• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145713
+
-

رونق مسکن‌سازی در سنندج با «نیشتمان»

ساخت شهرک نیشتمان در مساحتی به وسعت ۴۰۳هکتار و دربرگیری جمعیتی درحدود ۲۸هزارنفر، به‌زودی آغاز می‌شود

فرحناز چراغی- خبرنگار

مسکن‌سازی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر با رکود نسبی در کردستان همراه بوده، اما قرار است با ساخت شهرک نیشتمان در سنندج، خانه‌سازی در استان جان‌تازه‌ای بگیرد؛ شهرکی که قرار است در راستای اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» در مساحتی به وسعت ۴۰۳هکتار ساخته شود و جمعیتی درحدود ۲۸هزارنفر را در خود جای دهد. به‌گفته مسئولان استان، این شهرک دارای ۴محله خواهد بود که شیوه معماری و ساخت‌وسازها درآن براساس سازگاری با اقلیم شهر سنندج است و می‌تواند الگویی برای شهرسازی مدرن در استان تلقی شود. این‌موضوع در حالی ‌است که افزایش جمعیت شهرنشین، کمبود زمین و افزایش محله‌های حاشیه‌ای از مهم‌ترین دلایل ایجاد و تصویب طرح جامع شهرک نیشتمان در سنندج عنوان شده ‌است‌. طرح ساخت این شهرک که اواسط مرداد‌ماه امسال مصوب شده‌است، بخشی از راهبرد ساخت 96هزارمسکن طی 4سال آینده‌ است که اخیرا از سوی استاندار کردستان مطرح شد؛ راهبردی که درصورت تحقق، تحول مهمی در حوزه مسکن‌سازی در استان خواهد بود و به خانه‌دارشدن تعداد زیادی از مستأجران کردستانی می‌انجامد.

انجام مطالعات جامع
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به ابلاغ مصوبه طرح جامع ساخت شهرک نیشتمان سنندج می‌گوید: این طرح از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب و به استان ابلاغ شده است تا مراحل اجرایی ساخت آن آغاز شود. عرفان مرادی اظهار می‌کند: این طرح در راستای اجرای دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور مصوب شده‌است و درمرداد امسال از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کردستان و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شده‌ است. وی ادامه می‌دهد: در ساخت شهرک نیشتمان سنندج همه جوانب زیست‌محیطی، مطابقت با معماری منطقه و... درنظر گرفته شده ‌است.

مراحل و دلایل تصویب طرح
مرادی تصریح می‌کند: مطالعات و بررسی نحوه اجرای این طرح سال‌گذشته و پس از برگزاری جلسه‌های متعدد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان به‌تصویب رسید. وی درباره مهم‌ترین دلایل تصویب طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج می‌گوید: براساس افق طرح جامع شهر سنندج، ظرفیت جمعیت‌پذیری این شهر در حال پایان است. کمبود زمین در سنندج برای تأمین نیاز طرح ملی مسکن نیز از عواملی بود که زمینه‌ساز تصویب این طرح ازسوی شورای‌عالی معماری‌ و شهرسازی کشور شد. مرادی می‌افزاید: از سوی دیگر گسترش روستاهای پیرامون شهر سنندج از دیگر دلایلی بود که تصویب ساخت شهرک ۲۸هزارنفری نیشتمان را در این ‌شهر توجیه‌پذیر می‌کرد، زیرا باید هرچه سریع‌تر برای رفع چنین معضلی، راهکارهای اساسی اندیشیده و به‌سرعت اجرایی شود. این مسئول ادامه می‌دهد: افزایش حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی، وجود شهرک صنعتی، فرودگاه، آرامستان، پادگان لشگر۲۸ پیاده ارتش در سنندج، ناهمواری‌هایی مانند کوه، تپه، رودخانه و... از محدودیت‌های توسعه فیزیکی شهر سنندج به‌شمار می‌رود که ایجاد شهرک نیشتمان را بیش‌از پیش ضروری کرده‌ است.

مزایای ساخت شهرک
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان همچنین با بیان اینکه ۸۸درصد از اراضی پیشنهادی این شهرک در اراضی ملی واقع شده ‌است، می‌گوید: ۱۲درصد از زمین‌های این شهرک جزو مستثنیات بوده و قرار است با کاربری باغ‌ و کشاورزی دراین محدوده تثبیت شود. مرادی ادامه می‌دهد: براساس بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده، تلاش ما بر این است که در اجرای طرح شهرک نیشتمان از الگوهای معماری بومی و نزدیک به اقلیم شهر سنندج استفاده شود. ترویج معماری بومی از اولویت‌هایی است که در ساخت‌وسازهای این شهرک مدنظر قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه مکان ساخت شهرک نیز مشخص و تعیین شده ‌است، عنوان می‌کند: براساس تصمیم‌های اتخاذشده، ظرف مدت ۶ماه باید مقدمات اجرای طرح فراهم و گزارش پیشرفت کار به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود. سرعت و کیفیت به‌صورت توأمان در ساخت این شهرک مدنظر خواهد بود. این مسئول از مزایای ساخت این شهرک به اشتغال‌زایی، رونق ساخت‌وساز و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرک نیشتمان می‌تواند سرآغاز فصل نوینی از شهرسازی در این استان باشد و به گشودن گره‌های زیادی در این زمینه کمک کند. علاوه ‌بر این اشتغال قابل‌توجهی در جریان ساخت این شهرک ایجاد می‌شود که می‌تواند به روند کاهش بیکاری در استان کمک کند.

سنددارکردن اراضی ملی
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سنددارکردن اراضی ملی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این کار با جدیت تمام در حال انجام است. مرادی می‌افزاید: حفاظت از اراضی ملی، از موضوع‌های مهمی است که در سال‌های گذشته همواره در دستورکار بوده و تاکنون اقدام‌های مناسبی نیز در این زمینه انجام شده ‌است. وی ادامه می‌دهد: در 6ماه نخست سال‌جاری بیش‌از 16هکتار از اراضی ملی، با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از متصرفان بازپس گرفته شده‌است که گام مهمی در حفاظت از اراضی ملی به‌شمار می‌رود. مرادی ارزش این میزان از اراضی ملی پس گرفته‌شده از متصرفان را چیزی درحدود ۶۴میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: این روند با قدرت ادامه می‌یابد و تعامل و اتفاق‌نظر مناسبی در این زمینه در میان مسئولان مربوط در استان وجود دارد که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای به‌وجود آورده‌ است. وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز ۴۶۸هکتار از اراضی ملی سنددار شده ‌است، تصریح می‌کند: سنددارکردن اراضی ملی در استان‌کردستان به‌منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو انجام می‌شود؛ موضوعی که در اولویت فعالیت‌های اداره‌کل راه و شهرسازی قرار دارد. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اضافه می‌کند: در این زمینه در 6ماه نخست سال‌جاری ۶۴۹ مورد از اسناد دفترچه‌ای، به اسناد تک‌برگ تبدیل شده‌است و این فرایند با قوت ادامه دارد و گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید