سوررئالیسم وطنی بر دیوارهای شهری
نقاشیهای مدرن، چشم بیننده را فریب میداد
حافظ روحانی
طرح تغییر چهره شهر تهران توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران از دهه 1370آغاز شده بود. اما تغییر سیاست این سازمان در دهه 1380به شکلی مشخص بروز کرد؛ دورانی که نقاشیهای جدیدی بر در و دیوارهای شهر تهران ظاهر شدند. هر چند عمده این نقاشیها به سبک و سیاقی رئالیستی بودند و عمدتاً مناظری آشنا با مایههای رمانتیک یا نوستالژیک از زندگی روستایی را تصویر میکردند، اما آثار مهدی قدیانلو که با الهام از نقاشان سوررئالیست کشیده شده بودند خیلی زود نظرها را بهخود جلب کرد. مهمترین دلیل این بود که این دست از آثار که معمولاً در ابعادی بسیار بزرگ بودند، با آنچه شهروندان دیده بودند، تفاوت داشت و از سوی دیگر اصرار قدیانلو به فریب دادن چشم بیننده هم درنظرگیر بودن این آثار مؤثر افتاد. بعدتر از این آثار و بهخصوص نقاشیهای قدیانلو چند گزارش در نشریات غیرایرانی منتشر شد که در نهایت باعث شد قدیانلو زندگی حرفهایاش را در انگلستان پی بگیرد.