• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140686
+
-

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

فعالیت خودروهای «مددکار شهر» از مهرماه


تهران از سال 98تا به امروز گرمخانه فصلی نداشته است. یعنی همه گرمخانه‌های پایتخت به‌صورت شبانه روزی به کارتن خواب‌ها و معتادان بی‌خانمان، خدمات ارائه می‌کنند. عملکرد بموقع و هدفمند سال گذشته سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، مرگ‌ومیر کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر به دلیل سرما را به صفر رساند. اما همچنان شهر به اقدامات بیشتر و فضاهای امن و استاندارد دیگری برای سرپناه دادن به بی‌خانمان‌ها احتیاج دارد. از سوی دیگر، آنچه در شرایط همه‌گیری کرونا و فرا رسیدن فصل سرما، دل شهروندان را به عملکرد مدیریت شهری قرص می‌کند، حضور گشت‌های فوریتی برای جمع‌آوری و ساماندهی این افراد است. بنابراین جدا از دائمی شدن پذیرش گرمخانه‌ها، اقدامات دیگری برای صفر نگه داشتن آمار مرگ‌ومیر کارتن‌خواب‌ها و مهیا شدن شرایط جهت بازگشت به کانون گرم خانواده‌های شان نیز لازم است. با سیدمالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در همین ارتباط و رصد فضاهای بی‌دفاع شهری در شرایط کرونایی و سایر برنامه‌های پیش‌روی سازمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

با فرارسیدن فصول سرد سال چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اید تا در شهر تهران کمتر شاهد حضور بی‌خانمان‌ها باشیم ؟
اقدامات سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، تنها برای فصل سرما نیست. طی سال به‌صورت مستمر، معابر و نقاط بی‌دفاع شهر، توسط مددکاران و گشت‌ها رصد می‌شوند. اما از ماه مهر تا اردیبهشت، به‌دلیل تغییر شرایط آب و هوایی نیاز است تا شیفت‌های گشت به 3نوبت برسد. از اقدامات دیگر این سازمان،  می توان به تبدیل شدن گرمخانه‌های فصلی و دائمی به گرمخانه‌های دائمی و شبانه‌روزی اشاره کرد. بر این اساس، درطول سال خدمات لازم به مراجعه‌کنندگان و مددجویان با شرایط خاص ارائه می‌شود. خوشبختانه از سال‌98 دیگر گرمخانه فصلی نداریم. یکی دیگر از اقدامات برای میزبانی بهتر و با کیفیت از مددجویان، بهسازی سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و فضای گرمخانه‌هاست. متأسفانه زیرساخت‌ها در گرمخانه‌ها چندان مناسب نیستند و باید تغییرات جدی انجام شود. هم‌اکنون گرمخانه‌هایی که در مناطق‌17و‌18واقع شده‌اند، بنا به بافت ریزدانه و تراکم جمعیتی که دارند، برای اهالی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و برای رفع آن، اگر فضای مناسبی معرفی شود، این 2گرمخانه را جابه‌جا خواهیم کرد. البته ناگفته نماند که به جز این 2 منطقه، در سایر مناطق هم مشکلاتی در گرمخانه‌ها از منظرهای مختلف وجود دارد اما باز امکانات آنها به حداقل استانداردهای لازم نزدیک است. به‌طور کلی باید گفت گرمخانه‌های موجود، آمادگی لازم جهت ارائه خدمات را دارند.
سال گذشته با رصدهای 24ساعته در مناطق تهران موفق شدید مرگ‌ومیر افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر در شهر را به صفر برسانید. این کار چگونه ممکن شد و آیا امسال هم طرح‌های ویژه‌ای را برای این منظور دارید؟
بله. پاییز و زمستان سال گذشته طرح «زمستان گرم» با همکاری شهرداران شب شهرداری تهران و شهرداران شب نواحی در مناطق اجرا شد و در پی این همیاری، هیچگونه مرگ‌ومیری در بین بی‌سرپنا‌هان در شهر اتفاق نیفتاد. اغلب شیفت‌های گشت‌ زمستان نسبت به تابستان افزایش می‌یابد. تابستان‌ها در 2 نوبت و هر شیفت 15خودرو به گشت مشغول هستند، اما در زمستان به 3نوبت با 45واحد گشت می‌رسد. خودروهای گشت در 3شیفت 8ساعته به‌صورت شبانه‌روزی در شهر فعال هستند. هر چقدر نظارت‌های شریانی در مناطق بیشتر شود، میزان جذب و ارائه خدمات به افراد بی‌خانمان افزایش می‌یابد. امسال قرار است، گشت فوریت‌های اجتماعی‌ با عنوان خودروهای «مددکار شهر» از مهرماه فعالیت‌شان آغاز شود. هدف از اجرای این طرح، رصد و شناسایی نقاط مغفول شهر و رسیدگی به تماس‌های 137است و در ادامه این گشت‌ها، افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها و سامان‌سراها منتقل می‌شود.
با توجه به فضاهای بی‌دفاع شهری که در شهر وجود دارد، چه برنامه هایی برای رصد و ساماندهی آنها انجام شده است؟
هریک از فضاهای بی‌دفاع شهری، ظرفیت تبدیل به فضایی برای استفاده عمومی را دارد، اما تا زمانی که این فضاها در شهر به حال خود رها شده باشند، با ایجاد ناامنی، زمینه بروز آسیب های اجتماعی در شهر به شمار می‌آیند. از سال 92تاکنون 6هزار و 670فضای بی‌دفاع در شهر شناسایی شده که در این فاصله 4هزار و 491فضا درواقع بهسازی‌ شده‌اند. هم‌اکنون براساس گزارش‌ها، رسیدگی به حدود 671فضا در دست اقدام است و هنوز حدود 1508فضای بی‌دفاع وجود دارد که برای انجام عملیات لازم، به ما طرحی  اعلام نشده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید