• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 شهریور 1400
کد مطلب : 140997
+
-

طلای تمام ‌ایرانی

تیم ملی والیبال ایران با چندین چهره جدید و جوان و برای نخستین بار با یک سرمربی ایرانی قهرمان آسیا شد

طلای تمام ‌ایرانی

لیلی خرسند

والیبال نفس راحتی کشید. دیروز برای چهارمین بار ایران به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسید اما این قهرمانی متفاوت از دوره‌های قبل بود. ایران در شرایطی که در لیگ ملت‌ها و المپیک چهره بازنده‌ای از خود به نمایش گذاشته بود، با تغییرات ویژه‌ای در آسیا حاضر شد؛ با مربی ایرانی و تیمی جوان‌تر از همیشه.
بهروز عطایی بعد از 10سال به‌عنوان مربی ایران، صاحب نیمکت تیم شد. جای بزرگانی نظیر سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور را هم جوانان گرفتند؛ جوانانی نظیر صابر کاظمی، امیرحسین توخته و امین اسماعیل‌نژاد. آنها در کنار باتجربه‌ترهایی مثل میثم صالحی، میلاد عبادی‎پور، علی‌اصغر مجرد و البته جواد کریمی که برای نخستین بار به‌عنوان پاسور اول در ترکیب تیم بود، نمایش خوبی داشتند. پیروزی در مقابل پاکستان، هنگ‌کنگ، تایلند، کره‌جنوبی، چین‌تایپه و چین آنها را به فینال رساند، جایی که ژاپن انتظارشان را می‌کشید. ژاپنی‌ها هم در لیگ ملت‌ها و هم در المپیک ایران را شکست داده بودند و دیروز بهترین فرصت برای جبران بود. ایران در 3 ست 27-25، 25-22و 31-29به پیروزی رسید. این پیروزی با تیم جدید، در زمین ژاپن و در حضور تماشاگران ارزش زیادی برای ایران داشت. آنها نه‌تنها شکست‌های قبلی را تلافی کردند که جامعه والیبال را به آینده امیدوارتر کردند و این امیدواری از هر بردی باارزش‌تر بود. در 21دوره گذشته مسابقات، ایران برای ششمین بار به فینال رسید و برای چهارمین بار قهرمان شد. اگر در بازی نیمه‌نهایی ایران یک ست به چین نداده بود، می‌توانست بدون ست باخته به قهرمانی برسد. ایران سال‌های 2011و 2015با مربیگری ولاسکو و سال 2019با مربیگری کولاکوویچ قهرمان آسیا شده بود و این نخستین قهرمانی با مربی ایرانی بود. دیروز در دیدار رده‌بندی هم چین با پیروزی مقابل چین‌تایپه به مقام سومی رسید.

  راضی از بازی
با کنار رفتن نسل طلایی والیبال ایران، این نگرانی وجود داشت که جایگزین‌های مناسبی برای آنها وجود نداشته باشد اما جوانان رضایت همه را جلب کردند. جمشید حمیدی، کارشناس والیبال بار فنی دیدار فینال را بالا می‌داند: «بار فنی بازی خیلی بالا بود و 2 تیم داخل زمین عالی کار کردند و تاکتیک پیشرفته‌ای را به نمایش گذاشتند.» او از بازیکنان ایران تعریف می‌کند: «تیم ما در سرویس خوب کار کرد. دفاع هم با اینکه عالی نبود اما توانست کارش را خوب انجام بدهد.» در این بازی صابر کاظمی باز هم چهره بود. اما حمیدی می‌گوید بقیه بازیکنان هم در حد خودشان خوب بودند: «بار اصلی تیم در این بازی هم روی دوش صابر بود. او و میثم صالحی در حد بین‌المللی بازی می‌کنند اما بقیه هم خوب بودند. علی‌اصغر مجرد، لیبروها و... در حد قابل‌قبولی بازی کردند. میلاد عبادی‌پور بار دریافت تیم را به دوش کشید. حتی امیرحسین توخته هم خوب بود، او تا سینه روی تور بالا می‌آید و با اینکه هنوز به پختگی کامل نرسیده است و خیلی روی بازی تمرکز ندارد ولی کارش خوب بود.»

  جواد پاسور ایده‌آل
نکته‌ای که در این مسابقات برای والیبال خیلی اهمیت داشت، پاسور بود. جواد کریمی توانست نظرها را جلب کند؟ حالا که سعید معروف از تیم ملی خداحافظی کرده است، می‌شود به جواد امیدوار بود؟ حمیدی می‌گوید: «جواد در تقسیم پاس عالی بود و توانست از نیروهای بالقوه تیم به خوبی استفاده کند. به‌خاطر همین تقسیم پاس است که می‌گویم تاکتیک تیم ما حرف نداشت. با اینکه بعضی از توپ‌ها درست به‌دست جواد نمی‌رسید ولی کار او فوق‌العاده بود. با شجاعت پاس می‌داد. هم او و هم علی رمضانی مدرن پاس می‌دهند. کافی است آنها را با پاسور ژاپن مقایسه کنید، پاسور ژاپن به طور افراطی سرعتی کار می‌کرد ولی جواد در حد پاسورهای بزرگ بین‌المللی پاس داد. سرویس‌هایش عالی بود و در تیم ما بهتر از همه سرویس زد. در دفاع روی تور و در دفاع کناری خیلی خوب بود و دیگر ما در دفاع کناری مشکلی نداریم. با اینکه سعید معروف استعداد ویژه‌ای بود اما جواد هم پاسور ایده‌آلی است و با داشتن او تیم مشکلی از نظر پاسور ندارد.»
  نمره قبولی به عطایی
برنامه عطایی برای تیم حضور در المپیک بعدی است. شاید این قهرمانی استارت خوبی برای 3 سال دیگر و بازی‌های پاریس باشد. حمیدی معتقد است: «تیم ایران فراتر از آسیاست و از حالا می‌شود امیدوار بود که بتواند سهمیه اول آسیا را بگیرد البته این به شرطی است که در کنار تعریف و تمجید، کمک کنیم تا در بهترین شرایط برای آینده آماده شوند.»
این مسابقات نخستین میدانی بود که تیم با مربی جدیدش تجربه می‌کرد. تا قبل از بازی‌های نیمه‌نهایی، تیم بازی‌های جدی انجام نداد و شاید این رقابت‌ها ملاک خوبی برای سنجش او نباشد اما علمکرد او راضی‌کننده بود. فقط در ست سوم بازی با ژاپن بود که بعضی توقع داشتند که او تایم بگیرد. حمیدی درباره عطایی می‌گوید: «عطایی بلد است چطور از بازیکنانش بازی بگیرد و در این مسابقات هم این توانایی‌اش را بهتر از همیشه نشان داد. تعویض‌هایش هم بموقع و بجا بود. در مورد تایم هم نمی‌شود توقع داشت هر موقع که ما به‌عنوان بیننده بازی احساس نیاز می‌کنیم، مربی تایم بگیرد، مهم آنالیز بازی است، اینکه چه بازیکنی در دفاع است، چه بازیکنی در حمله و چه‌کسی قرار است سرویس بزند. مربی طبق نیاز تیم تایم می‌گیرد.»

  5ستاره
دیروز بعد از پایان مسابقات، تیم منتخب آسیا هم معرفی شد که در این تیم رؤیایی ایران 5بازیکن داشت.

  ارزشمندترین بازیکن: صابر کاظمی
  بهترین مدافع: علی‌اصغر مجرد و یونگ‌ژن‌لی از چین
  بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور
  بهترین پاسور: جواد کریمی
  بهترین پشت‌خط زن: کتتو میااورا از ژاپن
  بهترین دریافت کننده: میلاد عبادی‌پور و یوکی ایشیکاوا از ژاپن

عطایی در سوگ رفیق

عطایی دیروز خیلی نتوانست از قهرمانی تیمش لذت ببرد. دوست و همکار نزدیک او حسین کاظمی دیروز درگذشت و عطایی که نمی‌خواست ناراحتی‌اش را به بازیکنان منتقل کند بعد از پایان بازی بغضش ترکید و به یاد رفیقش اشک ریخت. کاظمی دستیار و دوست صمیمی عطایی و از مربیان آمل مبتلا به سرطان بود. او در مسابقات قهرمانی جوانان جهان 2019در کادر فنی تیم و کنار عطایی حضور داشت و با این تیم به قهرمانی رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید