• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165115
+
-

تمرکززدایی از پایتخت

چرا لندن این همه تیم دارد؟ چرا به شهرستان واگذار نمی‌شود؟

با صعود فولام به لیگ برتر تعداد باشگاه‌های لندنی در این لیگ به عدد7رسید؛ آرسنال، چلسی، تاتنهام، برنتفورد، فولام، کریستال پالاس و وستهم. باشگاه‌های پایتخت 35درصد تیم‌های حاضر در لیگ فصل آینده را تشکیل می‌دهند و این اولین‌باری نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در انگلیس کسی انتقاد نمی‌کند که چرا در فوتبال تمرکززدایی نمی‌کنید و مثلا آرسنال را به برکشایر نمی‌دهید تا شهرستان‌ها هم تیم داشته باشند و اسم تیم را عوض کنند بگذارند آرسنال برکشایر و پس از چند سال آن را منحل کنند.
    البته در بیشتر کشورهای اروپایی چنین وضعیتی حاکم نیست. در ایتالیا تنها 2‌باشگاه آاس‌رم و لاتزیو از پایتخت در سری‌آ حضور دارند. در ایتالیا توزیع مناسب و عدالت‌محور در لیگ صورت گرفته است. هر منطقه 2الی 3‌تیم دارد؛ سیسیل، ناپل، میلان، رم، فلورانس و...
    در اسپانیا جدا از رئال‌مادرید و اتلتیکو، تیم‌های دیگری نظیر ختافه، لگانس، رایو‌وایکانو در مقاطع مختلف به‌صورت همزمان در لالیگا حضور داشتند که همگی تیم‌های پایتخت بودند. از شهر بارسلون هم تیم‌هایی مثل بارسلونا، اسپانیول، خیرونا و از منطقه باسک تیم‌هایی مثل اتلتیک‌بیلبائو و سوسیداد و از والنسیا تیم‌های والنسیا و لوانته در لیگ حضور داشته‌اند.
    به فرانسه و پراکندگی جغرافیایی تیم‌های لیگ برتر می‌رسیم. پاریس شهر فوتبال‌خیزی نیست و غیراز پاری‌سن‌ژرمن که قدمت آن به نیم قرن می‌رسد، باشگاه بزرگ دیگری را به فوتبال قاره معرفی نکرده است. بندر مارسی کانون فوتبال و هواداران افراطی در این کشور محسوب می‌شود.
    در بوندس‌لیگا 2‌تیم هرتابرلین و اونیون برلین متعلق به پایتخت آلمان هستند. به‌خاطر رقابتی بودن ایالت‌های آلمان، هر ایالت باشگاه خودش و هواداران متعصبش را دارد. در آلمان رقابت بین ایالت‌ها به‌حدی است که مثلا اگر به یک مونیخی از منطقه باواریا بگویید آلمانی، به او برمی‌خورد و پاسخ می‌دهد که آلمانی نیست و باواریایی است. برای همین هر منطقه تیم مخصوص خودش را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید