• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 177990
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی میدان صنعت

متروی میدان صنعت

  شهربازی بیلینو
پارک‌های موضوعی یکی از بهترین مکان‌های تفریحی هستند. بیلینو یکی از این پارک‌ها و شهربازی‌هاست. کودکان عاشق این هستند که کارهای بزرگ‌ترها را خودشان به تنهایی انجام داده و تکرار کنند و این کار به افزایش حس اعتماد به‌نفس آنها کمک زیادی می‌کند. شهربازی بیلینو نخستین پارک عمرانی برای کودکان در ایران است. در این شهربازی امکان استفاده واقعی از ابزار واقعی اما با  اندازه‌های کوچک‌تر برای کودکان فراهم شده است. امکان استفاده از وسایلی مانند بیل‌مکانیکی، جرثقیل و... در کنار وسایل بازی متنوع و سرگرم‌کننده، مکانی بسیار شاد و آموزنده برای کودکان ماجراجو فراهم کرده است. بچه‌ها در این شهربازی با بیل‌های مکانیکی کوچک و ایمن اما واقعی، به جابه‌جایی بارها می‌پردازند، خاک‌ها را بار می‌زنند و الوار را با وسایل واقعی و خودشان به تنهایی جابه‌جا می‌کنند. بازی و تجربه همزمان با دستگاه‌های واقعی راهسازی و ساختمانی در کنار مفرح بودن، تجربه جذابی نیز برای مخاطبان خواهد بود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بیلینو، بخش دستگاه‌های رادیو کنترلی و کنترل از راه دور است. بیل مکانیکی، بولدوزر، لودر، کامیون معدن و دستگاه‌های دیگر در این بخش آماده استفاده مخاطبان است. بازه سنی مناسب برای بازی با این دستگاه‌ها 8تا 9سال است. اتوبان یادگار امام، فاز 1بوستان نهج‌البلاغه، امتداد مسیر دوچرخه‌سواری، نشانی این شهربازی است؛ نزدیک‌ترین مترو به آن متروی میدان صنعت است.

بی‌آر‌تی سه راه‌آذری

  زورخانه هژبر
از قدیم جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پرداخته‌اند زورخانه می‌گفتند، همچنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی گرفته می‌شده که ورزشی بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بوده. زورخانه هژبر یکی از زورخانه‌های قدیمی و باستانی شهر تهران است که در طول سال‌های اخیر از سوی شهرداری تهران مرمت و بازسازی شده است و هم‌اکنون نیز به یکی از مراکز مهم ورزش باستانی و پهلوانی در جنوب غرب پایتخت مبدل شده است. زورخانه هژبر بخش عمده‌ای از فرهنگ تهران که در تاریخ معاصر ما نقش مؤثری داشته را تشکیل می‌دهد. در گذشته ورزشکاران سایر ورزش‌ها هم در این زورخانه به ورزش می‌پرداختند اما اکنون این مکان به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده و هر سال تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی را به‌خود جذب می‌کند. جهان‌پهلوان تختی نیز به زورخانه هژبر رفت‌وآمد داشته است. زورخانه هژبر که یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است، جزو هویت فرهنگی محله امامزاده‌حسن تهران است. در تهران که بسیاری از زورخانه‌هایش تخریب یا تغییر کاربری داده‌اند، از این زورخانه قدیمی که بازسازی و مرمت شده، می‌توان برای آشنایی با فرهنگ پهلوانی بهره‌برد. این زورخانه در سه‌راه‌آذری، خیابان لقمان قرار دارد.

متروی امام‌خمینی

بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران از سال‌های دور قلب تپنده پایتخت و یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی کشور بوده است. بازار بزرگ به‌خاطر تاریخ و نوع معماری‌اش هم اهمیت زیادی دارد و همه کسانی که به این نقطه از تهران می‌روند از بازدید بناهای تاریخی غافل نمی‌شوند. این بازار در دوره شاه‌طهماسب صفوی احداث و در دوره ناصرالدین شاه قاجار تکمیل شده است. در زمان صفویه، شاه‌طهماسب، قزوین را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرده بود و آن‌موقع تهران با ۴محله در داخل حصار بوده است. یکی از این محله‌ها بازار بود که چندین حجره و دکه داشت و با گذشت زمان توسعه پیدا کرد. بعد از ساخت مسجدجامع، مجموعه بازار توسعه داده شد و چندین سرا و تیمچه به آن اضافه کردند تا به شکل و شمایل امروزی درآمد. اگر گذرتان به بازار تهران افتاد یادتان باشد که سری هم به مکان‌های تاریخی مثل بازار امیر، سر‌در سبزه‌میدان، چهارسوق بزرگ و مسجد جامع بزنید. کالسکه‌سواری روی سنگفرش بازار بزرگ را هم از دست ندهید و برای صرف ناهار هم می‌توانید به رستوران‌های معروف این محدوده مثل نایب، شمشیری، مسلم، خیام، شرف‌الاسلامی و... بروید. دسترسی به بازار بزرگ تهران از مسیر ایستگاه متروی امام خمینی(ره) و پانزده خرداد امکان‌پذیر است.

متروی امام‌خمینی

   باب همایون

باب همایون که این روزها به مرکز اصلی فروش کت و شلوار بدل شده یکی از خیابان‌های تاریخی پایتخت است. قصه این خیابان از سال 1288قمری شروع می‌شود؛ وقتی به دستور ناصرالدین شاه و از سوی محمد رحیم‌خان علاءالدوله امیرنظام، این خیابان را با سنگفرش تعریض کردند و اطراف آن، دکان‌هایی ایجاد شد. تهران‌شناس‌ها معتقدند باب همایون یکی از نخستین خیابان‌های پایتخت است که سنگفرش و بعدها آسفالت شده است. این خیابان به‌خاطر همسایگی با سردر الماسیه، به خیابان الماسیه یا باب‌همایون معروف شد و در گذر زمان، گاه خیابان دولت یا دالان بهشت هم نامیده شده است. باب همایون یکی از نخستین خیابان‌های پایتخت است که استریت‌فود یا خیابان غذا در آن جریان داشته است. بعدها خیابان 30تیر با الگوبرداری از این خیابان به بزرگ‌ترین استریت فود پایتخت بدل شد. حجره‌های فروش غذا هنوز هم در باب همایون رونق دارند و بخشی از جذابیت این خیابان قدیمی به‌شمار می‌آید. برای رفتن به خیابان باب‌همایون کافی است به ایستگاه متروی امام‌خمینی بروید و از خروجی باب همایون
خارج شوید.


متروی میرزای شیرازی

  پردیس سینمایی «آزادی»

پردیس سینمایی «آزادی» که پیش از انقلاب اسلامی‌۱۳۵۷ «شهر فرنگ» نام داشت، یکی از سینماهای مطرح تهران است. صاحبان اولیه این سینما برادران روحانی بودند. این سینما سوم اردیبهشت ۱۳۴۸ با اکران فیلم سینمایی «مارلیک»، در چهارراه عباس‌آباد تهران آغاز به‌کار کرد. نمایش فیلم‌های مطرحی مثل «جنگ ستارگان» باعث شد سینما شهر فرنگ، به سرعت به پاتوق دوستداران فیلم بدل شود. طوری که در سال۱۳۷۵ این سینما با فروش ۱۵۰میلیون تومانی خود، لقب پرفروش‌ترین سینمای ایران را به‌خود اختصاص داد. سینما «آزادی» در اوج خود بود تا اینکه 2بار در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۹ دچار آتش‌سوزی خفیف شد، اما از آتش‌سوزی فروردین ۱۳۷۶ نتوانست جان سالم به در ببرد. پروژه بازسازی سینما آزادی سال‌۱۳۸۵ آغاز شد و در اواخر بهمن۱۳۸۶ به پایان رسید. هم‌اکنون مجموعه جدید سینما «آزادی» دارای ۵سالن شامل یک سالن ۶۰۰ نفره و 4سالن ۲۰۰‌نفره، 2رستوران، 3کافی‌شاپ و ۴ طبقه تجاری با نام پردیس سینمایی آزادی است. سینما «آزادی» در تقاطع خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد) و خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) قرار دارد. سینمادوستان به راحتی و از طریق خط سه مترو ایستگاه «میرزای شیرازی» می‌توانند خود را به آسانی و به دور از ترافیک به سینما آزادی برسانند.

متروی طالقانی

  تماشاخانه «ایرانشهر»

تماشاخانه «ایرانشهر» یکی از قطب‌های صنعتی فعالیت نمایشی در ایران است که در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در مجاورت خانه هنرمندان ایران در باغ هنر قرار دارد. طرح این مجموعه در سال۱۳۸۱ زیرنظر شهرداری تهران به تصویب رسید اما ساخت آن به‌طور جدی از سال‌۱۳۸۵ آغاز و در تیر ماه سال‌۱۳۸۸ به‌طور رسمی افتتاح شد. این مجموعه دارای 2سالن تئاتر به نام‌های «استاد سمندریان» و «دکتر ناظرزاده کرمانی» است و تقریبا هر روز هفته در آن نمایش‌هایی به اجرا در می‌آید. در طبقه دوم این تماشاخانه همچنین وجود دارد که محل مناسبی برای ملاقات با هنرپیشه‌ها و صحبت پیرامون جدیدترین نمایش‌ها و نمایشنامه‌های مطرح به‌حساب می‌آید. در تماشاخانه «ایرانشهر» نیز مانند «تئاتر شهر» مکان مهمی برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر به‌خصوص جشنواره بین‌المللی فجر است که هر سال برگزار می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به تئاتر هستید به راحتی می‌توانید خود را به تماشاخانه «ایرانشهر» برسانید. این تماشاخانه در خیابان موسوی شمالی یا همان خیابان فرصت قرار دارد و استفاده از مترو یکی از راه‌های دسترسی به این تماشاخانه است. شهروندان می‌توانند از طریق خط یک مترو به ایستگاه طالقانی رفته و از آنجا به‌صورت پیاده و یا با استفاده از اتوبوس به خیابان فرصت و تماشاخانه ایرانشهر بروند.

متروی بیمارستان میلاد

  بیلیارد برج میلاد

وقتی صحبت از برج میلاد تهران به میان می‌آید همه یاد رستوران گردان یا آسانسور این برج مشهور می‌افتند اما واقعیت ماجرا این است که برج میلاد با گذشت زمان به امکانات جانبی زیادی مجهز شده است. باشگاه بیلیارد یکی از همین امکانات ورزشی و تفریحی است که درهای آن به روی عموم مردم باز است و با هماهنگی قبلی و پرداخت مبلغ معقولی می‌توانید از امکانات آن بهره ببرید. مدت زمان استفاده از میز بیلیارد یک ساعت است و بابت آن باید حدود 100هزار تومان پرداخت کنید. در این یک ساعت، یک میز همراه با چوب و توپ‌های بیلیارد در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید به اندازه ظرفیت یک تا 5نفر از آن استفاده کنید. ویژگی باشگاه بیلیارد برج میلاد این است که سئانس‌های مخصوص آقایان و بانوان دارد و شهروندان در محیطی امن و آرام این بازی را تجربه می‌کنند. استفاده از امکانات باشگاه بیلیارد مخصوص رده سنی خاصی نیست و همه افراد از نوجوان تا بزرگسال با هماهنگی قبلی می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. بهترین راه دسترسی به این مکان، ایستگاه متروی بیمارستان میلاد است. بعد از خروج از ایستگاه با یک پیاده‌روی مختصر به شهربازی برج میلاد و باشگاه بیلیارد خواهید رسید.

متروی ورزشگاه آزادی

  پینت‌بال آزادی

پینت‌بال یک ورزش گروهی است که ظاهر خشنی دارد اما یکی از امن‌ترین و بی‌خطرترین ورزش‌های تفریحی به‌حساب می‌آید. باشگاه پینت‌بالی که از یک دهه قبل در مجموعه ورزشی آزادی تهران تأسیس شده این امکان را به شما می‌دهد که این ورزش را در قالب تیم‌های 5تا 20نفره تجربه کنید. این باشگاه که به‌عنوان قدیمی‌ترین و مجهزترین باشگاه پینت‌بال کشور هم شناخته می‌شود از یک محیط شاد و امن برخوردار است و امکاناتی مثل لیزرتگ و آرچری پوی هم دارد. در این بازی کافی است یک سناریو تهیه کنید و با استفاده از تفنگ‌های لیزری به جنگ دشمن فرضی بروید. پینت‌بال از آن دست ورزش‌های تفریحی است که خانوادگی هم انجام می‌شود و قبل از شروع بازی قوانین آن به شما آموزش داده خواهد شد. یادتان باشد که بعد از خرید بلیت، ملزوماتی مثل اسلحه، دستکش، لباس، جلیقه ضد‌گلوله، کلاه و محافظ گردن را دریافت کنید. این باشگاه در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی و در مجاورت فدراسیون تیر و کمان قرار دارد و دسترسی به آن از طریق ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی امکان‌پذیر است. اتوبوس‌های پایانه آزادی - شهرک شهید باقری هم در این مکان ایستگاه دارند.

متروی سعدی

  پاتوقی برای علاقه‌مندان به قهوه

یکی از قدیمی‌ترین قهوه‌فروشی‌های تهران در نبش چهارراه استانبول قرار دارد که با نام «ریو» در این منطقه شناخته می‌شود. قهوه‌فروشی «ریو» در سال۱۳۱۱ هجری شمسی توسط یک بانوی ارمنی تأسیس شد و با سال‌ها کار و تجربه اکنون جزو قهوه‌فروشی‌های مطرح تهران است. اگر به قهوه‌فروشی ریو سر بزنید، مطمئن باشید که دست خالی برنخواهید گشت. در این فروشگاه انواع قهوه مانند اسپرسو، فرانسه، عربی و ترک به فروش می‌رسد. علاوه بر قهوه انواع چای، شکلات و کاکائو و همچنین لوازم آماده‌سازی این نوشیدنی‌ها مثل قهوه‌جوش به فروش می‌رسد. همه این محصولات با بهترین کیفیت ممکن تهیه می‌شوند و به فروش می‌رسند. قهوه‌فروشی ریو در خیابان جمهوری، ضلع جنوب‌غربی چهارراه استانبول، روبه‌روی سفارت انگلستان قرار دارد. اگر از علاقه‌مندان به قهوه هستید و می‌خواهید طعم یک قهوه باکیفیت را بچشید بهتر است سری به این قهوه‌فروشی قدیمی بزنید. برای دسترسی به چهارراه استانبول و قهوه‌فروشی ریو می‌توانید در ایستگاه سعدی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه، با حدود ۱۰دقیقه پیاده‌روی به‌سمت غرب در خیابان جمهوری، به چهارراه استانبول برسید. همچنین با استفاده از اتوبوس‌هایی که از این خیابان می‌گذرند، مانند اتوبوس‌های خط میدان بهارستان- میدان جمهوری یا میدان بهارستان- میدان ولیعصر، در ایستگاه چهارراه استانبول از اتوبوس پیاده شوید و سری به این محدوده از شهر تهران بزنید.

متروی میدان صنعت

  فودتراک‌های شهرک غرب

از جدیدترین مراکز فروش غذای خیابانی در تهران، می‌توان به فودتراک‌های شهرک غرب اشاره کرد. در این قسمت از شهر ون‌ها و کامیونت‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و شب این خیابان را رنگارنگ و پر از ازدحام و بوی غذاهای متنوع و خوشمزه می‌کنند. این دورهمی زیبا در ضلع شمالی میدان صنعت و خیابان پاکنژاد واقع شده و هر شب پذیرای جوانان و خانواده‌ها برای ارائه غذاهای مختلف است. اگر شما هم قصد دارید که شب متفاوت و خوشمزه‌ای را در کنار اهل خانواده یا دوستان خود رقم بزنید، می‌توانید به این محدوده از شهر تهران بروید و از خوراکی‌های خوشمزه آن نهایت لذت را ببرید. رفتن به میدان صنعت و خیابان پاکنژاد سخت نیست و در کنار استفاده از وسیله نقلیه شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم می‌توانید بهره‌مند شوید. برای رفتن به شهرک می‌توانید از اتوبوس و تاکسی‌هایی که از پایانه‌ها و میادین اصلی شهر به میدان صنعت تردد می‌کنند، استفاده کنید. همچنین استفاده از مترو هم یکی از راه‌های آسان برای رفتن به این محدوده از شهر تهران است. برای رسیدن به فودتراک‌های شهرک غرب در ایستگاه میدان صنعت پیاده شده و با کمی پیاده‌روی به این محدوده از شهر تهران بروید.

متروی پانزده خرداد

   تیمچه اکبریان
دومـیـن سـال حـکومـت آغامحمدخان قاجار بود که این بنای قجری با عنوان تیمچه اکبریان ساخته شد. در سال1171 هجری شمسی، همزمان با دومین سال حکومت فتحعلی‌شاه قاجار، این بنا به ‌عنوان نخستین بانک رهنی ایران نامگذاری شد. اجناسی که مردم برای امانت در بانک قرار می‌دادند از طریق سوراخی در کف طبقه همکف و در مجاورت دیوار، به صورت مخفیانه و دور از دید، به زیرزمین انتقال داده می‌شد. این بنا با همین کاربری تا اوایل انقلاب دایر بود و در سال1390با هزینه شخصی، مرمت و به سفره‌خانه سنتی تغییر کاربری پیدا کرد. این تیمچه در سال1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. تیمچه اکبریان با مساحت 550مترمربع ساختاری چهاراشکوبی دارد. در ورودی بنا چوبی است و روی آن کنده‌کاری دستی دیده می‌شود. پس از گذر از ورودی، با فضای هشت‌ضلعی اصلی و با یک معماری کاملاً قرینه مواجه می‌شویم. بنا در قسمت‌های جنوبی و شمالی، دو سالن دارد و در اضلاع شرقی و غربی، دارای حجره‌هایی است و فضای صحن اصلی هم هشت‌ضلعی است. حجره‌های طبقه بالایی با راهرویی باریک و نرده‌های چوبی به هم راه پیدا می‌کنند. این حجره‌ها و ایوان‌ها در دو طبقه به ‌صورت قرینه و در اطراف فضای گنبد قرار دارند. برای تماشای این بنای تاریخی باید به سمت متروی پانزده خرداد و سپس بازار بزرگ تهران بروید.

متروی پانزده خرداد

   حمام قبله
اولین بناهایی که پس از تکمیل باروی شاه‌طهماسب در تهران احداث شده، حمام، تکیه و مدرسه خانم است که به دستور خواهر شاه‌طهماسب ساخته شده‌اند. مدرسه خانم به ‌دست افغان‌ها در حمله به تهران، تخریب شد اما بعدها حسینیه‌ای به جای آن احداث کردند. البته جایگاه تکیه خانم نیز در نزدیکی حمام هنوز پابرجاست. با تطابق نقشه‌های قدیمی و نقشه‌های موجود شهر تهران مشخص شد که حمام قبله، همان حمام قدیمی خانم است که از عهد صفویه تا‌کنون فعال بوده است. قدمت این بنا مربوط به دوره صفویه و کاربری آن از گذشته تاکنون همین حمام بوده و مالکیت آن وقفی است. این بنا در گذشته از دو بخش متمایز یعنی مردانه و زنانه تشکیل شده بود. حمام زنانه در ضلع شمالی حمام مردانه فعلی واقع بود که در حدود 70سال پیش تخریب شد. تمامی فضای حمام مردانه در زیرزمین واقع شده و پشت‌بام آن همسطح با معابر مجاور است. پس از در ورودی و عبور از 11پله وارد فضای حمام می‌شویم. سطح پلکان در گذشته، آجرفرش بوده اما هم‌اکنون با سنگ ساده پوشیده شده است. این بنای تاریخی در خیابان پانزده خرداد، بازارچه نایب‌السلطنه و کوچه‌ای به همین نام قرار دارد که نزدیک‌ترین مترو برای رسیدن به آن، ایستگاه پانزده خرداد است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید