• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145451
+
-

صبر، من را به تیم ملی بازگرداند

مهدی کامرانی که در 39سالگی و بعد از 6سال به تیم ملی بسکتبال دعوت شده است، می‌گوید که در این سن هنوز انگیزه بالایی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی دارد

صبر، من را به تیم ملی بازگرداند

لیلی خرسند
آخرین باری که مهدی کامرانی در تیم ملی بسکتبال بازی کرد، جام ملت‌های 2015 آسیا بود. او بعد از 6سال به تیم ملی دعوت شده و این بهترین فرصت است که سکوتش را بشکند و از دورانی بگوید که از تماشای بازی‌های تیم ملی حرص می‌خورد. کامرانی می‌گوید یک آدم خاص دلیل عقب‌ماندگی چند ساله بسکتبال است.

  پس از 6سال به تیم ملی دعوت شدید. اتفاقی که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. کسانی که جای شما را در تیم ملی خالی می‌دیدند، از این دعوت استقبال کرده‌اند، اما نظر عده‌ای هم این است که کامرانی با 39سال سن انتخاب خوبی نیست. فکر می‌کنید در این سن بتوانید به تیم ملی کمک کنید؟
از این دعوت خیلی خوشحالم. هر کسی آرزو دارد که در تیم ملی باشد. من سال‌های سال در نسل طلایی تیم ملی بسکتبال بودم و تجربه خیلی بالایی دارم. فقط نسل ما برای بسکتبال طلا کسب کرد و به گمانم در خاطرات خوش مردم هستیم. دوست داشتم 4سال پیش به تیم ملی دعوت می‌شدم تا به بهتر شدن شرایط تیم ملی کمک کنم ولی نشد. من تا امروز فقط صبر کردم.

 و البته سکوت.
بله. سکوت کردم و اجازه دادم زمان مشخص کند که چه افرادی به‌دنبال سوءاستفاده و اهداف شخصی بودند. خیلی زود دست‌ این افراد رو می‌شود. اگر همین الان ببینم در پست من جوان سرحال و خوب هست که کارش را درست انجام می‌دهد، حاضرم کنار بروم و بگویم از دعوت شما ممنونم، ولی الان می‌بینم به حضور من نیاز است. وقتی به من احتیاج است و در خودم توان کمک کردن را می‌بینم، چرا کمک نکنم. آنها هم که پشت سر حرف می‌زدند باید در زمین خودشان را نشان بدهند و جای من را بگیرند. تیم ملی ارث پدری من نیست. هر وقت بخواهند خیلی راحت کنار می‌روم.
  
نبود شما و بازیکنان دیگری مثل اصغر کاردوست، چقدر به تیم ملی آسیب زد؟
من فقط در مورد خودم می‌توانم صحبت ‌کنم. نخستین بار در بازی‌های آسیایی جاکارتا به تیم ملی دعوت نشدم. بسکتبال مدال برنز و نقره بازی‌های آسیایی را داشت و در شرایطی بود که می‌توانست برای نخستین بار مدال طلای این بازی‌ها را بگیرد، اما افراد سودجو بدون مشورت کارهایی کردند که اجازه نداد این اتفاق بیفتد. بعضی از جوانانی که به تیم ملی دعوت شدند، قدر آن لحظات را ندانستند و مسایلی پیش آمد که خانواده بسکتبال ضرر کرد.

   مشکل مربیان تیم ملی با شما چه بود؟ صحبت کردید، دلیل را پرسیدید؟
نمی‌دانم. خواسته من فقط این بود که با دعوت به تیم ملی بروم نه رابطه. من را دعوت نکردند، ولی گفتند به تو نیاز داریم و بیا کنار تیم تمرین کن، ببینیم چطور می‌توانیم تو را در تیم بگذاریم. حرف من این بود که باید دعوت رسمی شوم. به هر حال بازیکنی که دعوت شده بود، نمی‌پذیرفت که من همین‌جوری به تیم بروم. این خواسته زیاد و غیرمنطقی نبود. 10، 15سال برای تیم ملی بازی کرده بودم و در هر بازی هم 35‌دقیقه در زمین بودم. کارم مشخص بود، نه دنبال گرین‌کارت بودم نه چیز دیگری. الان هم با اینکه آقای هاشمی، مربی تیم باشگاهی‌ من است، یک‌بار از او سؤال نکردم که من را به تیم ملی دعوت می‌کنی
 یا نه.

  در این مدت چرا هیچ بازیکنی در حد شما و در پستی که بازی می‌کنید ساخته نشد؟
بازیکنان جوان باید در کنار باتجربه‌ها ساخته شوند. محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی و... زمانی که نسل ما بازی می‌کرد، به تیم ملی دعوت شدند. آنها با بازیکنان اصلی تنه به تنه می‌شدند و تجربه نسل ما در زمین بازی به آنها منتقل می‌شد، اما در پست من این اتفاق نیفتاد. بعضی‌ها چند بازیکن جوان را به تیم ملی دعوت کردند و خواستند ما را یکباره کنار بگذارند تا تیم را دست‌شان بگیرند و آقای خودشان باشند. آنها کاری کردند که در‌شأن بسکتبال، مربی و بازیکن نبود و بسکتبال را عقب انداختند. جالب است که حالا همان بازیکنان، حاضر نیستند با این آدم‌ها کار کنند. آن جوانان هم قدر پیراهن تیم ملی را ندانستند. اگر می‌دانستند شاید الان من به جای اردوی تیم ملی باید به تعطیلات می‌رفتم و کنار خانواده‌ام بودم.

 در این مدت وقتی بازی‌های تیم ملی را می‌دیدید، خیلی حرص می‌خوردید؟
حتی اگر خداحافظی کنم، حرص تیم‌ ملی را می‌خورم. حتی نفر دوازدهم یک تیم هم باشی و برایش زحمت کشیده باشی، همیشه حرصش را می‌خوری. در این مدت بازیکنان دیگری هم در تیم ملی به مشکل خوردند، اما هیچ‌کسی به اندازه من اذیت نشد.

  الان شرایط را چطور می‌بینید؟ فکر می‌کنید می‌شود به آینده بسکتبال امیدوار بود؟
کار خیلی سختی است، به‌خصوص اینکه بازیکنان با هم مشکل دارند. در دوره ما هم اتفاقاتی در تیم می‌افتاد، اما درون خود خانواده بسکتبال حل می‌شد، ولی اتفاقاتی که سال گذشته در تیم ملی افتاد عجیب بود. شاید همه آنها به‌خاطر حضور آدم خاصی بود که دوست داشت یک دستی بسکتبال را بچرخاند. مسئله اصلی، انتخاب اشتباه آن آدم بود. امیدوارم در اردوهای اول این مشکلات حل و دوستی‌ها بیشتر شود. الان بازیکنان از لیگ و با تفکر لیگ می‌آیند. باید برای آنها به‌خصوص جوانان ارزش پیراهن تیم ملی را بالا برد. من باید برای‌شان مثال‌زدنی باشم. اینکه در این سن تلاش می‌کنم و انگیزه بالایی دارم تا پیراهن تیم ملی را بپوشم. نمی‌دانم چرا در باشگاه‌ها به بازیکنان یاد نمی‌دهند این پیراهن چه ارزشی دارد.

بسکتبال سورپرایز شد
لیست 18نفره‌ بازیکنانی که به اردوی تیم ملی بسکتبال دعوت شده‌اند، خیلی‌ها را سورپرایز کرده است، اما این بازیکنان همان‌هایی هستند که سرمربی تیم ملی وعده داده بود. مصطفی هاشمی روزی که عنوان سرمربی تیم ملی را گرفت و جانشین مهران شاهین‌طبع شد، گفت بازیکنانی به تیم ملی دعوت می‌شوند که در لیگ عملکرد خوبی داشته باشند. او همان موقع وعده داد حتی اگر بازیکنانی مثل مهدی کامرانی هم که دورانی از بهترین‌های تیم ملی بودند، در لیگ خودی نشان بدهند، حتما به تیم ملی دعوت می‌شوند. هاشمی نه‌تنها کامرانی که اصغر کاردوست را هم در لیست اردونشین‌ها قرار داده است. کاردوست هم در زمان مربیگری شاهین‌طبع جزء مغضوبین بود.
تیم هاشمی با تیم شاهین‌طبع تفاوت‌‌های دیگری هم دارد. از تیمی که در بازی‌های المپیک توکیو حضور داشت، ارسلان کاظمی، نوید رضایی‌فر، محمد حسن‌زاده، سعید داورپناه، محمد جمشیدی و بهنام یخچالی در تیم هاشمی حضور دارند. حامد حدادی گفته بود دیگر توان ندارد در همه بازی‌های ملی به میدان برود و به‌نظر می‌رسد نبود او به همین دلیل است. صمد نیکخواه‌بهرامی در توکیو لفظی خداحافظی کرد اما هاشمی می‌گوید که خداحافظی صمد رسمی نیست و او فقط به‌دلیل اینکه خارج از ایران است، به تیم ملی دعوت نشده. بازیکنان دورگه هم در لیست سرمربی جدید جایی ندارند. دلیل اصلی، بازی نکردن آنها برای تیم‌های باشگاهی‌شان است. البته هاشمی علاقه‌ ندارد اصطلاح دورگه را برای آنها استفاده کند. او در این‌باره می‌گوید: «لفظ دورگه را دوست ندارم. هر کسی که پاسپورت ایرانی دارد، شهروند ایرانی محسوب می‌شود.»
همچنین نبود چند بازیکن در لیست هاشمی سؤال‌ برانگیز است. سینا واحدی و پارسا فلاح چهره‌های غایب هستند. هاشمی به ایسنا گفته که فلاح برای تحصیل به خارج از ایران رفته و واحدی هم به‌خاطر مشکلات انضباطی و به خواست فدراسیون در تیم ملی نیست. البته تیم هاشمی چند جوان هم دارد. متین آقاجانپور و محمد مهدی رحیمی تازه‌واردهای تیم ملی هستند. اما اینکه چرا بهشاد عرب‌زاده و امیرحسین رضایی‌فر به چشم هاشمی نیامده‌اند، جای سؤال دارد. هاشمی گفته که درهای تیم ملی روی همه باز است و شاید آنها در پنجره‌های بعدی به اردو دعوت شوند. تیم ملی بسکتبال برای پنجره‌های انتخابی جام جهانی 2023آماده می‌شود. در پنجره اول ایران روزهای پنجم و هشتم آذر در تهران و منامه باید با بحرین بازی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید