• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99453
+
-

کنترل زخم از راه دور

یک استارتاپ فرانسوی باندی طراحی کرده که پزشکان را به‌صورت آنلاین از وضعیت زخم بیمار مطلع می‌کند

کنترل زخم از راه دور

اگر یک نفر به دلایلی زخمی شود و پزشک زخم او را بانداژ کند، به‌طور حتم در برخی موارد نیاز است تا هر چند روز یک‌بار وضعیت آن آسیب‌دیدگی توسط متخصص موردبررسی قرار بگیرد یا اگر فردی دارای زخم یا زخم‌های مزمنی باشد، بررسی دائم آن، می‌تواند اثربخش باشد. حالا استارتاپ فرانسوی «گرافیل» با نوآوری خود، کار را در این زمینه بسیار آسان کرده است.

درمان از راه دور
یکی از مهم‌ترین معضلات جوامع کنونی، کمبود وقت است. مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر وقت‌گیر بودن، می‌تواند تبعات دیگری شامل بالا بردن ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های واگیر را نیز افزایش دهد. بنابراین، هرچقدر که بشود از حضور در چنین مراکزی دوری کرد، بهتر است.
وب‌سایت نیو‌اطلس گزارش داده که استارتاپ «گرافیل» یک باند درست کرده که می‌تواند پزشکان را از آخرین وضعیت زخم بیمارانش مطلع کند. با این اختراع، پزشک می‌توان وضعیت جراحت بیمارش را از راه دور و به‌وسیله تلفن همراهش تحت کنترل داشته باشد. این باند که گرافین دارد، برای مراقبت از زخم‌های مزمن بسیار مؤثر است، چراکه به‌دلیل خواص آنتی‌باکتریالی گرافین، بهبود زخم روند سریع‌تری به‌خود می‌گیرد.

زخم‌های مزمن
زخم‌های مزمن به زخم‌هایی گفته می‌شود که پس از 6هفته بهبود نمی‌یابند. بیش از 6میلیون و 500هزار نفر در ایالات‌متحده از زخم‌های مزمن رنج می‌برند. به‌دلیل افزایش جمعیت و افزایش شیوع دیابت، هزینه و همچنین بروز زخم‌های مزمن در دنیا در حال افزایش است. درمان‌های جدید این زخم‎ها منجر به پیشرفت در مدیریت زخم شده، اما با وجود این ابزارها و روش‌های کنترل با این پیشرفت‌ها همگام نبوده است. ارزیابی زخم پیچیده است و طیف وسیعی از مهارت‌ها و دانش بالینی را طلب می‌کند.

استارتاپ گرافیل
شرکت گرافیل که دفتر مرکزی آن در شهر «گرنوبل» واقع شده در اصل یک شرکت مستقل برگرفته از مرکز تحقیقات علمی ملی فرانسه است. آنها یک استارتاپ بیوتک هستند که برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری در زمینه درمانی داشته و دارند.

ساختار باند
در این باند از یک فیلم پلیمری استفاده شده که در آن اجزای الکترونیک انعطاف‌پذیر قرار داده شده ‌است. الکترودهای گرافینی موجود در بخش الکترونیک می‌توانند تماس مستقیم با زخم داشته باشد. گرافین در اصل از یک لایه اتمی از جنس کربن تشکیل شده که دارای هدایت الکتریکی بالایی است. با تغییر شیمیایی زخم، مانند افزایش PH آن در اثر عفونت، هدایت الکتریکی الکترودهای گرافینی هم دچار تغییر می‌شود. این داده‌ها به‌صورت بی‌سیم از باند به تلفن هوشمند منتقل می‌شود. این اطلاعات از چنین مسیری می‌تواند به سرور موجود در فضای ابری منتقل شود و به‌دست پزشک مربوطه برسد تا او وضعیت زخم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و درصورت نیاز، دستورات پزشکی را در اختیار بیمار قراردهد. حسن چنین کاری این است که پزشکان و پرستاران بدون نیاز به حضور بیمار در مرکز درمانی قادر خواهند بود تا وضعیت جراحت یا زخم را به‌صورت آنلاین مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند؛ بدون اینکه نیازی به باز کردن بانداژ وجود داشته باشد. قرار است به‌زودی آزمایش‌های تکمیلی این باند روی انسان آغاز شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که باند هوشمند استارتاپ فرانسوی می‌تواند تا 3سال دیگر در اختیار بیماران قرار بگیرد.

گرافین
گرافین ساختار دوبعدی از یک لایه منفرد شبکه لانه‌زنبوری کربنی است. این ماده به‌علت داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک‌پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای خاص تبدیل شده ‌است. گرافین به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش، خاصیت ضد‌میکروبی دارد که در امور پزشکی کاربرد فراوانی هم پیدا کرده است.

امیدواری‌های گرافیل
متخصصان استارتاپ گرافیل بر این باور هستند که باندی که اختراع کرده‌اند، می‌تواند انقلابی را در عرصه پزشکی به‌وجود آورد. اگرچه هنوز خیلی زود است که در این‌باره نظری ارائه شود، اما طرح آنها، به‌نظر عملی و مقرون‌به‌صرفه است. 
با این حال همواره سؤال‌هایی درخصوص چنین طرح‌هایی وجود دارد؛ سؤال‌هایی مانند اعتماد به زیرساخت‌های اینترنتی  یا اینکه آیا می‌شود بدون معاینه حضوری، اقدام‌هایی را در راستای بهبود یک زخم برداشت؟ این پرسش‌ها به‌طور حتم پس از پایان آزمایش‌های بالینی مشخص خواهد شد. همانگونه که متخصصان گرافیل اعلام کرده‌اند، روش‌های مراقبتی و درمانی انواع زخم‌ها، همگام با پیشرفت علم و فناوری، توسعه پیدا نکرده و تولید تجاری این باند می‌تواند تنها یک قدم کوچک در راهی باشد که انتهای آن نامشخص است. به‌طور حتم درصورت موفقیت در آزمایش‌های تکمیلی، سرمایه‌گذاری در استارتاپ گرافیل رونق گرفته و بسیاری علاقه‌مند به مشارکت در طرح فوق‌العاده آنها خواهند بود.

گام کوچک
متخصصان گرافیل اعلام کرده‌اند، روش‌های مراقبتی و درمانی از انواع زخم‌ها، همگام با پیشرفت علم و فناوری، توسعه پیدا نکرده و تولید تجاری این باند می‌تواند تنها یک قدم کوچک در راهی باشد که انتهای آن نامشخص است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید