24
دو شنبه 6 مرداد 1399
شماره 7998
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

وضعیت متناقض بهار ​​​​​​​

تلاش ملک‌الشعرا برای ایستادن در میان سنت و تجدد
در دعوای سنت‌گرایان و تجددخواهان، محمدتقی بهار نماینده سنت‌گرایان است.
ویژه
طهران، سال1305، کتابخانه شرق، مطبعه شوروی، قیمت: جلدی سی‌شاهی. این بخشی از شناسنامه نخستین نمایشنامه سعید نفیسی با عنوان «آخرین یادگار نادرشاه» است. اما او خود در اینکه نام نمایشنامه به این اثر بدهد، تردید دارد.
نسخه‌ای که دیوید وارک گریفیث از فیلم عظیم و طولانی «تعصب» ۱۹۱۶ با نام «سقوط بابل» تدوین کرده بود در سینماهای تهران به نمایش درآمد. در اکران تهران نام فیلم از سقوط بابل به فتح بابل تغییر کرده بود.
عبدالحسین صنعتی‌زاده پیش از «مانی نقاش» رمان‌های تاریخی نوشته بود و سال1305 و انتشار مانی نقاش برای شخص او، سالی ممتاز نیست.
اینکه درویش‌‌خان نخستین فوتی‌تاریخ ایران بر اثر تصادف باشد، مورد شک است.

مهم تر از تخت جمشید

آغاز مرمت مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان
به گزارش دکتر عیسی صدیق که در دوران پهلوی دوم چند دوره‌ وزیر فرهنگ شد، سخنرانی آرتور اپهام پوپ، به فاصله تنها چند‌ماه مانده تا تاجگذاری رسمی رضاشاه و تأسیس سلسله جدید پهلوی تأثیر عمیقی بر رضاشاه گذاشت.
صدای طبقه رنجبر

صدای طبقه رنجبر

رمان «روز سیاه کارگر» در چاپخانه‌ای در کرمانشاه به چاپ رسید
زمانی که رضاخان میرپنج، رضاشاه شد، اوضاع اقتصادی تعریفی نداشت؛ جمعیت کشور رو به تزاید بود اما همچنان شمار باسوادان و کتابخوانان اندک. بازار نشر به سختی روزگار می‌گذراند.
قزاق شاه پارسی کشور را مدرن می‌کند
قزاق شاه پارسی کشور را مدرن می‌کند
گزارش جانبدارانه از رضاشاه در نیویورک‌تایمز
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی بیش از اندازه خوش‌بینانه که 6ماه پس از انقراض قاجاریه به تاریخ اول اوت 1926دهم مرداد 1305 با عنوان «قزاق شاه پارسی کشور را مدرن می‌کند» انتشار یافته، نوشت: رضاخان، ایران را براساس توصیه‌های مالی مشاوران آمریکایی می‌سازد.