• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136307
+
-

افتتاح مرکز سنجش سلامت نوآموزان در منطقه ۱۵ با استقبال خانواده‌ها همراه شده است

زنگ سلامتی

زنگ سلامتی

سارا جعفرزاده

 حدود ۲ سالی می‌شود که کرونا عملکرد نظام آموزشی کشور را مختل کرده است و در این میان زمزمه‌هایی از واکسیناسیون دبیران و دانش‌آموزان به گوش می‌رسد.

 این درحالی است که وزارت آموزش و پرورش اخیراً یک مرکز سنجش سلامت را به‌صورت پایلوت کشوری در منطقه ۱۵ افتتاح کرده است و البته در این منطقه مراکز سنجش سلامت دیگری هم وجود دارد. هدف از افتتاح مراکز جدید، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورودشان به دبستان است.

طرح سنجش سلامت نوآموزان مصوبه‌ای است که از سال ۷۵ تاکنون به‌عنوان اهداف و وظایف سازمان آموزش و پرورش در حال اجراست. بر اساس گفته مسئولان امسال سال تحصیلی طبق روال عادی آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه نوآموزان، از لحاظ بررسی وضعیت سلامت نیاز به ارزیابی دارند، طرح سنجش سلامت با جدیت در منطقه ۱۵ در حال اجراست و آموزش و پرورش منطقه ۱۵ باتوجه به قرارگیری در شرایط کرونا امکان انجام سنجش سلامت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نوبت‌دهی به‌صورت روزانه و محدود امکان‌پذیر ساخته است.  

سنجش سلامت چیست؟  

ارزیابی نوآموزان قبل از ورود به مدرسه از لحاظ فاکتورهای سلامتی، سنجش سلامت است و طرح سنجش سلامت با هدف حرکت مطابق استانداردهای آموزشی بین‌المللی مبنی بر تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر برای سازماندهی برنامه‌های آموزشی، جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان، ارتقای وضعیت بهداشت، پیشگیری و رعایت شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه وترقی کشور انجام می‌شود.

تصور کنید کودکی قبل از ورود به مدرسه مشکل اوتیسم دارد. با توجه به اینکه این بیماری علائم مشهودی ندارد، خانواده به راحتی نمی‌تواند بیماری فرزندش را تشخیص بدهد و اگر سنجش سلامت روی این کودک انجام نشود و با همان بیماری وارد مدرسه عادی شود، مشکلات بیشتری را تجربه خواهد کرد و درس و مدرسه برایش عملاً نتیجه‌ای نخواهد داشت از همین رو سنجش سلامت برای نوآموزان از اهمیت ویژه‌ای به‌ویژه در ایام کرونا برخوردار است.  

  • اهداف برنامه سنجش سلامت 

در شرایط فعلی آموزشی، مفاد آموزش برای نوآموزان بر اساس توانمندی‌های کودکان ارائه می‌شود و به همین دلیل، سنجش سلامت برای این صورت می‌گیرد که دبیر از سلامت روانی و فیزیکی کودک مطلع باشد و مطابق با شرایط دانش آموز، تدریس کند و از او تکلیف بخواهد. طرح سنجش سلامت با اهدافی از جمله پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند، تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی برای استفاده در برنامه‌ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می‌برند، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی و در نهایت کمک به اولیای دانش‌آموزان برای صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی که این امر با متمرکز کردن تمامی عوامل اجرایی در پایگاه‌های سنجش سلامت تحقق پیدا می‌کند.  

  • نوبت دهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

در شرایط فعلی کرونا، آموزش و پرورش منطقه ۱۵ شرایطی را فراهم کرده که روزانه فقط ۳۰ تا ۳۵ نفر در طرح سنجش سلامت شرکت می‌کنند. ۶ پایگاه سنجش فعال در ۶نقطه از منطقه به‌صورت روزانه فعال هستند و داخل این پایگاه‌ها اتاق‌های مختلفی برای ارزیابی تدارک دیده شده است. البته دانش‌آموزان از قبل با مراجعه به سایت آموزش‌وپرورش به‌صورت اینترنتی نوبت دریافت می‌کنند و به پایگاه سنجش می‌روند. در این مراکز، نوآموزان اتاق به اتاق از نظر فاکتورهای مختلف ارزیابی می‌شوند و هر کارشناس به ارزیابی نمره می‌دهد و اگر دانش‌آموز مشکلی نداشته باشد حضور در همین پایگاه‌های عمومی برایش کفایت می‌کند و اگر مشکل خاصی داشته باشد باید به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده شود. در نهایت پرونده برای مدیر مدرسه ارسال می‌شد.  

  • تشخیص به موقع اختلالات نوآموزان

«مینو هنرمند» یکی از والدینی است که اخیراً فرزندش در طرح سنجش سلامت شرکت کرده است. او در این‌باره می‌گوید: «برای هر مادری ناراحت‌کننده است که فرزندش مشکل یا بیماری داشته باشد، اما اینکه در این زمینه آگاهی داشته باشیم بسیار ارزشمند است. به تازگی پسرم را به یکی از مراکز سنجش سلامت برده‌ام و بعد از سنجش سلامت، متوجه شدم که فرزندم تنبلی چشم دارد، در ابتدا کمی برایم درک و پذیرش این موضوع سخت بود اما خدا را شاکرم که به موقع این مشکل تشخیص داده شد و با مراجعه به پزشک متخصص شرایط کمی برایمان بهتر شده است در واقع والدین باید بدانند که با انجام سنجش سلامت بیماری یا مشکل فرزندشان به موقع تشخیص داده خواهد شد و روند درمان زودتر آغاز می‌شود از طرفی تکلیف دبیر با دانش‌آموزی که تنبلی چشم دارد، مشخص می‌شود.»

۳۰ تا ۳۵ نفر به‌صورت روزانه، در طرح سنجش سلامت شرکت می‌کنند

  • مدارک مورد نیاز برای انجام سنجش

اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین
کارت واکسیناسیون تکمیل شده
یک قطعه عکس
وجه نقد

  • ۶ پایگاه سنجش سلامت فعال در منطقه ۱۵
سعید شهریاری/مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۵

افتتاح مرکز سنجش با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان استثنایی کشور، وزارت آموزش و پرورش و سایر مسئولان در مدرسه استثنایی رجاییه افتتاح شد. «سعید شهریاری» مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «درمنطقه ۱۵ در حال حاضر، ۵ پایگاه سنجش سلامت از جمله پایگاه‌های مدارس نرجس، شهید اتقایی، صیاد شیرازی، ادب وقربانی مطلق مستقر هستند و اخیراً هم با توجه به گستردگی منطقه از نظر جغرافیایی و اینکه‌ تردد خانواده‌ها در شرایط کرونا کمتر شود، یک پایگاه سنجش در مدرسه استثنایی رجاییه افتتاح شد.»

او با اشاره به هدف اصلی ایجاد مراکز سنجش سلامت و ضرورت اجرای این طرح ادامه می‌دهد: «سنجش سلامت با هدف استانداردسازی آموزش و شناسایی دانش‌آموزان با اختلالات جسمی و حرکتی وکم توانی ذهنی صورت می‌گیرد. در واقع همکاران ما شرایطی را ایجاد می‌کنند که مداخله به هنگام صورت بگیرد و قبل از اینکه کودک وارد مدرسه شود، مشکلش شناسایی و به همراه والدین به مراجع پزشکی ارجاع داده و مشکل کودک به‌صورت تخصصی بررسی و پیگیری می‌شود.

البته نوآموزان از لحاظ شنوایی، هوش، اوتیسم، گفتاردرمانی، توده بدنی، قد و وزن، بیماری‌های دهان و دندان و بیماری‌های پوستی در پایگاه‌های عمومی ارزیابی می‌شوند و اگر دانش‌آموز مشکلی داشت به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند و در این پایگاه‌های تخصصی دانش‌آموز ریکاور شده و به چرخه آموزش باز می‌گردد.»
 

 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید