• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99523
+
-

حسن روحانی و 14نفر از روسای‌جمهور، نخست‌وزیران و پادشاهان در گفت‌وگوهای تلفنی 40روز اخیر خواستار مناسبات ویژه برای مبارزه با کرونا و لغو تحریم‌های ایران شدند

رهبران جهان روی خط پاستور

رهبران جهان روی خط پاستور

محسن تولایی _ خبر‌نگار

دیپلماسی دولت دوازدهم علاوه بر تحریم‌های آمریکا ذیل فشار سنگین 2ماهه کرونا هم بوده است. حسن روحانی، رئیس دولت در رأس این رایزنی‌های بین‌المللی تلاش زیادی کرد با تماس‌های تلفنی جبران این خلأ را کرده باشد. او و سایر رهبران جهان تحریم‌های دارویی و بهداشتی آمریکا علیه ایران را مورد انتقاد قرار دادند؛ فشارهای ایالات متحده در تخصیص نیافتن وام صندوق بین‌المللی پول به ایران را نکوهش کردند و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرانسانی دانستند. در این گزارش مروری بر محور مذاکرات حسن روحانی در سال99 با رهبران جهان داشته‌ایم؛ اتفاقی که می‌توانست فقط در حاشیه اجلاس‌های سازمان ملل رخ دهد و حالا در سایه کرونا مذاکرات روحانی با رهبران جهان در یک‌ ماه از عدد انگشتان 2دست فراتر رفته است.

4فروردین99

انتقاد از تحریم‌های آمریکا در تماس تونس با ایران 
حسن روحانی در تماس تلفنی قیس سعید، رئیس‌جمهور منتخب تونس با بیان اینکه دولت آمریکا در این شرایط سخت شیوع بیماری هم اقدامات ظالمانه و تحریمی خود علیه ملت ایران را تشدید کرده، گفت: جلوگیری از ارسال دارو، کمک‌های بشردوستانه و روابط بانکی ایران برای تامین نیازمندی‌های مردم در تعارض با قواعد انسانی و قوانین سازمان ملل متحد است. قیس سعید نیز با انتقاد از تحریم‌های غیرانسانی اعمال شده از سوی آمریکا علیه ملت ایران، اظهار داشت: معتقدیم امروز که همه کشورها با شیوع بیماری کرونا مواجه شده‌اند، باید سازمان ملل در این شرایط متعلق به همه ملل باشد و مطمئنا ایران و تونس برای مبارزه و مواجهه با چالش‌های گوناگون جهانی ازجمله بیماری کرونا در کنار هم هستند.

18فروردین99

    اینستکس محور تماس فرانسه
حسن روحانی در تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با وی، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: همه کشورها و دولت‌ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی‌توانند از این شرایط حساس عبور کنند. او گام‌های اولیه برداشته شده در راستای برقراری سازوکار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم. امانوئل مکرون نیز با اشاره به علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران، گام‌های برداشته شده برای شروع به‌کار سازوکار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاری‌های مالی اروپا با ایران به‌شکل راحت‌تری انجام شود.

25فروردین99

    ترامپ خطرناک‌تر از ویروس
روحانی در تماس تلفنی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با وی، امپریالیسم آمریکا را ویروسی خطرناک‌تر از کرونا برای جامعه بشری دانست و گفت: زیاده‌خواهی و زورگویی دولتمردان آمریکا، همواره ملت‌های مستقل و آزادیخواه مانند ایران و ونزوئلا را تحت فشار قرار داده است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران و تجلیل از موفقیت‌های کشورمان در مسیر مبارزه با ویروس کرونا، اظهار داشت: ایران و ونزوئلا همواره برای مبارزه با امپریالیسم باهم همبستگی داشته و در یک سنگر قرار دارند.

یک‌اردیبهشت99

    آمادگی برای  انتقال تجربیات کرونایی ایران به ایتالیا
رئیس‌جمهور ضمن ابراز همدردی با مردم ایتالیا در زمینه ویروس کرونا، به رئیس‌جمهور ایتالیا گفت: ایران در زمینه مقابله با این ویروس به پیشرفت‌های خوبی در شرکت‌های دانش بنیان دست یافته و آمادگی داریم با انتقال تجربیات خود در زمینه مهار ویروس کرونا با یکدیگر همکاری کنیم. روحانی با بیان اینکه حفظ جان انسان‌ها از همه‌‌چیز مهم‌تر است، گفت: در این شرایط سخت فشارهای آمریکا بر مردم ایران از هر زمان دیگری غیرانسانی‌تر بوده و تداوم آن یک جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ بوده و برخلاف همه اصول انسانی و مقررات بین‌المللی است. جوزپه کونته، همتای ایتالیایی روحانی نیز در این دیدار بر اهمیت نقش ایران در تأمین امنیت و ثبات منطقه و تلاش برای همکاری‌های مؤثر اتحادیه اروپا در اینستکس تأکید کرد.

یک‌اردیبهشت99

    گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آذربایجان
حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با الهام علی‌­اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: با اقدامات انجام شده، همکاری خوب مردم با توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و تلاش کادر درمانی، خوشبختانه روند بیماری کرونا در ایران کاهشی بوده است. روحانی در ادامه به گفت‌وگو‌های مقامات 2 کشور برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات و توسعه همکاری‌ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم همه توافقات 2 کشور از جمله احداث راه‌آهن رشت – آستارا به خوبی پیش رفته و اجرایی شود. الهام علی‌اف­­، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: به رغم ایجاد شرایط ویژه منع رفت‌وآمد و تردد در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارتباطات و پروژه‌های حمل‌ونقلی 2 کشور همچنان جریان دارد. علی‌­اف ضمن تأکید بر اجرایی شدن توافقات 2کشور، خاطر‌نشان کرد: به رغم مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، انجام عملیات افتتاح پروژه راه‌آهن آستارا – رشت را به‌صورت ویدئو کنفرانس بررسی می‌کنیم.

2 ‌اردیبهشت99

  ضرورت روابط صمیمانه‌تر در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین 
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در شرایط سخت بیماری کرونا و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین‌المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند. پوتین هم با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی دانست و اظهار داشت: متأسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می‌گویند اما در عمل رفتاری متفاوت دارند.

2 ‌اردیبهشت99

    انتقاد از سنگ‌اندازی صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با همتای اسپانیایی
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسپانیایی خود گفت: در شرایطی که بسیاری کشورها با پاندمی کرونا مواجه هستند، نیازمند هستیم که همه کشورها برای مقابله با این بیماری به‌ویژه در زمینه‌های علمی و پزشکی با یکدیگر همکاری کنند. روحانی در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: آمریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران درخصوص ویروس کرونا، با بیان گزارشی از وضعیت کشورش در مقابله با این ویروس و اعمال محدودیت‌های شهری برای شهروندان، افزود: در کنار نگرانی از وضعیت سلامتی مردم، نگرانی‌های عمیقی درخصوص بحران اقتصادی داریم که در آینده کشور ما درگیر آن خواهد شد. سانچز تأکید کرد: باور داریم که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و سلامتی مردم به‌ویژه در این دوره سخت که درگیر کرونا هستید، تأثیر شدیدی گذاشته است و اسپانیا و اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها موافق نیستند.

3 ‌اردیبهشت99

 تداوم روابط تاریخی در تماس با پادشاه جدید عمان
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با پادشاه عمان، نقش ایران در تنش‌زدایی منطقه‌ای را یادآور شد و گفت: در سال‌های اخیر همیشه تلاش کرده‌ایم تا مانع از بروز جنگ و خونریزی در منطقه شویم و همچنان باید تلاش خود را ادامه دهیم تا جنگ در یمن که موجب ویرانی و قحطی شده، متوقف شود. روحانی در عین حال با اشاره به اینکه تردید نداریم ثبات منطقه در سایه روابط دوستانه کشورهای منطقه بوده است، تأکید کرد: امروز نیز خواستار روابط خوب بین همسایگان هستیم و امیدوارم در دوران سلطنت شما در کشور دوست عمان، شاهد روابط نزدیک‌تر و همکاری خوب در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای باشیم. هیثم ابن طارق، پادشاه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط 2 کشور را بسیار خوب و صمیمانه دانست و تأکید کرد: روابط ما تاریخی است و اطمینان می‌دهم این روابط مانند دوره سلطان فقید قابوس همچنان ادامه خواهد داشت.

6 ‌اردیبهشت99

   تنش‌آفرینی آمریکا موضوع گفت‌وگو با قطر
حسن روحانی در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در منطقه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تحرکات آمریکایی‌ها را با دقت زیرنظر داشته و آن را دنبال می‌کند، اما هرگز آغازگر هیچ درگیری و تنش در منطقه نخواهد بود. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران، بر ضرورت تلاش همه کشورها برای جلوگیری از تنش‌آفرینی در منطقه تأکید کرد.

8   ‌اردیبهشت99

   تقبیح رفتار آمریکا در تماس ایران و چین
روحانی با اشاره به رفتارهای مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، اینگونه اقدامات را مخل امنیت و صلح و ثبات در منطقه دانست و افزود: برای ایران امنیت منطقه و آبراهه‌ها حائز اهمیت است، اما متأسفانه رفتارهای مخاطره‌آمیز آمریکا ممکن است موجب اختلال در ثبات منطقه خلیج‌فارس شود. شی جین پینگ، همتای چینی او نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تقبیح رفتار آمریکا در تداوم تحریم‌ها و پافشاری بر فشار حداکثری علیه ایران، گفت: متأسفانه برخی کشورها به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی از این شرایط هستند و چین آماده اجرای مقررات بین‌المللی است.

8   ‌اردیبهشت99

    تماس تلفنی ایران و آفریقای جنوبی
روحانی در تماس تلفنی با سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از تحریم‌های بهداشتی و درمانی آمریکا علیه ایران با وجود شیوع بیماری کرونا انتقاد کرد. او با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، تأکید کرد: انتظار داریم که در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی بر مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران بیش از پیش تأکید کنید. رامافوسا نیز اقدامات آمریکا را ناعادلانه و غیرقانونی خواند و تأکید کرد: «به حمایت از ایران ادامه خواهیم داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید