• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132725
+
-

روی خط دیپلماسی/ گمانه‌زنی‌ها درباره دور ششم مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و ایرانی از پیشرفت مذاکرات خبر داده، اما نوشته که هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق باقی مانده است. به گزارش ایسنا یک دیپلمات اروپایی که در جریان روند مذاکرات قرار گرفته است، گفت: «مذاکرات، پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند، اما اکنون در سخت‌ترین بخش خود قرار دارد که هنوز تصمیمات مهمی باید گرفته شوند». دیپلمات دومی هم گفت: مذاکرات به دل موضوع در زمینه هسته‌ای رسیده‌است. یک دیپلمات ارشد غربی گفته است که «طبعا» امیدوار است دور بعدی مذاکرات به یک توافق منجر شود، اما هشدار داد «تا وقتی که بتوانیم مسائل مهم را حل کنیم، نخواهیم دانست که چه اتفاقی می‌افتد.» 

    تحریم‌ها باقی می ماند؟
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در آستانه دور ششم مذاکرات در کمیته سنای آمریکا گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که حتی درصورت بازگشت به تعهدات ذیل برجام، صدها تحریم ازجمله تحریم‌های اعمالی دولت ترامپ باقی بمانند. به گزارش رویترز او افزود: اگر آنها مغایر با برجام نباشند تا زمان تغییر رفتار ایران باقی خواهند ماند. این مهم‌ترین محور اختلافی مذاکرات است چرا که ایران تأکید کرده که خواهان لغو همه تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ است. در چنین شرایطی دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت: ما درخصوص پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات وین درحال همکاری نزدیک با شرکای سعودی مان هستیم. ما شفاف ساخته‌ایم که نباید به ایران اجازه داده شود تا برای اهداف نظامی به توانایی‌های هسته‌ای دست یابد و باید به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد. به گزارش ایسنا، راب در ادامه گفت‌وگوی خود مدعی شد که لندن به‌دنبال توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران می‌گردد.

    ایران و برجام، محور جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
استفان کلمنت، نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از هفتم ژوئن آغاز شده است، درباره توافق هسته‌ای گفت: اتحادیه اروپا بر تعهد قاطعانه‌اش نسبت به حمایت مداوم از برجام[توافق هسته ای] در این موقعیت مهم تأکید می‌کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق که دارای اهمیت استراتژیک و عنصری مهم در ساختار عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان است، ادامه دهد. به گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه، اروپا کلمنت تأکید کرد که اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می‌خواهد از اجرایی شدن این توافق طبق قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. نماینده آمریکا هم در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام که از هفتم ژوئن آغاز شده است، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما قویا از ایران می‌خواهیم مانع جمع‌آوری اطلاعات لازم برای برقراری دوباره تداوم وقوف [بر فعالیت هسته‌ای ایران] توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا دسترسی آن به این اطلاعات نشود. در ادامه این بیانیه آمده: چنین اقدامی، حداقل موجب پیچیده کردن جدی تلاش‌های مداوم برای رسیدن به تفاهمی پیرامون این خواهد شد که ایران چگونه می‌تواند به پایبندی به تعهداتش در برجام در ازای از سرگیری مشابهی از سوی آمریکا بازگردد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید