روایتی دست اول از زندگی کارگردانان فیلمهای کاندیدای اسکار2021
همانطور که زندگی کردی فیلم بساز
رابین بار، هالیوود ریپورتر- آرش نهاوندی؛ مترجم
کارگردانان فیلمهای مطرحی که در سالجاری کاندیدای جوایز اسکار در رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شدهاند، از تجربههای شخصی خود در زمینه ساخت فیلمهایشان بهره گرفتهاند.
لی ایساک چانگ، کارگردان فیلم «میناری»، امرالد فنل، سازنده «زن جوان خوشآتیه»، دیوید فینچر، کارگردان«مانک»، توماس وینتربرگ، سازنده فیلم «دور دیگر» و کلوئه ژائو، کارگردان فیلم «سرزمین کوچنشینان» ازجمله کارگردانانی هستند که از تجربیات و خاطرات قبلی خود در ساخت فیلمهای جدیدشان استفاده کردهاند.
دنیای سینما یکی از مهمترین راههای گریز از وضعیتی است که از یکسال قبل مردم دنیا بر اثر شیوع ویروس کرونا و تلاطمها و تشنجهای سیاسی و اقتصادی گرفتار آن شدهاند. با فیلم و سینما مردم برای مدت چند ساعت از زندگی خستهکننده و کسالتبار روزانه خود در این دوران فاصله میگیرند و ذهنشان با نگاه کردن به فیلمهایی که دنیای دیگری غیراز دنیای واقعی پیرامونشان را نمایش میدهد، آرام میگیرد. آکادمی اسکار نیز با نامزد کردن فیلمهایی از کارگردانانی که لحظات سخت کنونی را به تصویر کشیدهاند یا تلاش کردهاند با فیلمهایشان لحظات خوشی را برای علاقهمندان به فیلم و سینما در این دوران سخت رقم بزنند، بهطور ویژهای قدردانی کرده است.
برخی از این کارگردانان که فیلمهایشان نامزد دریافت جایزه اسکار در سال2021 شده، در دوران اوج فیلمسازی خود بهسرمیبرند و امسال توانستهاند با اتکا به تجربیات قبلی یا خاطراتشان بهترین آثار سینمایی خود را خلق کنند.
کلوئه ژائو و عمری تجربه در به تصویر کشیدن زندگی مردم غرب و میانه آمریکا
کلوئه ژائو ازجمله این کارگردانان است که با وجود اینکه دوران کودکی و نوجوانی خود را در چین گذرانده، دوران فعالیت سینمایی خود را وقف ساخت فیلمهایی درباره زندگی سخت مردم در طبیعت زیبا و همزمان غمافزای غرب و میانه آمریکا کرده است. او نخستین فیلم خود را با نام «آهنگهایی که برادرم به من آموخت» در سال2015 ساخته است. کلوئه ژائو در فیلم «سوارکار» به تلاشها و سختیهای زندگی یک جوان اهل قبیله «لاکوتا سیو» در ایالت «داکوتای جنوبی» پرداخته است. او این سبک روایت مستند – داستانی را در فیلم «سرزمین کوچنشینان» ساخته کمپانی سرچ لایت نیز ادامه میدهد. او در این فیلم بر زندگی فرن با بازی فرانسس مک دورمند متمرکز شده که یک کارگر روزمزد مسنی است که غرب آمریکا را با یک ون سیر میکند. ژائو فیلمنامه «سرزمین کوچنشینان» را از ناداستانی درباره زندگی واقعی افراد بازنشسته از طبقات فرودست آمریکایی که از شانس ترک کار و پرداختن به زندگی آرام پس از بازنشستگی برخوردار نیستند، اقتباس کرده است. سرزمین کوچنشینان غزلی «نئو وسترن» است که به نظیر کمبودهای زندگی و تلاش مستقلانه برای ادامه حیات میپردازد، اما بالاتر از همه اینها کلوئه ژائو در «سرزمین کوچنشینان» با جزئیات به چگونگی دوام آوردن یک زن تنها در شرایط سخت و دشوار میپردازد.
حرکت امرالد فنل در امتداد آثار قبلی
فمینیسم که موضوع اصلی فیلمهایی بودهاند که امرالد فنل در آنها نقش ایفا کرده در نخستین فیلم این بازیگر و کارگردان آمریکایی نیز انعکاس ویژهای یافته است. امرالد فنل، هنرمند همهفنحریف بریتانیایی پیشتر در سریالهای «تاج» و «همسر میانی را صدا بزن» بازی کرده است. اما شاید مهمترین کارهای وی تا پیش از ساخت فیلم «زن جوان خوشآتیه»، نوشتن داستانها و فیلمنامههای کمیک و فیملنامههای دارای مضامین خشونتبار بوده باشد. او در سال2018، بهجای فوئبه والر بریج در ساخت فصل دوم سریال مهیج و ترسناک «کشتن ایو» برای بیبیسی بهعنوان نویسنده مشارکت داشت. سریال «کشتن ایو» درباره رابطه عجیب و جسورانه یک قاتل زن با یک مأمور زن سرویس امنیت داخلی بریتانیا (MI5) است. در همان سال نیز او فیلم کوتاهی را بهنام «مراقب رفتارت باش» کارگردانی کرد که داستان 3زنی است که از طریق یکسری اقدامات شرورانه، شخصیت بیرحم خود را آشکار میکنند. در کمدی سیاه «زن جوان خوشآتیه»، امرالد فنل با نگاهی موشکافانه به نهضت «می تو» بیشتر از آثار قبلیاش خشونت و خونریزی را محور قرار داده است. در این فیلم کری مولیگان در نقش کیسی، دانشجوی پزشکی جوانی بازی میکند که سالهاست بهدنبال انتقام از افرادی است که با آزار دوستش موجبات خودکشی وی را فراهم آوردهاند.
روایتگران پیروزیها و شکستهای مردانه
درحالیکه کلوئه ژائو و امرالد فنل روایات و داستانهای پیچیده خود با موضوع «بقا» را با توجه به سوابق فعالیتهای قبلی خود و علایق اجتماعی سیاسیشان ساختهاند، برخی دیگر از کارگردانانی که در این دوره فیلمهایشان کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده، نظیر توماس وینتربرگ، کارگردان «بار دیگر»، ایساک لی چانگ، سازنده «میناری» و دیوید فینچر، کارگردان «مانک» هریک از خاطرات زندگی و تجربیات شخصیشان برای روایت داستانهای صمیمانه درباره مردانی که در حال از دست دادن کار و خانواده خود هستند، بهره گرفتهاند.
توماس وینتربرگ در فیلم «بار دیگر» با بازی مد نیکلسن داستان معلم مدرسهای را روایت میکند که در ابتدا تلاش میکند روحیه خود را برای حفظ ارتباط با خانواده و دوستانش بالا ببرد، اما او که بهمنظور افزایش اعتماد به نفس خود به عادات بد روی آورده است، تقریبا تمام رویاهای خود را در این زمینه بر باد میدهد. وینتربرگ در ابتدا قصد داشت، فیلم «بار دیگر» را با لحن کمدی روایت کند و آن را بهصورت طنزآمیزتری به تصویر بکشد، اما با درگذشت دخترش، آیدا در یک تصادف رانندگی و پس از وقفهای که در ساخت فیلم پدید آمد، او در این فیلم، تجربه روح و دل آزارتری از زندگی مرد مدرن امروزی را به تصویر کشید.
در فیلمهای مانک و میناری این پرسش اصلی مطرح شده که آیا رسیدن به یکرؤیا ارزش این همه رنج و زحمت و بهسختی انداختن خانواده و تخریب ارتباطات عاطفی را دارد؟