• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137585
+
-

درنگی بر چند کتاب تازه‌انتشاراز نویسندگان شناخته‌شده جهان

ادبیات بزرگان به پله دهم رسید

مرجان آقبلاغی- خبر‌نگار

ادبیات بزرگان، مجموعه‌ای است دربرگیرنده آثاری از نویسندگان مطرح دنیا که انتشارات نگاه پس از سال‌ها که این آثار منتشر نمی‌شد، دست به انتشار آنها زده است. پیش‌تر 2جلد از این مجموعه با عناوین «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی و «بگذار سخن بگویم» نوشته دمیتیلا باریوس دِچونگارا (با همکاری موئما ویئرز) منتشر شده بود و اخیرا نیز 8جلد از این مجموعه خواندنی پس از سال‌ها دوباره منتشر شده است. در ادامه نگاهی داریم به این کتاب‌های تازه منتشرشده که ظاهری متفاوت در جلد و شکل دارند.

بیگانه

بیگانه، نوشته آلبر کامو هم با ترجمه جلال آل‌احمد و علی‌اصغر خبره‌زاده ازجمله کتاب‌هایی است که پس از سال‌ها با شکل و شمایل جدید و در قطع پالتویی تجدید چاپ شده است. راوی رمان بیگانه مرد جوان مجردی است که در الجزایر زندگی می‌کند و کارمند یک شرکت است. کسی که نام‌خانوادگی‌اش «مورسو» است، اما نام کوچکش مشخص نیست. از گذشته مورسو چیز زیادی در کتاب آورده نشده، ولی خواننده درمی‌یابد که او با مادرش در یک آپارتمان زندگی می‌کرده و پدرش را ندیده است. بعدها نیز مادرش را به خانه سالمندان فرستاده است، اما این بدان معنا نیست که او مادرش را دوست نداشته یا با او رابطه‌ای نزدیک نداشته است. مورسو باید به مراسم تدفین مادرش برود؛ بنابراین از رئیس خود مرخصی می‌گیرد و با اتوبوس راهی مقصد می‌شود. پس از بی‌تفاوتی مورسو به زمان مرگ مادرش، شوک دوم هنگامی به خواننده وارد می‌شود که می‌بیند او حتی حاضر نیست برای بار آخر در تابوت را باز کند و مادرش را ببیند. در عوض سیگار می‌کشد و قهوه می‌نوشد و.... قیمت این کتاب 202صفحه‌ای 45هزار تومان است.

ماجراهای تام ‌سایر

ماجراهای تام‌سایر، نوشته مارک تواین را هم ابوالحسن تهامی به فارسی برگردانده است. تام سایر نوجوانی است ناآرام که در آمریکای ۱۸۴۰ در دهکدهای کنار رود عظیم می‌سی‌سی‌پی رشد می‌کند.
او دهکده را به هم‌می‌ریزد، نیمه‌شب پا به گورستان می‌گذارد، دبستان را به آشوب می‌کشد، عاشق دختر همکلاسی‌اش می‌شود، با ترس و لرز به مصاف خبیث‌ترین تبهکاران می‌رود و... .
ماجراهای تام سایر بهترین هدیه برای جوانان و شاید هم آنهایی است که دیگر جوان نیستند؛ ماجراهایی جذاب و خواندنی. این کتاب 396صفحه‌ای به بهای 92هزار و 500 تومان منتشر شده است.

داستان دو شهر

داستان دو شهر، نوشته چارلز دیکنز را ابراهیم یونسی به فارسی برگردانده است. این کتاب از معروف‌ترین آثار انگلیسی به شمار می‌آید؛ اثری که ذهن خواننده را تسخیر می‌کند. این‌کتاب نخستین‌باردر سال۱۸۵۹ منتشر شد. داستان در 2شهر لندن و پاریس رخ می‌دهد و مخاطب در کنار شخصیت‌های داستان، به روزگاری پرتب و تاب قدم می‌گذارد. این کتاب در 3 بخش نوشته شده است؛ کتاب اول: عمر دوباره، کتاب دوم: رشته زرین و کتاب سوم: مسیر توفان. در این 3بخش، با سرگذشت شخصیت‌های متعددی از قشرهای مختلف جامعه آشنا و همراه می‌شویم و جریان زندگی آنها را در این دوره عجیب دنبال می‌کنیم. فضای تاریک و محزون کتاب با پایانی هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی، بی‌شک مخاطب را متأثر می‌کند. قیمت این رمان 528صفحه‌ای 125هزار تومان است.

ناطور دشت

ناطور دشت نوشته جی. دی. سلینجر را رضا ستوده به فارسی برگردانده است. هولدن کالفلید، شخصیت جذاب این رمان که در بحرانی‌ترین دوره زندگی به‌سر می‌برد، قدم در راه سفری 3روزه می‌گذارد؛ دور از خانه و در بطن جامعه‌ای که هم از آن اوست و هم نیست و در فضایی که تنگ و سرد و بیگانه است. ولی آیا این تنگنا، سرما و بیگانگی صرفا برخاسته از جهان بیرون است؟ قهرمان نوجوان سلینجر گرما را دوست دارد، اما در سرما پرسه می‌زند؛ پسرکی غریبه که البته برای همه ما چون خود ماست؛ او پرسه می‌زند تا در پایان این 3روز، از نوجوانی پا به جهان جوانی بگذارد؛ او در آستانه ایستاده است و همه می‌دانیم در لحظه ورود به چنین عالمی فقط جانب یک چیز رعایت می‌شود؛ بی‌اعتنایی. این رمان خواندنی که احمد کریمی نیز ترجمه درخوری از آن را سال‌ها پیش روانه بازار کتاب کرده است در 312صفحه به بهای 75هزار تومان منتشر شده است.

