• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150822
+
-

هفته برفی پیش روی استان‌ها

بارش شدید باران و برف تا روز سه‌شنبه در کشور ادامه دارد

آب و هوا
هفته برفی پیش روی استان‌ها

پس از گذشت روزها از آغاز فصل زمستان، بالاخره آب و هوای برفی مهمان استان‌های مختلف کشور شده است. براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی کشور بارش شدید باران و برف تا روز سه‌شنبه در کشور ادامه دارد و با ورود سامانه بارشی به سمت استان‌های جنوبی و مرکزی، انتظار می‌رود دمای هوا بین 7 تا ۱۰درجه در سراسر کشور کاهش یابد.
به‌گزارش همشهری، به‌گفته امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی تا یکشنبه دمای هوا در شمال غرب و غرب استان‌های ساحلی خزر تا ۱۰درجه و در دامنه‌های جنوبی البرز تا 7درجه کاهش می‌یابد و روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه دمای هوا در شمال شرق، شرق، جنوب غرب و مرکز کشور نیز بین 5 تا 8درجه کاهش خواهد داشت.

هفته سرد و برفی اردبیل
بارش برف شدید با کولاک از سپیده دم دیروز جمعه 24دی ‌پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل را در برگرفته است. شدت بارش برف در اردبیل به اندازه‌ای است که با گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز آن در سطح گذرگاه‌های درون شهری حدود ۱۰سانتیمتر برف بر زمین نشست. تا ‌چهارشنبه هفته جاری وزش شدید باد و کولاک با بارش‌های خفیف برف برای اردبیل پیش‌بینی می‌شود و موج‌ بعدی از اواخر چهارشنبه دوباره منطقه را با برف و ‌کولاک‌ مواجه خواهد کرد. براساس هشدار اداره کل هواشناسی استان، برف و کولاک موجب اختلال د‌ر ترددهای جاده، بسته شدن راه‌های روستایی و اختلال در پرواز هواپیماها خواهد شد.

هشدار سیلاب برای خراسان رضوی
هواشناسی خراسان رضوی هم با پیش‌بینی بارش‌های رگباری و افزایش سرعت وزش باد به‌ویژه در مناطق شرقی و بادخیز استان از اواخر وقت دیروز جمعه 24دی با اعلام هشدار سطح نارنجی، درباره جاری‌شدن رواناب‌ و سیلاب و بروز برخی خسارت‌های احتمالی ناشی از آن هشدار داد. کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی می‎گوید: این سامانه منجر به افزایش شدید وزش باد در برخی ساعات همراه با احتمال بروز خسارت به‌ویژه در نوار شرقی استان و ایجاد کولاک برف در نواحی سردسیر و کوهستانی خواهد شد.به‌گفته زهرا آهنگرزاده، این سامانه تا اواخر وقت چهارشنبه 29دی فعال خواهد بود.

سامانه بارشی جدید در سیستان و بلوچستان
به‌گفته رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان، در پی هشدار سطح زرد صادر شده این اداره‌کل سامانه بارشی جدیدی از بعدازظهر امروز شنبه ۲۵دی وارد این استان خواهد شد. علی ملاشاهی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا پایان شب سه‌شنبه ۲۸دی ادامه خواهد داشت، می‎افزاید: بارش باران در برخی نقاط رگبار و رعد و برق، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان بارش برف از پدیده‌های غالب این سامانه جدید است.

فارس تا سه‌شنبه بارانی است
سرپرست هواشناسی فارس نیز با اعلام وضعیت نارنجی، هوای سراسر استان را تا سه‌شنبه ۲۸دی بارانی پیش‌بینی کرده است. سعید رنجبر می‎گوید: نوع مخاطره، بارش باران گاهی شدید در نواحی کوهستانی و سردسیر با بارش برف، رعد و برق، احتمال تگرگ در نقاط مستعد همراه با وزش باد شدید موقتی و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

برف و کاهش دما در آذربایجان شرقی
با اعلام هشدار سطح نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، این استان هم تا پایان یکشنبه 26دی با بارش برف و کاهش دمای هوا مواجه است. وضعیت جوی ناپایداری منجر به رگبار باران و رعد و برق و بارش برف، کولاک، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما می‌شود.آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی جاده‌ای و مسدود
 شدن برخی از راه‌ها و همچنین احتمال خسارت در اثر وزش باد شدید برای این استان پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور بارش برف و باران این هفته در ۱۸استان اتفاق خواهد افتاد. این سازمان از شهروندان خواسته است از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و درصورت نیاز به تردد ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ در نواحی برفگیر، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب برای رانندگی در شرایط برفی و بارانی را فراموش نکنند.

مکث
هشدار نارنجی برای اصفهان
اداره کل هواشناسی اصفهان درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی، وزش باد شدید و طوفان لحظه‌ای و احتمال شکل‌گیری کولاک برف از اواسط روز جمعه تا اواسط روز شنبه هفته جاری در استان هشدار نارنجی صادر کرد.
هواشناسی اصفهان پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از بارش برف و باران،  گاهی وزش شدید باد و طوفان لحظه‌ای، احتمال شکل‌گیری کولاک برف به صورت محلی از اواسط وقت دیروز جمعه تا امروز شنبه 25دی در مناطق غرب و جنوبی استان خبر داد.
مدیرکل مدیریت بحران اصفهان درباره این هشدار به همشهری می‎گوید: براساس اعلام هواشناسی در جنوب و غرب استان بارش در مناطق مرتفع برف و در جنوب و شرق استان هم وزش باد پیش‌بینی شده است.
منصور شیشه‎فروش با بیان اینکه به مراکز امدادی و شهرداری‌های استان اعلام آماده‌باش شده است، اظهار می‏کند: راهداری استان هم ماشین‌آلات برفروبی را در جاده‌ها مستقر کرده است تا در صورت لزوم برای بازکردن مسیر از آنها استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه وزش باد در استان شدید است، می‌افزاید: برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی به همه بخش‌ها توصیه شده است سازه‎های ناایمن خود را استحکام‌ببخشند. به کشاورزان، گلخانه‎داران و زنبورداران هم توصیه‌های لازم درباره وزش باد شدید و افت دما شده است تا بتوانند از محصولات خود محافظت کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان درباره ساختمان‌های قدیمی و درخت‎های کهنسال استان که به دلیل وزش باد در معرض خطر هستند هم اظهار می‌کند: در سال‎های اخیر خشکسالی و آفت موجب ناپایداری ریشه و شکنندگی شاخه درختان کهنسال شده است، به همین دلیل از پاییز به همه شهرداری‌ها دستورالعمل داده‌ایم تا درختان فرسوده را شناسایی و آنها را در صورت نیاز هرس کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید