• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132981
+
-

جنگ‌کرونایی موزه ملی چین!

جنگ‌کرونایی موزه ملی چین!

شهنام صفاجو

 چندی پیش موزه ملی چین میزبان نمایشگاه «روح بزرگ مردم چین» در جنگ با کووید- 19بود که در آن 180 اثر هنری شامل مجسمه‌ها، آثار خوشنویسی و نقاشی آبرنگ و رنگ روغن به نمایش گذاشته شد. هدف این نمایشگاه هم ثبت نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در ووهان چین و پیامدهای آن اعلام شد.
موزه ملی چین NMC دومین موزه پُربازدید جهان پس از موزه لوور فرانسه است و تا قبل از پاندمی کرونا، حدود 8میلیون نفر بازدید سالانه داشت که این آمار در سال2020 به یک میلیون و 600هزار نفر رسیده است. این موزه که مرکز تاریخ و هنر چینی‌هاست، در ضلع شرقی میدان معروف تیان‌آن‌من در شهر بی‌جینگ Beijing))یا همان پکن قرار دارد و فرهنگ سنتی، انقلابی و پیشرفته چین را جمع‌آوری، تحقیق، عرضه و تفسیر می‌کند.
موزه ملی چین با 70هزار مترمربع زیربنا، در سال1959 افتتاح شده و شامل دو بخش شمالی (موزه انقلاب سوسیالیستی چین) و جنوبی (تاریخ چین) می‌شود. در این موزه می‌توان شاهد بازمانده انسان یوآنمو Yuanmou Man که متعلق به یک و نیم میلیون سال پیش است تا پایان امپراتوری آیسین جیورو پویی از سلسله چینگ بود.
موزه ملی چین بیش از یک میلیون و 400هزار مجموعه دیدنی را درخود جای داده که شامل آثار باستانی و مدرن، کتاب‌های کمیاب، میراث فرهنگی و آثار هنری می‌شود.از معروف‌ترین اشیای تاریخی این موزه هم می‌توان به یک گلدان 3 هزار ساله از جنس برنز اشاره کرد.
موزه ملی چین از بنیاد تحقیقاتی غنی و مستحکم و پژوهشگران بسیاری در شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری برخورداراست. وانگ چون فا 58ساله، مدیر این موزه است. او که دارای مدرک دکتری اقتصاد است، معاون دبیر کمیته موزه‌های حزب کمونیست چین بوده و سردبیری مجله موزه را نیز برعهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید