• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17831
+
-

مشهد در برابر موانع سرمایه‌گذاری

آیا مشوق‌های شهرداری برای سرمایه‌گذاران جذاب است؟

اقتصاد
مشهد در برابر موانع سرمایه‌گذاری



نجمه موسوی| خراسان رضوی – خبرنگار :

 شهر مشهد با وجود ظرفیت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری، ایده‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذاران در دست ندارند. 


 تغییر نگاه مدیریت شهری

مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های کلان اقتصادی شهرداری مشهد از تغییر نگاه مدیریت شهری نسبت به گذشته می‌‌گوید و اعلام می‌کند که پروژه‌ها باید به سمت برآورده کردن نیازهای شهر برود و با توجه به ظرفیت‌های شهر تعریف شود.  
 «محمدهادی محمدی‌مقدم» از آماده بودن 40 بسته سرمایه‌گذاری مشارکتی خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که حجم سرمایه‌گذاری‌های پیش‌رو بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان باشد که شامل قیمت زمین، قیمت پروانه و هزینه ساخت است. 
وی می‌افزاید: بیشتر پروژه‌ها به جای کاربری صرفا تجاری، به سمت واحدهای مختلط رفته است؛ یعنی کاربری‌هایی که غیر از واحد تجاری، به فراغت و گردشگری نیز توجه کرده و در اولویت‌های آن‌ها علاوه بر نیازهای شهر، به مساله پارکینگ هم توجه شده است.  

به گفته محمدی‌مقدم در برخی از این طرح‌ها فقط زمین آماده است و برای مدیران شهری فراخوان داده می‌شود تا بسته‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند. محمدی‌مقدم مهم‌ترین مبحث را از دید شهردار مشهد، لایحه مشوق سرمایه‌گذاری می‌داند که بر اساس آن باید برای ساختمان‌های بزرگ مشوق‌هایی هدفمند در نظر گرفته شود تا هم توجه به نیازهای شهر و هم رضایت سرمایه‌گذار را به دنبال داشته باشد. 

از لوایح تشویقی که محمدی‌مقدم به آن اشاره می‌کند قیمت پروانه با نرخ کمتر از 50 درصد برای پروژه‌هایی است که به سرآمدهای خدماتی و فرهنگی در پهنه حاشیه شهر توجه کنند. وی با بیان اینکه در حاشیه شهر فقر کاربری‌های متعددی را شاهد هستیم، ادامه می‌دهد: به تناسب فعالیتی که سرمایه‌گذار در مناطق مختلف شهر انجام دهد مشوق‌هایی برای او در نظر گرفته می‌شود. 


ابهام در دورنمای صنعت ساختمان

محمدی‌مقدم توجه به مطالعات بالادستی و فرادستی را در انجام طرح‌های جدید از اهمیت بسیاری برخوردار می‌داند و با توجه به الزامات موجود اعلام می‌کند که در بعضی پروژه‌ها که هنوز مجوز دریافت نکرده‌اند، دریافت کمیسیون ماده 5 که با هماهنگی مشاور طرح تفصیلی انجام می‌شود، کافی است. 
وی با اشاره به اینکه 180 صنعت زیرمجموعه صنعت ساختمان است و در حال حاضر نیاز اصلی شهر ایجاد اشتغال است، مهم‌ترین مانع پیش‌رو را روشن نبودن دورنمای صنعت ساختمان می‌داند. به گفته محمدی‌مقدم مشکلاتی مانند بی‌ثباتی قیمت نهادها و مصالح ساحتمانی، صدور مجوز، تاییدیه نقشه و مشکلاتی از این دست موانع اصلی در جذب سرمایه است. وی از فراخوان بزرگ شهرداری برای ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری و رفع موانع موجود با ارائه پیشنهادات متفاوت در این بسته‌ها خبر می‌دهد. 


توقف سرمایه، خسارت جبران‌ناپذیر

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی مشهد با اشاره به اینکه نوع تعامل با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متفاوت است، وجود بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده را در هنگام رایزنی با سرمایه‌گذاران خارجی الزامی می‌داند.  

«احمد نوروزی» تاکید می‌کند که هنگام دعوت از سرمایه‌گذار خارجی باید بسته‌هایی با طرح توجیهی مشخص و تایید شده از منظر شهرداری، برای ارائه به سرمایه‌گذار آماده باشد و سرمای گذار را با بسته‌های پیشنهادی متعدد مواجه کرد. 
وی می‌گوید: که سرمایه‌گذار خارجی معمولا در فرمت‌های خاص و نرم‌افزارهایی که طبق اصول علمی است، کار خود را آغاز می‌کند، به همین دلیل در بسته‌های پیشنهادی باید اطلاعات دقیق و کامل را در قالب‌های مورد تائید ارائه دهیم. 
به گفته نوروزی در سرمایه‌گذاری داخلی نیز اقسام متفاوتی وجود دارد که به دلیل کامل نبود بستر سرمایه‌گذاری و موانع قانونی زیاد، در بسیاری از این زمینه‌ها ناموفق عمل شده و جذب سرمایه در شهر به خوبی محقق نشده است. 
نوروزی بیشترین تهدید را برای سرمایه‌گذار در بحث توقف سرمایه می‌داند و تصریح می‌کند که به دلیل گران بودن پول در کشور، توقف سرمایه هزینه بسیار بالایی را تحمیل می‌کند. به طوریکه برای پول به صورت ماهیانه باید حدود 3 درصد سود لحاظ شود که با توقف سرمایه این رقم خسارت سنگینی برای سرمایه‌گذار محسوب می‌شود و او را برای ادامه همکاری دلسرد می‌کند. 

نهایی نشدن سند مالکیت و دریافت نکردن مجوزهای کمیسیون ماده 5 قبل از انجام پروژه، از جمله مشکلاتی است که نوروزی در مسیر سرمایه‌گذاری مطرح می‌کند و مخالفت کمیسیون ماده 5 در پروژه در حال اجرا را باعث خسارت‌های سنگین به سرمایه‌گذاران می‌داند. 
وی تفکیک ابرپروژه‌ها را پیشنهاد می‌دهد و خاطرنشان می‌کند که این امر باعث می‌شود در صورت انجام تخلف در پروژه‌های بزرگ فقط قسمت‌هایی که تخلف صورت گرفته متوقف شود و به دیگر بخش‌های پروژه آسیبی وارد نمی‌شود. 
از دیدگاه نوروزی مزیت نسبی مشهد خدمت‌رسانی به زائر است که سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر باید به این سمت پیش رود. به اعتقاد وی ما می‌توانیم از پتانسیل‌های بالای فرهنگی استان نیز مانند فردوسی و آرامگاه امام محمد غزالی برای جذب سرمایه و گردشگر استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید