• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99902
+
-

19رئیس‌جمهور و 6نخست‌وزیر در اجلاس مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم‌تعهد حضور یافتند

تعهد سران عدم‌تعهد برای مقابله با کرونا

تعهد سران عدم‌تعهد برای مقابله با کرونا

رئیس‌جمهور عصر دوشنبه در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم‌تعهد، با نکوهش اقدامات ضدایرانی و ضد‌حقوق‌بشری آمریکا گفت که با اقدامات ضدحقوق‌بشری آمریکا، تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است و برنامه هدفمند ایران برای مقابله با شیوع این ویروس را با مشکل و چالش مواجه کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی همچنین تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به‌معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت که اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسئولانه دولت آمریکا در محروم‌کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست. روحانی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌منظور همکاری با تمامی کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن و درمان قطعی ویروس کووید- 19اعلام آمادگی کرده و از هرگونه درخواست همکاری استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تجربه جهانی مقابله با کووید-19نشان داد که آسیب‌پذیری قدرت‌‌های جهانی که زرادخانه‌های خود را از سلاح‌های کشتار جمعی آکنده‌اند، در برابر تهدید یک بیماری واگیردار مانند کووید-19از دیگر کشورها کمتر نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران با چنین دیدگاهی از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس در جهان، ضمن همکاری با سازمان جهانی بهداشت و با توجه به مقررات بین‌المللی بهداشت‌(IHR) نسبت به تهیه برنامه راهبردی ملی هدفمند برای مبارزه با این ویروس اقدام و با دیگر کشورهای جهان همکاری کرد. این برنامه راهبردی شامل موارد زیر است: 1- پاسخ به بحران با مشارکت همه نهادهای مسئول، مشارکت اجتماعی، همکاری بین‌بخشی و رویکرد تأمین سلامت برای همگان؛ 2- مبارزه ملی علیه بیماری کووید-19با روش‌های ثبت بیماری از طریق بررسی‌های تلفنی و اینترنتی، به‌کارگیری 170هزار کارمند بخش درمان، تعیین هزار مرکز بهداشتی جامع و منتخب، ایجاد سامانه برای خود‌غربالگری و به راه انداختن واحدهای قرنطینه به‌منظور شناسایی موارد ابتلا به کووید-19و ارائه درمان‌های تکمیلی؛ 3- ایجاد شبکه تشخیص و مدیریت بیماری ازجمله تست‌های آزمایشگاهی و الگوریتم تشخیصی؛ 4- اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی؛ 5- مدیریت تحقیقات سلامت و زیست پزشکی؛ 6- ارائه بسته‌های حمایتی برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیران از محدودیت‌های ایجاد شده. 
او اقدامات اثربخش ایران در مبارزه با کرونا را یادآور شد و تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات تاکنون جمهوری اسلامی ایران موفق به جلوگیری مؤثر شیوع ویروس در بسیاری از شهرها و مناطق کشور شده و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه و کنترل ویروس در مواردی فراتر از استانداردهای بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته است. البته تدابیر هدفمند جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با شیوع این ویروس همچنان در کشور و منطقه ادامه دارد.
روحانی با انتقاد از تضعیف سازمان بهداشت جهانی از سوی آمریکا یادآور شد: در زمانی که ویروس کرونا به‌صورت تهدیدی مشترک برای امنیت جهانی و سلامت عمومی درآمده و سازمان جهانی بهداشت در خط اول مبارزه جهانی با تهدید کرونا عمل می‌کند، تضعیف سازمان جهانی بهداشت به‌معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا، اقدامی بسیار نابهنگام و توجیه‌ناپذیر است. اقدام شتابزده و غیرمسئولانه دولت آمریکا در محروم‌کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست که مبارزه مشترک جهانی با کرونا را به چالش می‌کشد. البته از دولت آمریکا که تاکنون بارها به‌صورت یکجانبه از توافق‌های معتبر بین‌المللی خارج شده و حقوق بین‌الملل را مکررا نقض کرده است، انتظاری جز این نمی‌توان داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید