• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109502
+
-

دوچرخه‌ها را در شهر کجا پارک کنیم؟

هزار ساختمان دوستدار دوچرخه در تهران

امکان پارک رایگان دوچرخه‌ها در ساختمان‌های شهرداری فراهم شده است

نیلوفر جلالی- روزنامه‌نگار

زنجیره سفر با دوچرخه از 3جزء ضروری تشکیل شده است: محل نگهداری دوچرخه در خانه، راندن در شبکه دوچرخه سواری و در آخر پارکینگ یا محل نگهداری دوچرخه در مقصد. میان چالش‌های بی‌شمار دوچرخه‌سواری در تهران، تامین امنیت دوچرخه و محل پارک آن در مقصد، معضل مهمی است که حل آن، شهروندان را به داشتن دوچرخه و استفاده از آن تشویق می‌کند. تهران در مسیر بهبود امکانات زیرساختی برای دوچرخه‌سواران قرار دارد و در این راه، تامین پارکینگ برای دوچرخه‌ها نیز دور از توجه باقی نمانده است.
یکی از دغدغه‌های شهروندان دوچرخه‌سوار، مسئله امنیت دوچرخه‌هایشان است که البته در اوضاع اقتصادی کنونی، تامین این امنیت کار بسیار مشکلی است. حتی پارکینگ خانه‌ها هم در امان نیستند و سرقت دوچرخه از خانه‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. شهروندان خودشان باید در این باره احتیاط کنند و برای جلوگیری از این سرقت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.  اما مسئله تامین امنیت دوچرخه‌ها در شهر و مشکل نبود جای پارک امن برای دوچرخه‌ها موضوعی بوده که شهرداری به آن توجه کرده است. شهرداری بیش از هزار ساختمان دارای پارکینگ در تهران دارد. این تعداد پارکینگ فرصت مناسبی است تا از آن برای دوچرخه‌ها استفاده شود. مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در بخشنامه‌ای همه ادارات زیرمجموعه شهرداری را مکلف کرده است فضایی را در ساختمان‌های خود برای پارک دوچرخه‌ها اختصاص دهند.
علاوه بر اینکه کارمندان همان اداره یا سازمان می‌توانند دوچرخه‌های خود را در جای پارک اختصاصی این وسیله نقلیه پارک کنند، شهروندانی که در آن مجموعه یا در شعاع نزدیک آن کار دارند، می‌توانند از این پارکینگ‌ها به‌طور رایگان استفاده کنند.
به این ساختمان‌ها «دوستدار دوچرخه» می‌گویند که با تابلویی مشخص شده‌اند. شهرداری مناطق مختلف، این کار را آغاز کرده‌اند و چند ساختمان را برای دوچرخه اختصاص داده‌اند. حتی طبق گفته مسئولان شهرداری، در شهرداری منطقه13، رختکن، میز اتو و سشوار برای پرسنل بعد از دوچرخه‌سواری درنظر گرفته شده است. قرار است لوکیشن ساختمان‌های دوستدار دوچرخه روی اپلیکیشن «دوچرخه» نشان داده شود.
لازم به ذکر است که اپلیکیشن دوچرخه با هدف فرهنگسازی دوچرخه‌سواری طراحی شده و بهترین مسیرها را برای دوچرخه‌سواران نشان می‌دهد و شرکت در کمپین‌های دوچرخه‌سواری از دیگر امکانات این اپلیکیشن است.
طبق اعلام شهرداری این کار آغاز شده و تعداد ساختمان‌های دوستدار دوچرخه افزایش خواهد یافت. همچنین امکاناتی برای سفرهای ترکیبی درنظر گرفته شده است.  در سفر ترکیبی دوچرخه‌سواران می‌توانند بخشی از مسیر را در ساعات غیراوج با مترو طی کنند. علاوه‌براین امکان پارک دوچرخه نیز در بعضی ایستگاه‌ها فراهم شده است. اکنون حدود 50 ایستگاه مترو به پارکینگ مسقف دوچرخه در محدوده خود مجهز‌ هستند. در بعضی ایستگاه‌ها مثل ایستگاه شهید مفتح، این پارکینگ‌ها داخل ایستگاه مترو قرار دارند و افراد می‌توانند دوچرخه خود را داخل ساختمان مترو ببرند و در برخی دیگر از ایستگاه‌ها نیز این پارکینگ‌ها در حواشی مترو ایجاد شده‌اند.
از اقدامات آینده شهرداری این است که محوطه پارک دوچرخه داخل ساختمان‌های مترو، به‌خصوص در ایستگاه‌های مرکزی شهر ایجاد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید