• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17756
+
-

امنیت، شاخص رشد پایدار

آتوسا کبیر| روزنامه‌نگار:

انسان‌ها به موازات افزایش جمعیت و فشار زندگی شهری برای جست‌وجوی خلوت به طبیعت رو می‌آورند. این روند در سراسر جهان رو به گسترش است. 
به همین خاطر توجه به تفرج در سال‌های اخیر باعث شده است که طرح‌های زیادی در زمینه توسعه فضای سبز و ایجاد مراکز تفریحی مانند پارک‌های شهری و خارج از شهر، سیستم پارک‌های ملی و... اجرا شود. با وجود این طرح‌های اجراشده به دلیل آنکه در دستورالعمل‌های بدون مطالعه انجام می‌شوند، لزوما پاسخگوی تقاضای استفاده‌کنندگان نیست.  اغلب این طرح‌ها فقط در ایجاد فضای سبز جامعه شهری تأثیرگذارند و کمتر به منظور رفع نیاز تفرجی افراد جامعه در محیط‌های طبیعی برنامه‌ریزی شده‌اند. 

از طرفی موفقیت و رشد پایدار گردشگری در گرو عملکرد مناسب و هماهنگ عوامل متعددی است که با هم ارتباط تنگاتنگی دارند در این بین امنیت گردشگران و مقصدهای گردشگری یکی از مهم‌ترین آنهاست، زیرا امروزه امنیت به عنوان مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین اصل برای تدوین استراتژی توسعه گردشگری در جهان به شمار می‌آید.

میان گردشگری، ثبات، توسعه و امنیت رابطه‌ای تعریف‌شده وجود دارد زیرا توسعه زیرساخت‌های جهانگردی تا حدود زیادی به فعالیت‌های جاری و عمرانی یک منطقه، عوامل حمایت‌کننده، قوانین و مقررات (امنیت)، اطلاع‌رسانی و هماهنگی سازمان‌های مرتبط و حمل‌ونقل در امور جهانگردی وابسته است. و هرگونه بروز ناامنی و به‌کارگیری خشونت در سطوح مختلف زیان‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید