8
دو شنبه 19 شهریور 1397
شماره 7476
ادب‌وهنر
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
کارگردان آخرین سری فیلم جنگ ستارگان، فیلم جدید خود با نام «چاقوها بیرون» را با الهام از آثار آگاتا کریستی می‌سازد. ریان جانسون، کارگردان این فیلم خود نیز نگارش فیلمنامه «چاقوها بیرون» را عهده‌دار است و در تابستان سال‌جاری نگارش آن را آغاز کرده است. جانسون که به رمان‌های آگاتا کریستی علاقه دارد، برای نوشتن فیلمنامه چاقوها بیرون از سبک این نویسنده مشهور درام جنایی الگو و الهام گرفته است.
کوچه پس‌کوچه‌های شمیران را طی می‌کنیم تا به کوچه تقی رفعت، شاعر نوگرای سال‌های مشروطه، برسیم؛ کوچه‌ای که حالا یک‌طرفه است و ازدحام ماشین‌ها رفت‌وآمد را در آن سخت کرده است و ساختمان‌های بلند جای درخت‌ها و خانه‌باغ‌ها را گرفته‌اند. نبش بن‌بست ارض خانه‌ای آجری است که بیش از 65 سال از عمرش می‌گذرد؛ خانه‌ای که سال‌ها برای اهالی فرهنگ و ادبیات و هنر ایران یکی از نشانه‌های شمیران بوده است: خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور.

نقاشی‌هایی که کپی نکردم!

به بهانه تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی و همه حواشی و حرف‌ و حدیث‌های آن
عجب تولد باشکوهی... بسیاری از اهالی سینما خودشان را رسانده‌اند به الهیه تا در ساختمان «ایوان» سالروز تولد خانم کارگردان را تبریک بگویند. تقویم، پانزدهم شهریور را نشان می‌دهد و گالری ایوان روز بعد از این میزبانی، افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» را در برنامه کاری خود دارد.

کلیدهایی برای فهم هنر و ادبیات ژاپن

آیا همانقدر که ما از دنیای هایکوهای ژاپنی دور هستیم، آنها هم مثلا از رباعی‌های فارسی درک و دریافت دقیق و عمیقی ندارند؟ باید همین‌گونه باشد، چون این قالب‌های ادبی از 2 ساحت جداگانه می‌آیند و ریشه در 2 فرهنگ مجزا و متفاوت دارند.
فاجعه در همسایگی شمس
بعید می‌دانم جز سلبریتی‌های حوزه موسیقی، دیگر موسیقیدانان شریف این مرز و بوم که از شایسته‌ترین و مظلوم‌ترین قشر هنرمندان ایرانند، توقع داشته‌ باشند که برای حضور در مراسم و جشنواره‌ای فرش قرمز جلو پایشان پهن شود.