زندگی به روایت چخوف

زندگی به روایت چخوف شامل یک نوول و چند داستان کوتاه خواندنی است که آرتوش بوداقیان آن را به فارسی برگردانده است.با گذشت افزون بر یک قرن از تاریخ نگارش بسیاری از داستان‌ها و نمایشنامه‌های چخوف، نه‌تنها این آثار طراوت و تازگی خود را از دست نداده‌اند، بلکه هنوز مسائل و ماجراهایی که شخصیت‌ها و قهرمانان آنها را درگیر خود می‌کنند در بسیاری از کشورها و جوامعی که بی‌عدالتی و ستم طبقاتی بر آنها حکمفرماست و جهل و ناآگاهی و خرافات میان توده‌ها بیداد می‌کند، به‌راحتی ملموس و محسوس است. چخوف در حکایت مرد ناشناس و داستان‌های دیگر کتاب پیش‌رو، بر غلبه پوچی، ابتذال، انحطاط و خرافات بر جامعه روسیه تزاری می‌تازد.این کتاب 322صفحه‌ای به بهای 75هزار تومان منتشر شده است.

ماجراهای هاکلبری فین

ماجراهای هاکلبری فین، نوشته مارک‌ تواین با ترجمه ابوالحسن تهامی، داستان نوجوانی 13،14 ساله‌ است به نام هاکلبری که ژنده‌پوش، ولگرد، بی‌سواد و بددهن است و در خوک‌دانی‌های دهکده می‌خوابد. مادران دهکده پسرانشان را از معاشرت با او پرهیز می‌دهند، اما همه پسران عاشق معاشرت با او هستند. زنی نیکوکار سرپرستی‌اش را می‌پذیرد، لباس‌های برازنده به او می‌پوشاند و در سرایی مجلل به او خواندن و نوشتن می‌آموزد، اما هاکلبری که ژنده‌پوشی و ولگردی را ترجیح می‌دهد، می‌گریزد تا به خوک‌دانی‌ها برود. او همراه برده‌ای سیاهپوست، اولیس وار سفری ۱۸۰۰کیلومتری را بر رودخانه می‌سی‌سی‌‌پی آغاز می‌کند. این کتاب 468صفحه‌ای به بهای110هزار تومان منتشر شده است.

کشتن مرغ مقلد

کشتن مرغ مقلد نوشته هارپر لی را رضا ستوده به فارسی برگردانده است. این رمان را قطعا می‌توان شیرین‌ترین روایت در باب تلخ‌ترین موضوعات دانست. کتاب، داستانی دارد درباره کینه‌های درک‌نشدنی، دوستی‌های فراموش‌نشدنی، نابرابری‌های پایان‌ناپذیر جنسیتی، نژادپرستی بی‌سروته، تجاوز و تأکید بر اهمیت و نقش پدری نیک در مقام حامی قانون، اما نه قانونی که نوشته شده، بلکه قانونی که او هست تا بر ضرورت نوشته‌شدنش پافشاری کند. رمان از زبان شیرین دخترکی 6ساله، لجباز و طناز روایت می‌شود که در کنار 2پسر بزرگ‌تر، برادری در آستانه بلوغ و دوستی تنها، تجربه‌هایی سخت، دردناک و گاه هولناک را از سر می‌گذراند؛ اینها فرزندان باشفقت جامعه‌ای بی‌رحم و کینه‌توز هستند؛ نبرد بی‌امان است، اما هیچ‌کدام از 2جبهه را سر آشتی نیست. این رمان 429صفحه‌ای هم به بهای 110هزار تومان منتشر شده است.

شاهزاده و گدا

شاهزاده و گدا، نوشته مارک تواین به‌عنوان سومین اثر خواندنی از این نویسنده صاحب‌نام را مریم رئیس‌دانا به فارسی برگردانده است.در این داستان، 2نوزاد پسر در یک روز در 2خانواده پا به جهان می‌گذارند. خانواده فقیر از تولد نان‌خواری دیگر سخت خشمگین است و خانواده شاهی که سال‌هاست در انتظار تولد فرزندی پسر است، سراسر انگلستان را آذین می‌بندند و تولد ولیعهد را جشن می‌گیرند. این دو کودک که شباهت خارق‌العاده‌ای به یکدیگر دارند در دیداری کوتاه، از روی کنجکاوی جامه‌هایشان را عوض می‌کنند. شاهزاده جای گدا را می‌گیرد و گدا ساکن قصر می‌شود و این آغاز ماجرای رمانی خواندنی است. این رمان 372صفحه‌ای به قیمت 92هزار و 500تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید