• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150802
+
-

فرمول یک بدون راننده

خودران‌های مسابقه‌ای در نمایشگاه CES2022، خودنمایی کردند و آینده‌ای از رقابت‌های اتومبیلرانی را به نمایش گذاشتند

فرمول یک بدون راننده

ساسان شادمان‌منفرد - روزنامه‌نگار

نمایشگاه الکترونیک مصرفی2202 نیز مانند ادوار گذشته آن، جایی بود که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلف، جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌های خود را در معرض دید قرار دادند. در کنار حوزه آی‌تی که همواره طرفداران پرشمار خود را داشته است و امسال با تمرکز بیشتر روی فضای متاورس و اینترنت جدید، حال و هوای خاص‌تری به‌خود گرفته بود، مبحث خودروهای خودمختار و همچنین خودران‌‌ها نیز در این نمایشگاه بسیار داغ نشان داد.

فعالیت بالای جنرال‌موتورز
قرار بود که این شرکت با تمام توان در نمایشگاه CES2022شرکت کند اما شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا، مسئولان جی‌ام را بر آن داشت که بیشتر فعالیت‌های‌شان به‌صورت غیرحضوری باشد. حتی سخنرانی اصلی این شرکت نیز توسط مری بارا، مدیرعامل به‌صورت آنلاین انجام شد. جنرال‌موتورز با چند شورولت برقی و البته یک کادیلاک مفهومی خودران در این نمایشگاه حضور یافته بود. کانسپت کادیلاک بسیار رؤیایی طراحی شده است و سرنشینان گویا در یک سالن نمایش نشسته‌اند و در فضایی به‌دور از رانندگی مسیر را می‌پیمایند. البته از این دست طراحی‌های مفهومی و ارائه رندرهای جذاب زیاد در دنیا یافت می‌شود.

خودران مسابقه‌ای
درحالی‌که بیشتر خودران‌ها برای خیابان‌ها و خدمت‌رسانی به مردم طراحی شده‌اند اما در CES2022یک اتفاق جالب افتاد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک اتومبیل مسابقه‌ای که ‌کسی پشت فرمانش ننشسته بود و اصلا کابینی برای راننده نداشت، در یک رقابت بی‌سابقه بین وسایل‌نقلیه خودران با سرعت بالا، در یک پیست بیضی شکل در لاس‌وگاس، گوی سبقت را ربود.
 اعضای تیم ایتالیایی - آمریکایی پولی‌موو (PoliMOVE) درحالی‌که ماشین مسابقه فرمول یک آنها با نام مستعار «مینروا» (Minerva) به‌صورت مرتب از رقیبی به نام کایست (Kaist) از کره‌جنوبی عبور می‌کرد، دائم مورد‌تشویق حاضران قرار می‌گرفتند. مینروا با سرعتی نزدیک به ۱۸۵کیلومتر در ساعت از کنار خودروی کایست عبور کرد و به راحتی رکورد حداکثر سرعت مورد‌انتظار برگزارکنندگان مسابقه را شکست. اما به‌طور کلی، هر مسابقه‌ای توسط برگزارکنندگانی که پیروزی واقعی را این حقیقت می‌دانستند که الگوریتم‌های خودران می‌توانند رقابت با سرعت بالا را اداره کنند، یک برد شیرین محسوب می‌شود. پل میچل، یکی از سازمان‌دهندگان چالش خودمختار ایندی (IAC) قبل از به اهتزاز درآمدن پرچم شطرنجی مسابقه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک موفقیت است». در ماه اکتبر، IAC ترمز خودروهای خودران F1 را که در حال مسابقه بودند، کشید تا زمان بیشتری را به فناوری این چالش اختصاص دهد و در عوض به آنها اجازه داد که به‌صورت جداگانه دور بزنند تا ببینند کدامیک بهترین زمان را داشته است. داویده ریگامونتی، مهندس پولی‌موو گفت: «این تقریبا رکورد جهانی سرعت یک خودران را دارد». صندلی تکی که معمولاً برای یک راننده درنظر گرفته می‌شود، در طول این مسابقه به جای آن پر از وسایل الکترونیک بود! به‌گفته ریگامونتی، پولی‌موو در یک مسابقه دیگر در‌ ماه اکتبر در ایندیاناپولیس، با سرعت حدود 250کیلومتر در ساعت پیش از خروج از مسیر، حرکت کرده است. لی آن پترسون، متخصص ایندی‌کار، می‌گوید: «دانشجویانی که این خودروها را برنامه‌ریزی می‌کنند، مکانیک نیستند، بیشتر آنها چیزی در مورد مسابقه نمی‌دانستند. ما به آنها در مورد مسابقه آموزش دادیم». آنها نرم‌افزاری را برنامه‌ریزی می‌کنند که با تجزیه و تحلیل سریع داده‌های حسگرهای پیچیده، خودرو را هدایت می‌کند. به‌گفته مارکوس لینکمپ، پروفسور دانشگاه TUM مونیخ که برنده مسابقه اکتبر شد، نرم‌افزاری که خودروها را هدایت می‌کند، باید رفتار سایر وسایل نقلیه در مسیر را پیش‌بینی کند، سپس براساس آن مانور دهد.

برنامه‌های گذشته
حرکت به سمت مسابقه‌ای شدن خودران‌ها از چندین سال قبل شکل گرفته بود. یک مسابقه با عنوان «روبو ریس»، شاهد حضور خودران‌های گوناگون بود. اتومبیل‌های خودران برای حرکت در خیابان‌ها با محدودیت سرعت تلاش می‌کنند، بنابراین استفاده از یک سیستم دقیق تنظیم‌شده و پاسخگو در سرعت‌های مسابقه، لایه‌ای از چالش را به‌کار اضافه می‌کند. با این حال، یک تیم «روبو ریس» موفق شد یک مسیر پر‌پیچ‌و‌خم و تپه‌ای به نام گودوود هیل را در 96/66ثانیه طی کند. این تنها 12ثانیه از رکورد فعلی رانندگان انسانی عقب است و مقامات روبو ریس فکر می‌کنند که شرکت‌کنندگان می‌توانند حتی بهتر هم عمل کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید