• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17827
+
-

ایجاد 20 هزار شغل ؛ از وعده تا عمل

تاکنون 30 هزار فرصت شغلی قابل ایجاد در دستگاه‌های اجرایی و اصناف در استان به ثبت رسیده است

اشتغال
ایجاد 20 هزار شغل ؛ از وعده تا عمل




 یاشار پورمجید| اردبیل- خبرنگار:

ایجاد 20 هزار شغل در استان، آن هم تنها در عرض یک سال، وعده‌ای بود که در دهه فجر گذشته از طرف استاندار اردبیل به مردم   داده شد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان تحقق آن را بسیار مشکل عنوان کرده‌اند. 
با گذشت نزدیک به 4 ماه از طرح این وعده، اکنون مسئولان استانداری می‌گویند تمامی دستگاه‌های اجرایی به سهم خود برای ایجاد این تعداد شغل وعده داده شده، بسیج شده‌اند و فعالیت‌ها برای تحقق این وعده طبق برنامه پیش می‌رود. 


ثبت 30 هزار فرصت شغلی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار می‌گوید: تاکنون 30 هزار فرصت شغلی قابل ایجاد در دستگاه‌های اجرایی و اصناف در استان به ثبت رسیده است. وعده تحقق 20 هزار شغل در یک سال مبتنی بر ظرفیت‌سنجی‌های انجام گرفته بوده است. 

«بهمن حسین‌زاده» درباره روند تعیین سهمیه اشتغال‌زایی هر کدام از دستگاه‌های اجرایی استان می‌افزاید: ما فرم اطلاعات ثبتی را به 39 دستگاه‌ که متولی اشتغال هستند ارسال کردیم و با برگزاری 120 جلسه سعی کردیم تا نظرات و پیشنهادات آن‌ها را جمع‌بندی کنیم که نتیجه و خروجی این جلسات منجر به اعلام رقم تعهدات دستگاه‌ها و برخی خوداظهاری‌ها در این زمینه شده است. 
وی حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری را به ترتیب پیشتاز در ایجاد اشتغال در استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: میزان ظرفیت شغلی قابل ایجاد از طرف دستگاه‌های اجرایی بیش از 25 هزار نفر و اصناف و سازمان‌ها 5 هزار نفر تعریف شده است که در مجموع این آمار به 30 هزار نفر می‌رسد. 

وی نقشه راه اشتغال 4 سال آینده را یادآوری می‌کند و می‌افزاید: ما در بانک اطلاعاتی که طراحی کردیم به صورت دقیق نام افراد شاغل، نام کارگاه، میزان حقوق و حتی پوشش بیمه‌ای آن‌ها را به ثبت خواهیم رساند تا در قالب نقشه راهی که تعریف شده در میان‌مدت بتوانیم با اولویت، اشتغال ایجاد شده در 11 دستگاه اصلی و سپس همه 39 دستگاه اجرایی دخیل در این حوزه را احصا کرده و به ثبت برسانیم. 


پیگیری مستمر برنامه‌ها

استاندار اردبیل هم می‌گوید: سهم   توان دستگاه‌های مختلف اجرایی استان برای ایجاد 20 هزار شغل احصا و مشخص شده است و برنامه‌های اعلام شده مدیران برای تحقق این موضوع به صورت مستمر پیگیری می‌شود. 
«اکبر بهنام‌جو» می‌افزاید: موضوع سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ما آنقدر جدی است که به صورت روزانه و هفتگی اشتغال‌های جدید را رصد می‌کنیم تا سهمیه اعلام شده از طرف دستگاه‌های اجرایی محقق شود.  وی ادامه می‌دهد: ما برای ترمیم وضعیت نامطلوب اشتغال در سال‌های گذشته مصمم هستیم تا با توجه به آخرین سرشماری که نرخ بیکاری استان را 3/15 درصد اعلام کرده، با ایجاد 20 هزار فرصت شغلی در سال جاری بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.  رئیس شورای اداری استان در عین حال با یادآوری فرصت‌های ایجاد شده برای سرمایه‌گذاران از طرف دولت می‌گوید: پرداخت تسهیلات با بهره 6 درصد به تولیدکنندگان و افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های تولیدی تاکنون در ایران سابقه نداشته است و ما هم به عنوان مسئولان اجرایی استان تلاش می‌کنیم این تسهیلات با برنامه‌ریزی مناسب و به صورت هدفمند در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا با صرف آن‌ها در طرح‌های موثر در تولید و اشتغال، برنامه ایجاد 20 هزار شغل محقق شود. 


  ظرفیت‌های در حال شکوفایی

استاندار با تاکید بر اینکه اردبیل ظرفیت ایجاد شغل‌های مناسب را نسبت به ظرفیت جمعیتی داراست، خاطرنشان می‌کند: به نتیجه رسیدن طرح‌های پایاب سد خداآفرین در دشت مغان، منطقه ویژه اقتصادی نمین و منطقه آزاد تجاری صنعتی استان در بلندمدت اشتغال بیشتری را فراهم می‌کند. 
بهنام‌جو با یادآوری اینکه دولت 4 طرح اشتغال‌زا را دنبال می‌‌کند، می‌افزاید: طرح اشتغال فراگیر، طرح رونق تولید برای تثبیت اشتغال، تسهیلات صندوق توسعه ملی و طرح اشتغال روستایی در دست پیگیری است و تاکنون طرح‌های متعددی در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی به بانک‌های استان معرفی شده و در ثبت‌‌نام و معرفی طرح، اردبیل جز 3 استان برتر کشور
 است. 


کشاورزی، محور اصلی اشتغال‌زایی در استان

مدیر کل کار و رفاه اجتماعی اردبیل هم با بیان اینکه استان در ارتباط با اجرای طرح‌های اشتغال فراگیر در مقایسه با سایر استان‌های هم‌تراز عملکرد مطلوبی دارد، می‌گوید: بیش از 11 هزار و ۵۰۰ طرح در اشتغال فراگیر ثبت شده که بیشتر آن در حوزه جهاد کشاورزی با بیش از ۵ هزار طرح بوده است. 
«قاسم رحیمی» اعتبار اختصاص یافته از طرف دولت در رابطه با طرح اشتغال فراگیر را بالغ بر 564 میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ طرح با میزان اشتغال‌زایی ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر به بانک‌ها برای دریافت وام معرفی شده است که تسهیلات ۲۹۸ طرح به صورت صد در صد توسط بانک‌ها پرداخت شده و ۲۰۵ طرح نیز مصوب شده و در دست پرداخت است. 
رحیمی ادامه می‌دهد: اعتبار توسعه اشتغال روستایی استان در اواخر سال گذشته ابلاغ شد که 60 میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته است؛ در این زمینه مجموعا به ارزش ۶۲ میلیارد تومان طرح معرفی کردیم که امیدواریم بانک‌ها در پرداخت بموقع آن همکاری کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید