• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169638
+
-

نشست مشترک رئیس دیوان عدالت اداری با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد

شهر، نیازمند پشتوانه قضایی

نشست مشترک رئیس دیوان عدالت اداری با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. به گزارش همشهری، شهردار تهران در این نشست درباره آرای صادره در رابطه با صدور پروانه، گفت: «گاهی اوقات مقررات مربوط به صدور پروانه منجر به محدودیت‌هایی می‌شود و ضوابط مانع شهرداری می‌شوند. باید نقش بیشتری به شهرداری تهران بدهید.» علیرضا زاکانی با اشاره به آرای ماده۱۰۰ ادامه داد: «حدود۷۰ هزار رأی در تهران صادر شده است و این آرا تبدیل به معضلاتی شده‌اند. بخش عمده‌ای از آنها را نمی‌توان اجرا کرد و اعاده دادرسی این امکان را ایجاد می‌کند که فرصت‌های جدیدی برای شهر خلق کنیم.» او با اشاره به لغو مصوبات شورای شهر گفت: «شورای شهر مصوبه‌ای در رابطه با پارکینگ‌ها داشت که در بستر آن می‌توانستیم تا شعاع ۳۰۰متر پارکینگ ایجاد کنیم، اما لغو این مصوبه هیچ معضلی را برطرف نمی‌کند و مشکلاتی هم ایجاد می‌کند. باید در رابطه با این مصوبات دقت بیشتری داشت تا مردم نفع بیشتری ببرند.» شهردار تهران تأکید کرد:‌ «امیدوارم رویه دیوان عدالت اداری منجر به این شود تا پیوستگی همکاری‌ها بیشتر باشد. پیشنهاد من این است همکاری مشترکی میان شهرداری و قوه قضاییه ایجاد شود و ناظر به شرایط پرونده‌ها، به پرونده‌ها واقف شویم و امکانی فراهم شود تا جنبه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه شهرداری‌ها ایجاد شود.»
علیرضا زاکانی درباره باغات نیز گفت: «گاهی نقض رأی توأم با یک الزام است و اعضای کمیسیون ماده۷ با دقت بسیار این آرا را بررسی می‌کنند، اما متأسفانه با وجود اینکه به‌ دنبال ترویج فضای سبز هستیم، ولی مردم اشتیاقی به اجرای این کار ندارند. برای باغ‌های تهران باید فکری جدی کرد و نقطه‌ای را با نظر خود مردم انتخاب کنیم تا باغ‌ها را نجات دهیم.» او همچنین در حاشیه جلسه درباره صدور پروانه باغ گیاه‌شناسی و همچنین پلمب پاساژ آزاد گفت: «صدور پروانه ساخت باغ گیاه‌شناسی مربوط به سال۱۳۹۲ است. همچنین اگر صاحبان کسبه پاساژ آزاد برای تأمین ایمنی پیشقدم شوند، حتما کمک‌شان خواهیم کرد چرا که وظیفه‌مان است.»
همچنین رئیس شورای شهر تهران در این جلسه درخواست خود را از دیوان عدالت اداری درباره پرونده‌های شکایات باغات مطرح کرد. مهدی چمران با اشاره به ارتباط زیاد شهرداری و دیوان عدالت اداری گفت: «این ارتباط از گذشته وجود داشته و باید بیشتر هم شود. تأثیر تصمیمات شورای شهر در تمام کشور دیده می‌شود و اکثر مطالبی که میان شهرداری و دیوان عدالت وجود دارد مربوط به شکایت از مصوبات است.» او ادامه داد:‌ «موضوعاتی که وقت‌گیر است و پرونده زیاد تولید می‌کند، آرای ماده۱۰۰ و آرای مرتبط به باغات است که بیشترین میزان شکایت را به‌خود اختصاص داده‌اند و امیدواریم به نتایجی دست یابیم که تعداد پرونده‌ها کاهش یابد.» چمران با بیان اینکه هزاران پرونده ماده۱۰۰ در دیوان وجود دارد، تأکید کرد: «کاهش تعداد پرونده باغات نیز یکی دیگر از مهم‌ترین خواسته‌های مدیریت شهری است؛ البته شهرداری تلاش می‌کند تا به تعداد درختان بیفزاید. باغ‌های تهران همه از بین رفته‌اند و کسانی که باغ دارند تنها می‌توانند ۱۵درصد باغ خود را در 2طبقه بسازند و همین مصوبه شورای شهر منجر به شکایات بسیار در دیوان شده است. انتظارم این است که قضات دیوان مطابق با قانون به این شکایات رسیدگی کنند و آرای صادره از شورای شهر   به کارشناسان واگذار نشود.»

شعبه خاص برای مدیریت شهری
در ادامه این نشست نایب‌رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که کارگروه مشترک میان مدیریت شهری و دیوان عدالت اداری برای پیگیری مسائل مرتبط به این دو بخش تشکیل شود.
پرویز سروری با بیان اینکه برگزاری نشست‌های مشترک و راه‌اندازی کارگروه‌های مشترک با قوه قضاییه می‌تواند راهگشا باشد، گفت: «راه‌اندازی شعبه خاص برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به مدیریت شهری نیز اهمیت به‌سزایی دارد و راه‌اندازی این شعبه خاص منجر به افزایش اشراف قضات به موضوعات مدیریت شهری می‌شود.» او ادامه داد: «حکمی درخصوص باغات صادر شده و در بستر آن یک فرد از ۲۱نفر عضو شورا شکایت کرده است و ما باید از طرفی شهر را مدیریت کنیم و از سوی دیگر، پاسخگوی شکایات شهروندان باشیم.» سروری یادآور شد: «شهرهای کوچک نمی‌توانند از وکلای توانمند بهره ببرند و از همین رو احکامی در آن شهرها صادر می‌شود که به مرور این احکام وحدت رویه می‌شود. بنابراین بهتر است که در این خصوص از ظرفیت وکلای شورای‌عالی استان‌ها استفاده کنیم.»

موضوع باغات و کمیسیون ماده100 آسیب‌شناسی شوند
حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری- رئیس دیوان عدالت اداری

یکی از مشکلات موجود مردم در شهرها و کلانشهرها کمبود فضای سبز است و شهرداری با تغییر کاربری‌ها برای احداث بنا در باغات موافقت نمی‌کند و مردم به این دلیل به سمت تخلف می‌روند. در حوزه باغات معاونت پژوهش دیوان عدالت اداری می‌تواند با همکاری شهرداری و شورای شهر تهران پژوهشی انجام دهند که آیا می‌توانیم با عدم‌صدور پروانه، باغات را حفظ کنیم؟ اگر راهکار قانونی است برویم سراغ اصلاح قانون و بگوییم این آفت است که به بهانه اعمال حاکمیت باغ‌ها از بین می‌رود و این کار نیاز به پژوهش دارد. همچنین طرح اصلاح ماده100 قانون شهرداری‌ها به پیشنهاد دیوان عدالت اداری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. خواهش من این است که اگر نقطه نظری در این خصوص است در همین کارگروه تخصصی (نشست‌های مشترک با مدیریت شهری) اعلام شود. ابتدایی‌ترین موضوع در این‌باره هم این است که آسیب‌هایی وجود دارد و راهکار برای رفع این آسیب‌ها چیست و چه طرح جدیدی را می‌توان جایگزین آن کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید