• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183213
+
-

تحریم،کمکی به فرهنگ و هنر نمی‌کند

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مطرح کرد

تجسمی
تحریم،کمکی به فرهنگ و هنر نمی‌کند

معمولا در میان جشنواره‌های هنری فجر، جشنواره تجسمی کمتر از جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی می‌شود گفت؛ آهسته می‌آید و آهسته می‌رود، بدون اینکه عموم مردم متوجه آمدن و رفتنش شده باشند. با این حال، مسئولان تجسمی ارشاد هر ساله سعی می‌کنند تا با تغییر شیوه‌ها و رویکردهای جشنواره از رکود آن جلوگیری کنند. البته همین تغییر و تحولات مداوم، باعث شده که جشنواره تجسمی ثبات نسبی سایر جشنواره‌ها را نداشته باشد و از این بابت لطمه بخورد. سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حرف‌هایی را درباره جشنواره امسال به خبرگزاری مهر بیان کرده که چکیده آن را در ادامه می‌خوانید:

 حجم به جای مجسمه
رشته مجسمه را تغییر عنوان دادیم و گذاشتیم «رشته حجم» و مجسمه، چیدمان، سفال و سرامیک را ذیل این رشته قرار دادیم تا دیواره‌های بین این رشته‌ها برداشته شوند. گریزی از حذف شدن دیواره‌های بین رشته‌هایی چون مجسمه، حجم و چیدمان نیست و به اعتقاد من، این مرز خارج از جشنواره‌ها، در واقعیت وجود ندارد.

 پروسه نه، پروژه
جشنواره تجسمی فجر، پروژه نیست که با تمام شدنش تمام شود بلکه این جشنواره و جشنواره‌های دیگر پروسه هستند که وقتی یک دوره تمام می‌شود، تازه شروع کارش خواهد بود؛ چرا که باید ارتباطش را با هنرمند و جامعه قوی‌تر کند. به چالش کشیده شود، به چالش بکشد، تعامل با هنرمندان و دانشگاه‌ها را قوی‌تر کند و از داشته‌هایی که به‌ دست آورده، حراست کند.

 کیوریتوری و «قله‌ها»
در بحث کیوریتوری (نمایشگاه‌گردانی)، در رشته «کارتون و کاریکاتور» به کیوریتوری سید مسعود شجاعی طباطبایی و «پوستر» به کیوریتوری محمدرضا میری را داریم. همچنین بخش ویژه «قله‌ها» را داریم. قله‌ها به این معنی است که هر هنرمندی برای خودش و در کارش قله‌ای و الگویی دارد یا موردی که خیلی با آن زندگی می‌کند و به‌عنوان قله‌ای برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود.

 محل برگزاری جشنواره
نمایشگاه آثار پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

 استعدادهای استانی
تعداد هنرمندان تجسمی در سراسر کشور زیاد است و انتظار دارند کارهایشان دیده شوند و برای اینکه بتوانیم این خلأ را پُر کنیم، از سال قبل بخش‌های استانی را راه‌اندازی کردیم؛ سال گذشته ۲۶استان و 2منطقه آزاد در بخش «تجسم هنر» و امسال نیز همه استان‌های کشور در بخش «تجسم هنر»
 حضور دارند.

‌ مواجهه با احتمال تحریم
به هر حال برای من حتی یک پیغام منفی، معنا و مفهومی دارد و اذیتم می‌کند؛ چون این فضا برای من آزاردهنده می‌شود و شاید برای خیلی‌ها این گونه باشد. ما اگر اتفاقی بیفتد که دچار ریزش شویم، باید نگران باشیم.  البته میزان آثار امیدوار کننده است اما می‌دانم که در ذاتش، این مورد وجود داشته است؛ اما در فضایی که دیگران می‌خواهند ما را در آن فضا قرار دهند، باید نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر داشته باشیم.

نقصی که جبرانش سخت خواهد بود
هرجا اگر در خلق و ارائه آثار کم‌کاری کنیم، جبرانش سخت خواهد بود و فکر نمی‌کنم اگر به فرهنگ و هنر علاقه داشته باشیم، با نگه داشتن قلم‌هایمان و متوقف کردن فکرمان برای تولید اثر، کمکی به فرهنگ و هنر کرده باشیم! خاطرم است در دوره‌های ابتدایی جشنواره تجسمی فجر، استاد غلامحسین امیرخانی می‌گفت: اگر یک روز تمرین نکند، یک هفته باید برای جبران آن یک روز کم‌کاری، تلاش کند. فکر می‌کنم کسانی که برای فکر نکردن و عدم ‌تولید اثر دیگران را راغب می‌کنند، شاید خبر از زحمت و نقصانی که ایجاد می‌کنند ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید