• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17767
+
-

قطع درختان به بهانه تعریض خیابان

یک شهروند: شهرداری نباید اندک فضای سبز منطقه را به بهانه تعریض خیابان نابود و درختان کهنسال منطقه را قطع کند

در شهر
قطع درختان به بهانه تعریض خیابان




سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:

«کسری» از محله‌های جنوب شهر کرمانشاه است و بالاتر از میدان فردوسی قرار دارد، پیاده روهای کسری از محوطه‌های سبز و قدیمی این منطقه است‌ اما متاسفانه طی چند روز گذشته شاهد قطع درختان کهنسال و زیبای این منطقه بوده ایم. قطع درختان کهنسال توسط  شهرداری منطقه با هدف اصلاح هندسی و تعریض خیابان  موجبات نارضایتی شهروندان و به‌ویژه اهالی ساکن در این منطقه را فراهم آورده است. یکی از ساکنان محله کسری می گوید: امروزه در اکثر نقاط دنیا و حتی برخی از شهرهای ایران برای اجرای طرح‌های توسعه شهری و به‌ویژه تعریض خیابان‌ها درختان کهنسال را از مکان فعلی خود درآورده و به مکان جدیدی منتقل می‌کنند، بدون این‌که به درخت آسیبی برسد.

 وی که خود را معرفی نکرد، می افزاید: یکی از تمایزات شهرداران و مدیران شهری فن سالار با مدیران سنتی در همین به‌کارگیری فناوری‌های نوین است. این شهروند کرمانشاهی ادامه می دهد: در شهر کرمانشاه برای برخی خیابان‌ها از جمله کسری و شریعتی که نیاز به تعریض معبر سواره دارند به راحتی می‌توان درختان کهنسال را جابه‌جا کرد که نیازمند است شهردار ، معاون خدمات شهری و مدیر عامل سازمان پارک‌ها باید خلاقیت و نوآوری را در مواقع اینچنینی  داشته باشند.


بسیار متاسفم

یک  فعال محیط زیست در این باره به همشهری می گوید: متاسفانه شهرداری منطقه 4 به بهانه تعریض خیابان کسری اقدام به قطع درختان نزدیک خیابان کرده است. «باقری» که ساکن شهرک متخصصین است ادامه می دهد:  در حین عبور از خیابان کسری متوجه این وضعیت شدم و از این اقدام بسیار متاسفم. وی  ادامه می‌دهد: تقریبا از غروب چهار شنبه هفته گذشته شروع به قطع درختان کرده و از بلوار سجاد به سمت فردوسی تعدادی زیادی از درخت‌ها و فضای سبز را  تخریب و نابود کرده اند. وی با بیان این‌که این اقدام سبب نابودی محیط زیست می‌شود، اضافه می کند: درختان این منطقه قدیمی هستند و این‌طور که پیداست قصد دارند درختان این مسیر را تا میدان فردوسی قطع کنند که در بین آن‌ها هم درختان کهن هم هست و قسمتی هم فضای سبز و پیاده رو است.

وی ادامه می دهد: بعداز نابودی باغ های سراب و... این جدیدترین اقدام در برای از بین بردن فضای سبز این منطقه است. گویی حیات گیاه و امنیت شهروندان در این شهر اهمیتی ندارد. انتهای خیابان کسری در چهارراه آزادگان یک مکان بسیار شلوغ و دارای چند لاین عبور خودرو است که پیاده‌رویی ندارد.

باقری بیان می کند: به جای این‌که به فکر سبز کردن و رویاندن و کاشتن باشیم، به قطع درختان روی آورده‌ایم در حالی‌که باید به فکر نسل‌های آینده بود. این محدوده تا انتهای خیابان کسری جزو منطقه 4 شهرداری کرمانشاه است. انتهای کسری از سمت هلال احمر تا سر شهرک متخصصین پیاده‌رو بسیار خوبی داشتیم اما به هلال احمر که می رسیم سرچهار راه آزادگان روبه‌روی پارک آزادگان پارک بسیار بزرگی است،  این نقطه محل عبور  و مرور مسافران  زیادی است و کودکان نیز همواره در این منطقه بازی می‌کنند. در هفته چند بار شاهد تصادفات مختلف در این محور هستیم.
باقری توضیح می دهد: انتهای کسری قسمت چهارراه آزادگان نیز به دلیل وجود مراکز خرید یکی از مناطق پرتردد است، و تصادفات زیادی این‌جا شکل می گیرد. تنها علت این صدمات نبود خط عابر پیاده و مسیر پیاده رو در مقابل مغازه هاست.
«امیریان» دیگر شهروند ساکن در این منطقه نیز می‌گوید: شهرداری از اهالی این منطقه عوارض زیادی دریافت می کند و طبیعی است که باید خدمات مطلوب و بهتری نیز ارائه کند، نه این‌که اندک فضای سبز منطقه را به بهانه تعریض خیابان نابود و درختان کهنسال منطقه را قطع کند. 


 پاسخ شهرداری

در باره چند و چون این مساله  با معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه صحبت کردیم که موضوع را به شهرداری منطقه4 ارجاع داد و از ارائه توضیحات در این باره خودداری کرد. اما «سیروس کومه» مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه در پاسخ به همشهری می گوید: درختان منطقه قطع نشده، بلکه هرس شده است و این اقدام نیز برای اصلاح هندسی خیابان انجام گرفته و تعدادی از درختان هرس شده است. 

وی تاکید می کند: به هیچ عنوان درختان از بن و ریشه قطع نشده بلکه هرس شده است، بنده شخصاً از محل بازدید داشتم و بررسی کردم و از کارشناس منطقه توضیح خواستم که گفت، به خاطر اجرای اصلاح هندسی خیابان این اقدام صورت گرفته که البته تعریض خیابان نیز به دلیل ترافیک منطقه انجام می شود. 
کومه اظهار می کند: قرار است یک خیابان جدید در آن محدوده ایجاد تا مقداری از بار ترافیکی خیابان کسری کاسته شود تا اقدامی برای تسهیل در عبور و مرور خیابان کسری و شهرک متخصصین و شهرک ژاندارمری انجام شود. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید