• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99960
+
-

ایتالیا؛ درمسیر آرامش

دولت بنا دارد اجرای قوانین محدود‌کننده را تا ریشه‌کن شدن ویروس کرونا ادامه دهد

ایتالیا؛ درمسیر آرامش

دوم فروردین ماه، روز سیاهی برای ایتالیا بود؛ 6هزار و 557نفر در یک روز، به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ کشوری که آن را هنوز هم کانون اصلی کرونا در اروپا می‌دانند. در روزهای گسترش شیوع کووید-19، خبرهایی که از ایتالیا می‌رسید هر روز تلخ‌‌تر و گزنده‌تر می‌شد. در روزهای پایانی اسفند‌ماه و ابتدایی فروردین، ایتالیا در پیک بیماری قرار داشت و حالا اما به‌نظر می‌رسد آرامش کم‌کم به ایتالیا برمی‌گردد. آمارهای «ورلدمیترز» می‌گوید این کشور در سیر نزولی ابتلا به ویروس افتاده تا جایی که در روز دوم اردیبهشت، یک‌ماه بعد، به ثبت 2هزار و 279مورد ابتلای جدید بسنده کرده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، 189هزار و 957مورد ابتلا به کرونا در این کشور اروپایی به ثبت رسیده که از این میان، 24هزار و 648نفر جان خود را از دست داده و 51هزار و 600نفر بهبود یافته‌اند. دولت ایتالیا اعلام کرده است که وضع 2هزار و 471نفر از مبتلایان این کشور، وخیم است. پزشکان بر این باورند که میانگین بالای سنی جمعیت و نقص سیستم ایمنی ارثی، میزان تلفات در ایتالیا و مبتلایان با علائم حاد را افزایش داده است. امید اما انگار، بذر هویت ایتالیایی‌ها هم هست؛ در ایام قرنطینه‌های سخت آنها با خواندن آواز و پخش موسیقی و نواختن ساز، تحمل خانه‌نشینی را برای خودشان آسان‌تر کردند.

خدمات دولت‌ در زمان قرنطینه
اطلاع‌رسانی پیوسته از تمامی رسانه‌ها یکی از بهترین اقدامات دولت ایتالیا بود. آناتولی در روزهای نخست شیوع کرونا در این کشور نوشت: با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کووید-19در ایتالیا به 79تن، دولت این کشور ورود و خروج به مناطق شیوع این ویروس را محدود کرد مدتی بعد اما (در روزهای پایانی اسفند) ‌ایتالیا تصمیم گرفت شرایط قرنطینه را سخت‌تر کند تا جایی که حتی پیاده‌روی‌های غیرضروری هم برای مردم این کشور مشروط و همه مناطق در محدودیت فرو رفت. مرزهای خارجی بسته و تجمعات مردمی ممنوع اعلام شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد فشار اقتصادی موجب نشده که ایتالیا دست از قوانین سخت بکشد و تا امروز تنها چند فروشگاه بزرگ برای تهیه مایحتاج مردم باز هستند و بیشتر اصناف، اداره‌ها، اماکن تفریحی و... تعطیل یا نیمه‌تعطیل‌اند. دولت ایتالیا حمل‌ونقل عمومی را تعطیل نکرده و اعلام کرده که مبلغ ۱۱ میلیارد یورو برای جبران خسارات مالی ناشی از شیوع کرونا اختصاص داده است. همچنین نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده که علاوه بر تهیه بسته‌های اقتصادی، 400میلیارد یورو برای کمک به نیازمندان و کسب و کارها اختصاص داده است.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده 
حالا به‌نظر می‌رسد سختگیری‌های یک‌ماه گذشته موجب شده که شمار بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ایتالیا اندکی کاهش پیدا کند. البته با وجود کاهش مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا، دولت این کشور بازگشت تدریجی به زندگی معمولی را برای آینده خیلی نزدیک پیش‌بینی نمی‌کند. دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا درباره آینده این کشور گفته است: «ایتالیا نخستین کشوری در اروپا بود که چنین ضربه سختی خورد. اما به‌نظر می‌رسد که ایتالیا نخستین کشوری نیز باشد که از شرایط اضطراری خارج می‌شود. همه تلاش ما بر این است.»

مهم‌ترین رویدادهایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفتند 
تئاترها، کنسرت‌ها و همه‌‌چیز در ایتالیا تعطیل شده است اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین رویدادی که تحت‌تأثیر کرونا متوقف شده، مسابقات و تورنمنت‌های ورزشی ازجمله مسابقات سری‌آ است که اندوهی گسترده برای هواداران این رقابت‌ها به‌وجود آورده است. نخست‌وزیر ایتالیا گفته است فعلا تصمیمی برای برقراری این مسابقات گرفته نشده و لزومی در آن دیده نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید