• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17823
+
-

مشکلات خرد و کلان «گلمان»

شهردار شهرک گلمان ارومیه: جانمایی این شهرک از ابتدا اشتباه بوده است

محله
مشکلات خرد و کلان «گلمان»




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

مسکن مهر در ارومیه در 4 منطقه از شهر ایجاد شده است. مسکن مهر شهرک گلمان با توجه به اینکه بیش از 15 کیلومتر از شهر فاصله دارد نسبت به سایر مناطق از امکانات کمتری برخوردار است. خبرنگار همشهری عازم شهرک گلمان ارومیه شد تا به گفت و گو با اهالی مسکن مهر این شهرک، مشکلات آنها را منعکس کند.


محروم از امکانات

یکی از ساکنین مسکن مهر بوستان واقع در شهرک گلمان ارومیه می‌گوید: هدف از طرح مسکن مهر و اجرای آن صاحب خانه شدن اقشار کم درآمد جامعه بود  طوری‌که  ابتدا قرار بر تحویل منازل با هزینه 25 میلیون تومان بود، اما در طول این چند سال به بهانه‌های مختلف از ما پول گرفته‌اند و هنوز هم امکانات اولیه زندگی برایمان فراهم نیست.
« چراغی » ادامه می‌دهد: برای هر بلوک که دارای 16 واحد است تنها یک انشعاب آب وجود دارد و به همین دلیل آب به طبقات بالا نمی‌رسد و از طرفی علاوه بر نبود فاضلاب، تنها یک چاه 4 متری برای هر بلوک وجود دارد که کافی نیست و هر چند روز یک بار  نشت می‌کند.

وی درباره سایر خدمات این مسکن‌ها می‌گوید: آب این منطقه غیر قابل آشامیدن است تا حدی که پس از شست و شوی ظروف، لکه‌های آهک روی آن‌ها باقی می‌ماند و به هیچ وجه نمی‌توان قبل از جوشاندن کامل برای آشامیدن از این آب استفاده کرد، از طرفی علاوه بر اینکه در ابتدای کار برای برق کشی هر بلوک از اهالی 30 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، پیمانکاران از طرف اهالی 45 میلیون تومان وام گرفته‌اند و به دلیل دیر کرد در پرداخت اقساطشان  ما ناچار به پرداخت ماهانه 480 هزار تومان شده‌ایم. نکته قابل توجه این است که یکی از شرکت‌های خدمات‌رسان، این شهرک را شهر حساب می‌کند و مطابق با آن خدمات ارائه می‌دهد و به نظرشرکتی دیگر شهرک گلمان شهر محسوب نمی‌شود.
این شهروند با بیان اینکه ما قشر ضعیف جامعه هستیم و با وعده تحویل منزل 25 میلیون‌تومانی تن به خرید دادیم، اظهار می‌کند: با وضعیت موجود نمی‌توان در این شهرک زندگی کرد، چراکه کمترین امکانات را هم نداریم و از طرفی چاره ای  نداریم چراکه هزینه کردمان را نمی‌توانیم پس بگیریم و دیگر پولی برایمان نمانده است تا منزل دیگری خریداری کنیم؛ البته برخی از همسایه ها منازل خود را برای فروش گذاشته‌اند اما همه مردم این مشکلات را می‌دانند و به همین دلیل طرف مساکن مهر نمی‌آیند.


واحدهای بی‌کیفیت

یکی دیگر از اهالی شهرک گلمان می‌گوید: همسایه طبقه بالای منزل ما یک زوج مسن هستند که به دلیل نبود آسانسور به ندرت می‌توانند از منزل خارج شوند و به کارهای روزمره خود بپردازند از طرفی در این شهرک بیمارستان و داروخانه وجود ندارد و تنها یک مرکز بهداشت وجود دارد که تنها در ساعات اداری دایر است و اگر یکی از این افراد مسن یا کودکی شب هنگام دچار بیماری شود باید او را به شهر ببریم.

« قربانی » درباره کیفیت منازل مسکن مهر شهرک گلمان ارومیه اظهار می‌کند: تمامی دیوار‌های منازل ما از کنف ساخته شده‌اند و به راحتی می‌شود از یک واحد با فردی که در واحدی دیگر حضور دارد گفت و گو کرد؛ وضعیت این دیوار‌ها به حدی اسفناک است که هنگام استفاده از سرویس بهداشتی در طبقات بالا، سقف طبقه پایین چکه می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ حفاظی در اطراف این شهرک وجود ندارد و حیوانات وحشی به راحتی وارد شهرک می‌شوند، ابراز می‌کند: نصب پکیج و کابینت بر عهده پیمانکار بوده و حتی در قرارداد نیز قید شده است، اما هزینه نصب آنها را خودمان متقبل شده ایم.این شهروند می‌افزاید: با وجود پرداخت این حجم از هزینه‌ها هنوز هم برای آسفالت و آب و برق از ما پول می‌خواهند، افرادی در این شهرک ساکن هستند که تنها عایدی شان  45 هزار تومان کمیته امداد است، چطور می‌توانند باز هم از این افراد پول طلب کنند؟ ساکنان این شهرک تمامی پول‌های خود را برای خرید این منازل هزینه کرده‌اند. اگر قرار بر پرداخت بیش از 100 میلیون تومان هزینه برای چنین منازل بی‌کیفیتی بود می‌توانستیم در داخل محدوده شهری، منزلی به مراتب با کیفیت‌تر با خدمات بیشتری خریداری کنیم.


پاسخ شهردار

 شهردار شهرک گلمان ارومیه در پاسخگویی به سوالات خبرنگار همشهری می‌گوید: بیشتر مشکلات این منطقه مربوط به پیمانکاران است و شهرداری تا 80 درصد توانسته است به وظایف خود عمل کند اما چون مردم به وظایف شهرداری اشراف ندارند و از طرفی اداره ما تنها نهاد مستقر در این شهرک است، مردم   از ما انتظار دارند.
« تهمینه بلندرفتار » ادامه می‌دهد: اهالی این شهرک قبل از اتمام تمامی مراحل ساخت در منازل خود ساکن شده‌اند و توقع وجود تمامی امکانات را دارند. در نقطه مقابل نیز با توجه به اینکه 7 سال از آغاز این طرح می‌گذرد،  قیمت مصالح بالا رفته است و پیمانکاران طلب هزینه بیشتری  می‌کنند تا جمله آسفالت ریزی و محوطه سازی کنند.این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نمی‌توان تمامی مشکلات را به گردن پیمانکاران انداخت چراکه اگر مشکلی وجود داشت ناظران نباید اجازه ادامه ساخت را می‌دانند پس تنها متهم مشکلات موجود، پیمانکاران نیستند.

وی اظهار می‌کند: خدمات در قبال دریافت هزینه انجام می‌شود و با توجه به اینکه از ساکنین مسکن مهر هیچگونه عوارضی دریافت نمی‌شود مردم نباید انتظار خدمات رسانی به این منطقه در مقایسه با سایر مناطق داخل شهر را داشته باشند؛ مردم باید عدالت را رعایت کنند چراکه علاوه بر اینکه عوارضی پرداخت نمی‌کنند بلکه تخفیف‌های زیادی برای هزینه آب و برق شامل ساکنین مساکن مهر می‌شود.
شهردار شهرک گلمان درباره نبود حفاظ در اطراف این شهرک می‌گوید: مگر اینجا قلعه است که اطرافش حفاظ گذاشته شود؟ از این‌ها گذشته مگر وقتی داخل شهر منزلی خریداری می‌کنید از شهرداری انتظار حفاظ کشی دور منزل خود را دارید؟ در بیشتر موارد خود مردم باید دست به کار شوند.

بلند رفتار با بیان اینکه جانمایی این شهرک درست نیست و به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه و نزدیک بودن این شهرک به دریاچه مکانیک خاک این منطقه درست نیست، می‌افزاید: این شهرک فاصله زیادی با شهر دارد اما از لحاظ حمل و نقل هیچ مشکلی وجود ندارد چراکه بیشتر افراد خودروی شخصی دارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کنند و تعداد کمی از افراد که اتومبیل شخصی ندارند نیز با اتوبوس‌های شهرک که هر 15 دقیقه یک بار از این منطقه عبور می‌کند، رفت و آمد می‌کنند و به همین دلیل است که رانندگان تاکسی رغبتی به وجود خط تاکسی در این منطقه ندارند.
وی درباره چاه‌های این شهرک که پاسخگوی نیاز اهالی نیست، اظهار می‌کند: برای تعریض چاه‌ها خود مردم باید اقدام کنند؛ مگر پول تعریض چاه چقدر است؟


دردسرهای جانمایی اشتباهی

شهردار شهرک گلمان ارومیه تاکید می‌کند: درباره شهرک گلمان نمی‌توان گفت خانه از پایبست ویران است، چراکه ویران نیست و مشکلات موجود به دلیل اشتباه در جانمایی به وجود آمده است. توجه داشته باشید که این منطقه قبلا بیابان بود و هیچ زیرساختی در آن وجود نداشت پس نمی‌توان انتظار فراهم شدن تمامی خدمات به همین زودی را داشت.بلندرفتار درباره نبود مرکز بهداشت شبانه روزی توضیح می‌دهد: روستای میاوه آن طرف خیابان قرار دارد و دارای مرکز اورژانس 24 ساعته است و به همین دلیل دیگر مرکز اورژانس جدیدی به شهرک گلمان اختصاص داده نمی‌شود چراکه اورژانس روستای میاوه تمامی نیاز‌های این شهرک را برطرف می‌کند.


خدمات 24 ساعته آتش نشانی

افسر ایستگاه آتش نشانی شهرک گلمان ارومیه می‌گوید: ایستگاه آتش نشانی مجهز به یک دستگاه بنز است و 5 مامور آتش نشانی 24 ساعته آماده خدمات رسانی‌اند.« مهدی حیدرنژاد » ادامه می‌دهد: با توجه به آگاهی مردم خوشبختانه آتش‌سوزی به ندرت اتفاق می‌افتد و تاکنون مشکلی در اطفای حریق به وجود نیامده است چراکه ماموران ما کاملا ورزیده‌اند و حتی با کمترین تجهیزات نیز می‌توانند آتش را خاموش کنند.وی درباره امنیت مساکن مهر اظهار می‌کند: بیشتر ساختمان‌ها مجهز به سیستم اطفای حریق هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :