• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132708
+
-

آشنایی با ورزشکاران دورگه ایرانی

مرد 60میلیون دلاری


کمتر کسی می‌داند که حدود 80سال قبل، فوتبالیستی به نام امیرمسعود برومند که اصالت لبنانی داشت به تیم ملی فوتبال ایران پیوست و در همان برهه یک بازیکن ایرانی - لهستانی دیگر به نام «پیر کارلو» هم برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد. بعد از این ماجراها، ورود دورگه‌ها به تیم‌های ملی ایران تا چنددهه مسکوت ماند تا اینکه باز هم سر و کله فوتبالیست‌هایی با اصلیت ایرانی پیدا شد. فوتبالیست‌هایی مثل فریدون زندی که با انتشار آگهی در یکی از روزنامه‌های سیاسی درخواست حضورش در تیم ملی را مطرح کرد یا اشکان دژاگه که بعد از درخشش در بوندس لیگا و با اصرار کارلوس کی‌روش پیراهن تیم ملی ایران را پوشید. دورگه‌ها دوران درخشانی را در فوتبال ایران پشت سر گذاشتند و اینگونه بود که کشف ورزشکاران دورگه ایرانی که در اقصی نقاط دنیا زندگی می‌کنند به بخشی از پروژه مربیان ایرانی و خارجی برای تقویت تیم‌های ملی بدل شد. با این حال برخی از دورگه‌های ورزش ایران هنوز هم ناشناخته مانده‌اند و آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

آدام جمیلی 
   ایرانی - انگلیسی 

دونده‌ای که لقب سریع‌ترین مرد بریتانیا را یدک می‌کشید اصالت ایرانی دارد. مادر آدام جمیلی در دهه60 از کازرون به انگلستان مهاجرت کرد و آدام ثمره ازدواج او با یک مرد بریتانیایی است. آدام جمیلی را می‌توان تنها دونده‌ای با اصالت ایرانی دانست که 100متر را در 9.97ثانیه دویده و قهرمان مسابقات جوانان جهان شده است. او از هشت‌سالگی تلاش کرد وارد دنیای فوتبال شود و پیراهن تیم نوجوانان چلسی را هم پوشید. آدام به‌طور همزمان در مسابقات دوومیدانی شرکت کرد و یک سال بعد قهرمان مسابقات دوی 100متر نوجوانان اروپا شد. سال  2013هم از فوتبال کناره‌گیری کرد و یک سال بعد سریع‌ترین مرد انگلستان شد؛دونده‌ای که اگر در کازرون به دنیا می‌آمد در خوش‌بینانه‌ترین حالت برای گذراندن دوران سربازی باید پیراهن تیم فجرسپاسی شیراز را می‌پوشید.

فرید درویش 
   ایرانی - ژاپنی


بین همه کسانی که خبرهای ریز و درشت ورزش ایران را دنبال می‌کنند، کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که نام فرید درویش را شنیده باشد و بداند که او یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان بیسبال جهان است. اگر بیسبال در ورزش ایران جایگاه قابل اعتنایی داشت، این شانس را داشتیم که یکی از ستاره‌های بیسبال دنیا را با پیراهن تیم ملی ایران ببینیم اما فرید درویش در المپیک با پیراهن تیم ملی ژاپن به میدان رفت. او ورزشکاری با پدر ایرانی و مادر ژاپنی است و جالب اینکه در ژاپن از فوتبالیست‌های مطرحی مثل کیسوکه هوندا و شنوسکه ناکامورا مشهورتر است. بیسبالیست‌ها در ژاپن و آمریکا معمولا قراردادهایی می‌بندند که فوتبالیست‌ها در خواب هم نمی‌بینند. فرید درویش هم یکی از این قراردادهای سنگین را بسته و با 60میلیون دلار به تیم بیسبال تگزاس آمریکا رفته است.

نیکلاس لطیفی 
   ایرانی- کانادایی

نیکلاس لطیفی که متولد استان «کبک» کاناداست از ۱۳سالگی وارد مسابقات کارتینگ شد و از 16سالگی به رقابت‌های حرفه‌ای کارتینگ آمریکا و کانادا راه یافت. در سال ۲۰۱۹، لطیفی به‌عنوان یک راننده ایرانی بالاترین امتیاز را در دنیای موتوراسپرت کسب کرد و با ۴عنوان نخست و ۸پودیوم، نایب قهرمان فرمول2 جهان شد. او یک سال بعد با تیم ویلیامز به مسابقات فرمول یک راه یافت. پدر نیکلاس به‌عنوان ثروتمندترین ایرانی‌ خارج از کشور شناخته می‌شود و گفته می‌شود 10درصد سهام مک لارن را در اختیار دارد. با این حساب احتمال دارد که نیکلاس لطیفی به‌عنوان نخستین راننده ایرانی در مسابقات فرمول یک برای مک ‌لارن مسابقه بدهد.

آرون گرامی‌پور
  ایرانی- انگلیسی 

بسکتبالیست ایرانی- بریتانیایی، یکی از استعدادهایی است که می‌توانست سال‌ها برای تیم ملی ایران بازی کند اما به‌راحتی از دست رفت. آرون گرامی‌پور که در پست سنتر بازی می‌کند در شهر منچستر انگلیس به دنیا آمد و برای تیم «منچستر جیانتس» هم به میدان رفت اما سال1396 تصمیم گرفت در لیگ بسکتبال ایران و برای تیم دانشگاه آزاد تهران بازی کند. آرون بعد از درخشش با پیراهن دانشگاه آزاد به تیم ملی دعوت شد و در جام جهانی بسکتبال۲۰۱۹ عضو تیم ملی ایران بود اما به‌دلیل مشکلات خروج از کشور و طی نکردن دوران سربازی نتوانست برای تیم ملی به میدان برود و دست آخر برای همیشه کشور را ترک کرد. او بعد از ترک ایران به لیگ کرواسی پیوست و برای تیم «سیبونا زاگرب» به میدان رفت. آرون گرامی‌پور هم‌اکنون عضو تیم بسکتبال سن لورنزو آرژانتین است.

پویان جلال‌پور
  ایرانی- آلمانی 


پویان جلال‌پور، ‌بازیکن ایرانی- آلمانی است که در بوندس لیگا برای تیم «مدی بایروث» بازی می‌کند. او یکی از دو بازیکن دورگه تیم ملی بسکتبال ایران است که به‌تازگی از سوی مهران شاهین‌طبع به اردوی تیم ملی ایران فراخوانده شده. پویان که در بسکتبال آلمان با نام فیلیپ شناخته می‌شود از یک پدر ایرانی و مادر آلمانی متولد شده و در 27سالگی قرار است در پست گارد راس برای تیم ملی ایران به میدان برود. جلال‌پور سال۲۰۱۸ در لیگ LEB ORO اسپانیا بازی کرده و یک سال بعد به تیم «سنت پولتن» از سوپرلیگ اتریش پیوسته و حالا به‌واسطه حضور نه چندان درخشان در بسکتبال آلمان به اردوی تیم ملی فراخوانده شده است.

الکساندر نوری 
  ایرانی- آلمانی


«من ایرانی هستم و نقشه ایران را روی بازویم خالکوبی کرده‌ام.» الکساندر نوری، مطرح‌ترین مربی ایرانی دنیای فوتبال که سابقه مربیگری در بوندس لیگا را دارد همیشه خودش را با همین یک جمله معرفی می‌کند. او بعد از پشت سر گذاشتن دوره کوتاه سرمربیگری در تیم‌های هرتا برلین و وردربرمن هم‌اکنون سرمربی تیم دسته دومی فورتونا دوسلدورف آلمان است و
 با این تیم نتایج درخشانی گرفته است. الکساندر نوری در تمام این سال‌ها پاسپورت ایرانی‌اش را نگه داشته و دو فرزند به نام‌های مینو و آریان دارد. پدر الکساندر در رشت به دنیا آمد و به‌عنوان فوتبالیست در تیم منتخب گیلان هم بازی کرد و برای ادامه زندگی راهی فرنگ شد.

مهیار منشی‌پور
  ایرانی- فرانسوی 


بین ورزشکاران دورگه ایرانی، مهیار منشی‌پور به‌واسطه افتخارات قابل اعتنایی که در بوکس کسب کرد بیشتر شناخته شده است. او که در دنیای بوکس به «تایسون کوچولو» معروف است، بین سال‌های 2003 تا 2006قهرمان دسته خروس‌وزن‌های جهان بود تا اینکه چنین عنوانی را به بوکسور تایلندی واگذار کرد. مهیار منشی‌پور تا 11سالگی در بم زندگی می‌کرد و سال1365 همراه عمه‌اش به تولوز فرانسه رفت. او در این شهر با محمد بناما، یکی از بهترین مربی‌های بوکس اروپا آشنا شد و مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. مهیار از مخالفان بوکس با کلاه ایمنی به‌شمار می‌رود و معتقد است بوکس همانی است که محمدعلی کلی و تایسون انجام می‌دادند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید