• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143725
+
-

پروژه شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه‌های فتح و آزادگان به بهره‌برداری رسید

هدایت‌سیلاب‌های غرب تهران به چرخه مصرف آب

علیرضا زاکانی: تهران شهر تهدیدها و فرصت‌های جدی است که سیلاب یکی از آنها به‌حساب می‌آید

گزارش
هدایت‌سیلاب‌های غرب تهران به چرخه مصرف آب

محمد سرابی - خبرنگار

 محدوده غرب تهران در فصل بارندگی با احتمال جریان‌یافتن آب‌های سطحی روبه‌‌رو‌ست. اکنون اما با بهره‌برداری از پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در چارچوب پروژه مدیریت سیلاب غرب تهران، احتمال زیر آب رفتن بزرگراه‌ها و اراضی این محدوده کاهش یافته است؛ پروژه‌ای که عصر روز گذشته همزمان با سالروز ولادت فرخنده حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، تحت عنوان شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه‌های فتح و آزادگان به بهره‌برداری رسید. شهردار تهران در مراسمی که به همین مناسبت در محله تهرانسر برگزار شده بود، گفت: «تهران شهر تهدیدها و فرصت‌های جدی است. یکی از این موارد سیلاب است که هم خطراتی دارد و هم شرایطی که می‌شود از آن استفاده کرد.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های شهر الگو، ایمنی است و اینکه در آن از هر فرصتی بهره بگیریم.» او گفت: «شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران 700کیلومتر است که 530کیلومتر آن اکنون در حال استفاده است و اولویت ما با نگهداری این بخش شروع می‌‌شود. برای 170کیلومتر باقیمانده هم طرح‌هایی در حال اجراست که 6.2کیلومتر آن با افتتاح امروز(دیروز یکشنبه) مقدمه‌ای برای اقدامات آینده خواهد بود.» زاکانی عنوان کرد: «در تهران 7رودخانه داریم که اکنون مهم‌ترین آن رودخانه کن است. در پروژه‌ای بناست 70کیلومتر جمع‌آوری آب‌های سطحی در محدوده غرب و در 3بخش عملیاتی شود و ادامه آن‌را با رودخانه کرج داشته باشیم.»
شهردار تهران در ادامه با اشاره به مشکل کمبود آب در استان، گفت:‌ «باید طرحی برای بهره‌مندی از این آب‌های سطحی و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب داشته باشیم.» زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «وقتی صحبت از تهران می‌کنیم، باید دانست که امور آن از عهده یک مجموعه مانند شهرداری، استانداری و ارگان‌های دیگر برنمی‌آید، بلکه نیازمند وحدت نظر در حوزه حاکمیتی است تا همه پای کار بیایند و بتوانند یک الگو بسازند. در استان تهران نمی‌توانیم شهر تهران را از سایر شهرهای پیرامونی یا عناصر اطراف جدا کنیم. بحمدالله انسجامی که در استان وجود دارد، بی‌نظیر است.» شهردار یادآور شد: «شهر تهران 9میلیون و 600هزار نفر جمعیت ساکن دارد و روزانه 3.5 تا 4میلیون نفر هم از اطراف شهر می‌آیند و برمی‌گردند. کاری که در تهران انجام می‌شود، باید زمینه خدمت شایسته‌ای برای این 14میلیون نفر فراهم کند.»
او در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: «اگر ما بتوانیم تهران را بسازیم، حکایت از کارآمدی نظام اسلامی خواهد داشت و آنگاه به‌صورت الگویی به نمایش در می‌آید.»
محسن منصوری، استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: «تهران آبستن حوادث است و اگر آینده‌نگری نکنیم، دچار مشکل می‌شویم. امروز زحمات و اقدامات شهرداری از جنس آینده‌نگری است.»
علیرضا فخاری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء هم در این مراسم با تأکید بر شرایط بحرانی تامین آب در کشور گفت: «در شهر با آسفالت‌کردن، آب را به‌صورت رواناب درآورده‌ایم و آن را از مسیر رودخانه به کویر می‌فرستیم. درحالی‌که بازچرخانی آب در تهران یکی از اولویت‌ها‌ست.» او با بیان آماری از بحران آب در کشور و مقایسه آن با دیگر نقاط جهان، عنوان کرد: «نکته مهم بعد از هدایت آب‌های سطحی بهره‌گیری از آنها‌ست. در افق آینده باید فکری اساسی کرد تا در نسل‌های بعد دچار مشکل نشویم.»  عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز گفت: «برای تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی 22سال زمان لازم است، اما ما خواستار حمایت شهرداری هستیم تا آن را به 10سال کاهش دهیم.»  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید