تا اذان صبح برای مهمانان ضیافت‌الله پخش می‌شود.

   شبکه 5؛ «تا نیایش»
گروه معارف شبکه 5سیما در ایام‌ ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه افطار را با عنوان «تا نیایش» از مشهد مقدس پخش می‌کند. این برنامه هر شب ساعت ۱۸ با اجرا و کارشناسی مسلم داوودی‌نژاد روی آنتن می‌رود. «مهمانی مامان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدصادق بکتاشیان در‌ ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه 5 پخش می‌شود. این ویژه‌برنامه تولیدی در ۲۶قسمت روایت تعدادی از دانش‌آموزان دختر دهه ۹۰ است که به مهمانی یک مادر شهید می‌روند و با حضور در منزل شهید جشن تولد برای شهید می‌گیرند.  در سحرهای‌ ماه رمضان ویژه‌برنامه «قرار بهشت» با اجرای مجید یراق‌بافان و کارشناسی مهدی امین‌فروغی از کربلای معلی پخش می‌شود. این برنامه به همت گروه معارف شبکه5 سیما هر بامداد ساعت ۲:۳۰ روی آنتن می‌رود. ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه افق هم با نام «وقت سحر» از آنتن این شبکه با اجرای حامد عسکری برای روزه‌داران پخش می‌شود.

   قصه تلخ و شیرین آدم‌ها

«چند روایت معتبر» افطارهای‌ ماه مبارک رمضان از شبکه 2سیما روانه آنتن می‌شود. برنامه‌ای که تلاش کرده در هر قسمت سراغ مهمانان مختلف برود و مانند دیگر برنامه‌ها، گفت‌وگویی است. بازخوانی قصه افراد مختلف و خاطرات تلخ و شیرینی که هر سال با اجرای دیگر مجریان و در قالب برنامه‌های تکراری روی آنتن می‌رود.  «چند روایت معتبر» کاری است از گروه اجتماعی به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و سردبیری محمدهادی خفاجی که به‌مدت ۹۰دقیقه پیش از لحظات افطار در مبارک رمضان روانه آنتن می‌شود.‌

«صبح روز بعد»نیزعنوان ویژه‌برنامه سحرهای ‌ماه رمضان است که فرزاد جمشیدی آن را اجرا می‌کند. برنامه‌ای که محور اصلی‌اش روایت قهرمانان ملی- مذهبی ایران است که سعی شده آیتم‌های مختلفی در برنامه داشته باشد. بخش‌های دیگر این برنامه که کمی نسبت به دیگر برنامه‌ها متفاوت آن را کرده قصه زندگی افرادی است که دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند یا افرادی که خودشان کنشگر اجتماعی هستند.  البته سوژه این بخش هم تکراری است و می‌توان گفت تکرار برنامه‌هایی چون ‌ماه عسل احسان علیخانی که حالا به سحرگاه کشیده شده است.

مکث
تولید محتوای جذاب قرآنی

‌‌در شبکه 3 هم رسالت بوذری با برخی از کارشناسان ازجمله حامد شاکر نژاد، احمدابوالقاسمی، حجت‌الاسلام قاسمیان، حسنین حلو از عراق و رضوان درویش از سوریه با عنوان «محفل» روی آنتن می‌رود. جمعی از استادان، مسئولان و چهره‌های شاخص قرآنی کشورهم طی نامه‌ای خطاب به پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما از تلاش‌های رسانه ملی برای تولید برنامه قرآنی «محفل» در شبکه 3 سیما قدردانی کردند.  اختصاص لحظات منتهی به افطار به یک برنامه تلویزیونی قرآنی و شکل‌گیری نگاه عمیق و دغدغه مند در زمینه تولید محتوای جذاب قرآنی،
نویدبخش اهتمام و توجه بیشتر به این حوزه در رسانه ملی است. حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، میرزاجانی، معاون شورای‌عالی قرآن، تقوی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، قاسم تبار، احمد حاجی شریف، حسینعلی‌شریف، خواجه پیری، محمد خاکساری، عباس سلیمی، مهدی قره شیخ لو، حسن ربیعیان، خرمیان، مجید زکی لو، سعید زکی لو، محمد بادپا، منصور آقامحمدی، انجم شعاع، جعفر فردی، محمدحسین محمدزاده، محمدرضا پورمعین، علی اکبر ملک شاهی، سعید پرویزی، احمدی وفا، رحیم قربانی، کریم دولتی، سیفی، مجیدی مهر و چاووشی ازجمله چهره‌های‌شاخص قرآنی امضا‌کننده
 این نامه هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید