• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17849
+
-

تولید به دلار، فروش به ریال

به گفته تولید کنندگان مرغ با وجود افزایش قیمت همه کالاها و نهاده‌ها، قیمت مرغ افزایش پیدا نکرده است و قیمت کنونی هم واقعی نیست

گزارش
تولید به دلار، فروش به ریال




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

صنعت مرغداری یکی از صنایع زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است. این صنعت نقش بسیار مهمى در شکوفایی اقتصاد و اشتغال جامعه دارد و همین طور به‌ عنوان یک منبع درآمد و تامین منبع غذایی داراى اهمیت است. گیلان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید مرغ گوشتی در کشور است و نیمی از نیاز گوشت سفید در مرغداری‌های این استان تولید می‌شود.

بالا بودن هزینه‌‌های تولید، نوسانات قیمت ارز، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و نبود حمایت‌های دولتی از صنعت مرغداری از مهم‌ترین مشکلات این بخش ازسوی تولید کنندگان عنوان می‌شود.


تهدید صنعت مرغداری 

یکی از یک تولید کننده مرغ گوشتی دراستان درباره مشکلات و موانع موجود در صنعت مرغداری گفت: تمام مواد اولیه از جمله نهاده‌های دامی را به دلار خریداری می‌کنیم، اما مرغ تولید شده را به ریال از ما خریداری می‌کنند. «طهمورث طالب» گفت: مرغ یکی از کالاهای مهم سبد مصرفی خانوار است، اما با وجود افزایش قیمت در همه کالاها، قیمت مرغ هیچگاه افزایش نداشته است و واقعی نیست.

 طالبی افزود: قیمت تولید هر کیلو مرغ زنده 6 هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود و این در حالی است که کشتارگاه‌ها مرغ را کیلویی 4300 تومان خریداری می‌کنند. مرغداری‌ها هر 45 روز یک بار دوره تولید مرغ دارند و هر مرغ در این مدت 5 کیلو مصرف دانه و نهاده‌ها دامی دارد. با احتساب قیمت هرکیلو دانه 2 هزار تومان و سایرهزینه‌های تمام شده در بخش دارو، پرسنل، دامپزشک و بهای آب و برق و گاز به طور میانگین قیمت تمام شده برای هر قطعه مرغ در حدود 14 هزار تومان خواهد بود، اما همین قطعه مرغ با قیمت 12 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. 

این تولید کننده مرغ ادامه داد: گیلان ظرفیت بالایی در تولید مرغ در کشور دارد و ایران نیز مقام هفتم تولید را در دنیا دارد. با این حال نبود امنیت در تولید مرغ و مسائل مختلفی که در زمینه افزایش قیمت آن به وجود می‌آید، لزوم حمایت دولت و جهاد کشاورزی را ازاین صنعت نشان می‌دهد که متاسفانه این حمایت‌ها وجود ندارد.

 در حال حاضر این صنعت در حال نابودی است. 30 درصد اشتغال کشور در این صنعت ایجاد شده است، اما حضور مافیا در آن موجب شده علی‌رغم افزایش حقوق کارگران، مالیات و قیمت نهاده‌های دامی توسط دولت تنها چیزی که قیمتش ثابت بماند همین مرغ باشد. هر از گاهی، باز توسط همین مافیا به مدت چند روز قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند. 


شروع خرید تضمینی مرغ زنده از مرغداری‌ها

 معاونت تولیدات دامی استان هم درباره وضعیت و مشکلات صنعت مرغداری در استان گفت: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی دولت شروع به خرید تضمینی مرغ از تولیدکنندگان با قیمت هر کیلو 7450 تومان کرده است. همه تعاونی‌های تولید مرغ می‌توانند با امور پشتیبانی دام استان قرارداد منعقد کنند و برای این خرید سقف مشخص نشده است.
«میرحجت علی اکبرنژاد» گفت: سال گذشته 145 هزار تن تولید گشت سفید در استان داشتیم که 70 درصد این تولید در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای و طرح یکسان‌سازی صنعت مرغ بود. وی افزود: در طرح یکسان‌سازی صنعت مرغ، شرکت‌های زنجیره‌ای به کمک مرغداری‌ها آمدند و موجب جلوگیری از نابودی بسیاری از این واحدها شدند. 

این شرکت‌ها تمام نهاده‌های دامی و جوجه مورد نیاز را در اختیار مرغدار می‌گذارند و 12 درصد سود نهایی را به تولیدکننده پرداخت می‌کنند. در حال حاضر 60 درصد مرغداری‌های استان به این زنجیره پیوسته‌اند. اکنون در استان 8 زنجیره تولید فعال است و از صفر تا صد تولید مرغ گوشتی و همه حلقه‌های تولید بخش طیور را در اختیار دارند. برخی به صورت اجاره و برخی نیز به صورت مشارکتی با مرغداری‌ها اقدام به این کار کرده‌اند. 

معاون امور دام استان با بیان اینکه گیلان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است، افزود: روزانه 200 تن مرغ به تهران ارسال می‌شود و مرغداری‌های کوچک که قادر به این کار نبودند اکنون در قالب این زنجیره 40 درصد تولیدشان صادر و بقیه در استان توزیع می‌شود.

وضعیت تولید در استان خوب است و مرغداری‌ها اکنون 6 دوره جوجه‌ریزی دارند. 
اکبرنژاد نوسانات قیمت ارز را از مشکلات این صنعت در استان بیان کرد و گفت: دولت قصد دارد مابه‌التفاوت قیمت نهاده‌های دامی را به واردکنندگان سویا و ذرت پرداخت کند. وی قیمت تمام شده تولید مرغ در استان را نسبت به سایر مناطق کشور پایین‌تر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده با کارشناسی‌های صورت گرفته 5200 تومان است، اما با خرید تضمینی که از چند روز گذشته با قیمت 7450 تومان شروع شده ضمن حمایت از تولید کنندگان، نهاده‌های دامی نیز در قبال این خرید به آنها داده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید