• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122456
+
-

طرحی برای اشتغال‌زایی

اجرای آیین‌نامه بنگاه‌های زودبازده از آذر‌ماه آغاز شد

اقتصاد
طرحی برای اشتغال‌زایی


  علیرضا احمدی  

فروردین‌ماه1385 با رونق بازارجهانی نفت همراه بود تا جایی که در نخستین روزهای این ماه، قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا به بالاتر از 66دلار رسید و سبب افزایش درآمدهای نفتی کشور و به‌تبع آن، تامین نقدینگی برای توسعه تولید و رونق سرمایه‌گذاری در کشور شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند روند روبه افزایش قیمت نفت ادامه یابد، چراکه اوپک اعلام کرده بود در اجلاس اردیبهشت‌ماه قصد کاهش تولید ندارد. قیمت جهانی نفت در اردیبهشت‌ماه 75دلار را هم رد کرد تا افزایش ذخایر خارجی کشور و ایجاد ثبات در بدهی‌های خارجی را به‌دنبال داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی سال1385اجرای طرح «بنگاه‌های زودبازده» بود که آیین‌نامه اجرایی‌اش، در راستای سیاست‌های قانون برنامه چهارم توسعه، در نخستین ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد (19آبان‌ماه 1384) در دولت تصویب و اجرای آن از آذرماه 1385 آغاز شد. اگرچه اجرای این طرح در همان زمان هم انتقادات را به‌همراه داشت، اما دولت نهم در راه‌اندازی این بنگاه‌ها اهدافی مانند ایجاد اشتغال، افزایش رشد اقتصادی کشور و کاهش نرخ بیکاری، زمینه‌سازی برای توزیع عادلانه منابع به‌ویژه در مناطق محروم و تقویت کارآفرینی را دنبال می‌کرد. بعدها مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای اسلامی با ارزیابی 3گزارش دولتی و غیردولتی، به‌صورت رسمی ناکامی این طرح را اعلام و میزان انحراف طرح از اهداف اشتغال‌زایی را بیش از 60درصد ارزیابی کرد.
افتتاح پایانه دریایی خلیج‌فارس هم از دیگر اخبار مهم اقتصاد ایران در آذرماه1385 بود. بهره‌برداری از پایانه مسافری دریایی خرمشهر در ساحل رودخانه اروند، آذرماه با حرکت یک فروند کشتی مسافربری به‌نام «کاتاماران» به‌مقصد کویت آغاز شد. این پایانه با بیش‌از 6هزارمترمربع مساحت، نقش مهمی در رونق حمل‌ونقل مسافری و توسعه گردشگری منطقه داشت. افتتاح سدمخزنی و نیروگاه طالقان درنخستین روزهای شهریورماه نیز از تحولات مهم در حوزه عمرانی کشور در سال1385 محسوب می‌شد. این سد در 135کیلومتری شمال‌غرب تهران قرار داشت که ساخت آن اهدافی ازجمله تأمین آب آشامیدنی شهرهای تهران و کرج، تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه طالقان را دنبال می‌کرد. با ساخت این سد، 10میلیارد مترمکعب به ذخایر آب‌های کشور افزوده شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید