• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180765
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KO87z
+
-

تاسیس بازار مدیریت مصرف برق تا سال آینده

مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد: بورس انرژی ایران در حال برنامه‌ریزی و طراحی بازاری به نام بازار مدیریت مصرف است. در این بازار که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود، صنایع می‌توانند سهمیه برقی که به آنان داده‌شده را با صنایع دیگر مبادله کنند و به این ترتیب خاموشی بخشی از صنایع کاهش پیدا می‌کند.
به‌گزارش همشهری، ظرف چند سال گذشته به‌دنبال چالش‌های به‌وجودآمده درصنعت برق، بسیاری از صنایع به‌صورت دوره‌ای با قطع برق مواجه شدند تا برق مورد نیاز ساختمان‌های مسکونی تامین شود. قطع برق صنایع چرخه تولید این شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های تولید‌کننده فولاد را با دشواری مواجه کرد. درچنین شرایطی دولت در سال‌جاری تصمیم گرفت شیوه‌های قبلی در مدیریت بازار برق را تغییر دهد و به اقتصاد برق توجه بیشتری کند. بر همین اساس ابتدا قرار شد مشترکانی که میزان مصرف‌شان بیش از یک مگاوات است ازمهر ماه امسال برق خود را از طریق بورس انرژی به قیمت رقابتی خریداری کنند، حالا آنطور که مدیرعامل بورس انرژی خبر داده قرار است با ایجاد یک بازار مدیریت مصرف برق، این صنایع هم سهمیه برق‌شان را با صنایع دیگر مبادله‌کنند و هم این امکان وجود داشته باشد که برق خود را به قیمت منصفانه‌تری خریداری کنند. اجرای این طرح می‌تواند به‌کاهش قطع برق صنایع و چالش‌های مربوط به آن در این شرکت‌ها منجر شود.

بازار مدیریت مصرف
مدیرعامل بورس انرژی درباره راهکارهای جدید این بورس برای تامین برق پایدار صنایع گفت: بورس انرژی درحال طراحی بازاری به نام بازار مدیریت مصرف است. در این بازار که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال آینده تاسیس می‌شود، صنایع می‌توانند سهمیه برقی را که به آنها داده‌شده، با صنایع دیگر مبادله کنند. به این ترتیب خاموشی بخشی از صنایع کاهش پیدا می‌کند. علی نقوی با بیان اینکه با‌ساز وکاری که در بورس انرژی درحال طراحی است امکان خرید برق به‌صورت ساعتی فراهم می‌شود، افزود: با تفاوت قیمتی که برق درساعات مختلف شبانه‌روزدارد، صنایع می‌توانند بخشی از مصرف خود را ازطریق این امکان مدیریت کنند. او توضیح داد: بنا بر مصوباتی که در 2سال گذشته دربودجه وجود داشت، صنایع مکلف بودندکه در تمام ساعات و فصول برق را به نرخ ECA (خرید تضمینی) خریداری کنند؛ اما در سازوکار رقابتی، نرخ قیمت متناسب با ساعات، روزها و فصول تعیین می‌شود و محاسبات بورس انرژی ایران نشان می‌دهد این میانگین به‌مراتب پایین‌تر از نرخ ECA (خرید تضمینی) خواهد بود. همچنین در سازوکار بازار رقابتی، بحث تامین پایدار به نحو مطلوب‌تری اتفاق می‌افتد. او تأکید کرد:یک پیشنهاد دیگر برای تامین برق پایدار این است که امکان واردات برق در بازار مدیریت مصرف توسط بخش خصوصی و فروش آن به صنایع ایجاد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید