شروان امیرزاده
در دهه40 چیزی که فراوان است نقد مهم و به همین فراوانی است نقدهای جنجالی، نقدهای مغرضانه، مراسلات دوستانه، فحاشیهای پراکنده، زدوبندهای جاهلانه، بهانضمام انواع نقد سازنده و نسازنده و حتی نثرهایی خوب در خدمت نقدهای بد و نقدهایی بد با نثرهایی بدتر. در واقع باید گفت نقد فیلم در دهه40، بیشتر زمینهای برای بازنمایی شخصیت و فردیت روشنفکرانه آن عصر بوده تا نوشتاری برای ادارک هنر سینما. منتقد سینما در دهه40 اهمیتی پیدا میکند که نه پیش از آن، و نه پس از آن دارد. هر علاقهمندی به سینما، فقط با خواندن فهرست نقدهای فیلم در دهه40 دچار سرگیجه خواهد شد. حال بیراه نیست اگر بگوییم از حیث کمیت، دهه40 عصر طلایی نقد است و از حیث کیفیت عصری پیچیده و کسالتبار. اما جانب انصاف ما را وادار میکند تا بگوییم همه منتقدان نامآشنای سینمای ایران نظیر پرویز دوایی، شمیم بهار، بیژن خرسند، جمشید ارجمند، کیومرث وجدانی، هوشنگ کاووسی و بسیاری دیگر، اگر بهترین نقدهای خود را در دهه40 ننوشته باشند، دستکم عجیبترین آنها را در همین دهه به رشته تحریر درآوردهاند! یک صفحه برای نقد فیلم در دهه40 حتی قطرهای از دریای نقد در آن سالها هم نیست. ما کار را راحت کردیم و به نقدهای 50سال پیش پرداختیم. معمولا وقتی میگویند چیزی مال 50سال پیش است، یعنی کهنه شده. این نقدها هم کهنهاند و باید گفت سال1349 عصاره یک دهه نقدهای متنوع است. بنابراین ما دقیقا از 50سال پیش، یعنی از سال پایانی دهه40، 1349 آغاز میکنیم.
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب :
113585
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/82KLl
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved