• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121669
+
-

کافه مجلس/ بررسی سرنوشت یارانه 120تومانی

در پی نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از محله امامزاده یحیی(ع) تهران و ادعای بی‌خبری برخی محرومان این منطقه از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که توسط مجلس مصوب شده است، محمد باقرقالیباف در نامه‌ای خواستار بررسی چگونگی اجرای این قانون و ارائه گزارش از آن توسط معاونت نظارت مجلس شد.به گزارش خانه ملت، در نامه او به معاون نظارتی‌اش آمده است که پیرو نظارت میدانی برای بررسی چک نهایی دریافت یارانه قانون حمایت معیشتی مجلس و ادعای تعدادی از محرومان مبنی بر عدم‌دریافت یارانه مردمی، ضروری است چگونگی اجرایی شدن پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی برای محرومان و ۱۰۰ هزار تومانی برای اقشار کم درآمد پیگیری و گزارش آن به اینجانب ارائه شود.قالیباف در نامه خود همچنین از دیوان محاسبات و کمیسیون اجتماعی مجلس خواسته است بررسی چگونگی پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به محرومان را در دستور کار قرار دهند.

  مجلس به‌دنبال اصلاح جرم سیاسی
جمعی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی خواستار اصلاح قانون جرم سیاسی شده‌اند. در مقدمه این طرح که به امضای 21نماینده رسیده، آمده است: یکی از افتخارات مجلس نهم قانون جرم سیاسی است که اصل قانون اساسی اجرایی شد ولی نیاز به اصلاح این قانون است که پیشنهاد می‌شود با الحاق یک تبصره به ماده 4آن قانون اینگونه اصلاح شود که کلیه جرایم علیه امنیت داخلی موضوع ماده 2جهت تعیین صلاحیت به هیأت منصفه جرایم سیاسی ارسال می‌شود. هیأت منصفه مکلف است پس از تشکیل جلسه نسبت به اظهارنظر درخصوص صلاحیت محاکم اقدام کنند. ابوالفضل ابوترابی، فرهاد بشیری، مالک شریعتی نیاسر، جعفر قادری، روح الله ایزدخواه، محمدصالح جوکار ونصرالله پژمان‌فر ازجمله امضا‌کنندگان این طرح هستند.

  تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و شستا کلید خورد
علی خضریان، نماینده تهران با بیان اینکه برای پیگیری حقوق مردم و به‌ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی درخواست تحقیق و تفحص از شستا را در مجلس ثبت کرده‌ام، به ایسنا گفت: گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که با وجود جایگاه راهبردی این شرکت در اقتصاد ایران و همچنین ماموریت و فلسفه وجودی آن‌که در تحقق تعهدات سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان است، شاهد «سوء مدیریت» و «تخلفات گسترده مالی و اداری» در این شرکت و زیرمجموعه‌های آن هستیم. لذا ضرورت تحقیق و تفحص از این غول اقتصادی به‌شدت احساس می‌‌شود؛ مضاف بر اینکه طی یک دهه اخیر 2 بار از این شرکت تحقیق و تفحص صورت پذیرفته که یک‌بار گزارش نهایی قرائت نشده است! و بار دیگر نیز خود تحقیق و تفحص بدون پیگیری رها شده است. در این شرایط سؤالات متعددی وجود دارد که باید با تحقیق و تفحص از این مجموعه پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کرد.
فدا حسین مالکی، نماینده زاهدان نیز از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس خبر داد. او با بیان اینکه تا‌کنون بیش از 30نماینده طرح تفحص از وزارت بهداشت را امضا کرده‌اند، به تسنیم گفت: مشکلات مناطق محروم در رابطه با بحث سلامت، بهداشت و درمان، مشخص و شفاف نبودن وضعیت هزینه کرد اعتبارات کرونا و همچنین بحران مدیریتی در اداره کردن دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان ازجمله محورهای تفحص از وزارت بهداشت است.

  از بازرسی ممانعت می‌کنیم
فریدون عباسی، به اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه «اخراج بازرسان آژانس درصورت لغو نشدن تحریم‌ها تهدیدی فراتر از نقض برجام است»، واکنش نشان داد وگفت: دولت به سبب اینکه تحریم‌ها را لغو کند راهبردی را در پیش گرفت که پذیرش پروتکل الحاقی بود، اما غربی‌ها در همین حال نیز هیچ‌کدام از تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را برنداشتند؛ برای اینکه کشورهای عضو برجام وادار به انجام تعهدات خود شوند، مجلس شورای اسلامی توقف پروتکل الحاقی را مصوب کرد که دولت باید آن را عملیاتی کند. او به خانه ملت گفت: اگر تا اسفند‌ماه سال‌جاری غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، از بازرسی‌های آژانس ممانعت می‌کنیم که این مورد نیز از حقوق‌ ایران محسوب می‌شود؛ چرا که آنها موضوعات هسته‌ای کشور را زیر سؤال برده‌اند، پس نباید وقتی کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، تکالیف بیش از حدشان را بپذیریم و بایستی بازرسی‌ها متوقف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید