• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176022
+
-

هدایت سیلاب به مدار مصرف

در یازدهمین شنبه «امید و افتخار» شهرداری، پروژه‌های مدیریت آب‌های سطحی غرب تهران، وارد مدار بهره‌برداری می‌شود

گزارش
هدایت سیلاب به مدار مصرف

امروز در یازدهمین شنبه امید و افتخار، 5پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود؛ پروژه‌هایی که مهار سیلاب‌های غرب پایتخت تنها یک‌ مزیت آنهاست. این شبکه‌های بزرگ که با تلاش‌های شبانه‌‌روزی مهندسان و کارگران ایرانی تکمیل شده‌اند، آب‌های سطحی و سیل‌ساز را وارد مدار می‌کنند که نتیجه‌اش بازگشت آب به چرخه مصرف و زنده نگه‌داشته‌شدن منابع آبی زیرزمینی است. این 5پروژه در مسیرهای گلوگاهی و مسیرهای بحرانی شهر تهران واقع شده بودند که به دلیل اهمیت این موضوع، عملیات احداث، ترمیم، مرمت و... صورت گرفت.
به‌گزارش همشهری، افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل‌برگردان غرب در محدوه پل‌آریافر و رسوبگیر محدوده تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد، بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که امروز با حضور شهردار تهران، معاون فنی و عمرانی و جمعی از مدیران شهرداری تهران به بهره‌برداری می‌رسد. احداث کانال انحرافی آریافر با هدف ساماندهی و جبران کمبود ظرفیت هیدرولیکی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل‌آریافر تعریف شده است. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بهره‌برداری از کانال آریافر علاوه‌بر ارتقای ایمنی مقابل خطر سیلاب، سبب کنترل میزان دبی عبوری از کانال خواهد شد. عباس شعبانی در این رابطه گفت: «اولین پروژه ما که جزو پروژه‌های مهم نیز محسوب می‌شود، رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل‌آریافر است.»  پروژه کانال سیل‌برگردان غرب در محدوده پل‌آریافر از سال1389 توسط شهرداری منطقه2 شروع شد، اما با گذشت نزدیک به 10سال این پروژه تنها 12درصد پیشرفت فیزیکی داشت. به گفته مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران، سال1399 پروژه کانال پل‌آریافر در اختیار شرکت خاکریز آب قرار گرفت. سیدمهدی پورهاشمی گفت: «پروژه آریافر یک کانال به طول ۴۹۱متر است که شامل سازه ورودی و سازه پیش‌ساخته بتنی می‌شود. این کانال که از زیر چهارراه آریافر عبور می‌کند، امروز به بهره‌برداری می‌رسد.»

4پروژه دیگر
علاوه‌بر پروژه کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل‌آریافر، امروز پروژه دیگری در زمینه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره این پروژه‌ها گفت: «پروژه افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر، اجرای دال بتنی درجا روی کانال ضلع شرقی خیابان فدائیان‌اسلام، مرمت کانال قلقلی و پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه مخصوص کرج(حدفاصل بزرگراه آزادگان تا رودخانه کن) 4پروژه دیگر محسوب می‌شود.» عباس شعبانی با یادآوری اینکه کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر و با توجه به دخل و تصرفات انجام شده، عدم نگهداری و بهره‌برداری اصولی و تخلیه فاضلاب دچار تخریب و فرسایش شده بود، عنوان کرد: «در این راستا با انجام اقداماتی از جمله مرمت کف و زیر دیوارها، اصلاح پروفیل کف و رفع موانع موجود تکمیل و نهایی شده است.»
او درباره پروژه سرپوشیده‌سازی کانال ضلع شرق خیابان فدائیان‌اسلام گفت: «از فواید اجرای این پروژه، علاوه‌بر افزایش ظرفیت گذردهی آب‌های سطحی می‌توان به ایجاد امنیت برای شهروندان و جلوگیری از خطر سقوط به داخل کانال اشاره کرد.»
همچنین کانال قلقلی از کانال‌های قدیمی شهر تهران است که به دلیل عبور معارضین تاسیساتی، عدم نگهداری و بهره‌برداری اصولی، تخلیه فاضلاب و سایر دخل و تصرفات غیرمجاز، دچار مشکلات متعددی شده بود؛ در شرایطی که مرمت کانال قلقلی با هدف جلوگیری از بروز هرگونه خسارت احتمالی به مناطق شهری و نشست احتمالی معابر، ایمن‌سازی مناطق شهری مقابل خطر سیلاب و جلوگیری از تخریب و فرسایش شبکه در دستور کار شرکت خاکریزآب قرار گرفت. به‌طوری که یکی دیگر از پروژه‌های نهایی شده برای بهره‌برداری شرکت خاکریز آب محسوب می‌شود. طول این پروژه از  ابتدای خیابان تاکستان تا تقاطع خیابان جعفر در خیابان حبیب‌اله است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در ادامه پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه مخصوص کرج را شامل اجرای لوله بتن پلیمری به قطر ۱۶۰۰میلیمتر(به طول ۷۱۱متر) و قطر ۱۸۰۰میلیمتر(به طول ۱۹۴۳متر) در عمق ۶‌تا‌۸متری زمین دانست. او با یادآوری اینکه مجرای بزرگراه مخصوص کرج از تقاطع بزرگراه آزادگان آغاز ‌شده و در انتها به رودخانه کن تخلیه می‌شود، گفت: «بخش قابل افتتاح شامل بخش حدفاصل بلوار شیشه‌مینا تا محل تخلیه به رودخانه کن در موقعیت ضلع شمالی بزرگراه مخصوص به طول ۸۵۷متر، با سایز لوله ۱۸۰۰میلی‌متر است. این پروژه به طور کلی وظیفه جمع‌آوری و هدایت رواناب‌ها از حوزه‌های شهری و کوهستانی قرار گرفته در غرب رودخانه کن(تا محدوده بزرگراه آزادگان) را برعهده دارد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید