• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98745
+
-

پرسپولیس در خطر تخلیه

بدقولی، بی‌پولی و پایان قراردادها، قهرمان ایران را لب پرتگاه برده است

بهروز رسایلی

در تعطیلات ناخواسته لیگ، روزی نیست که زمزمه جدایی یک نفر از پرسپولیس به تیتر مطبوعات و خبرگزاری‌ها تبدیل نشود. هم‌اکنون غیر از علیرضا بیرانوند که انتقالش به لیگ بلژیک قطعی شده و سرخپوشان بخشی از پول این ترانسفر را هم دریافت کرده‌اند، چند بازیکن دیگر نیز در آستانه جدایی قرار دارند؛ آنچه وضعیتی بسیار عجیب و پیچیده برای قهرمان چند دوره اخیر لیگ ایران به‌وجود آورده است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت‌های پرسپولیس در چند فصل گذشته حفظ شاکله تیمی قرمزها بود اما حالا این برگ برنده در آستانه از دست‌رفتن قرار گرفته و مدیران باشگاه کار بسیار دشواری برای جلوگیری از آن دارند.

  بیرانوند با دلخوری می‌رود
انتقال علیرضا بیرانوند، درآمد خوب 700هزار دلاری برای باشگاه داشته که ظاهرا بخشی از آن در ماجرای جذب استوکس به فنا رفته است. با این حال نکته جالب اینجاست که از وقتی باشگاه قرارداد بیرو را بسته و از جدایی او مطمئن شده، نوعی بی‌اعتنایی نسبت به این بازیکن در پیش گرفته؛ آنچه باعث خشم و دلخوری علیرضا شده است. بیرانوند در چند مصاحبه ناراحتی‌اش از این موضوع را علنی کرده و حتی یک جا گفته بود می‌تواند جلوی واریز قسط بعدی رقم انتقالش را بگیرد. به هر حال بیرانوند رفتنی شده، اما این مدل رفتار باشگاه با او ممکن است بقیه نفرات را دلسرد کند و آنها پیش خودشان گمان کنند هرقدر هم که کنار تیم بمانند، موقع رفتن همین برخورد سرد را تجربه خواهند کرد. این چیزی است که شما مطلقا در فوتبال حرفه‌ای دنیا نمی‌بینید.

  کلیدی مثل بشار رسن
قبلا در موردش گفته‌ایم که ارزش بشار در «بی‌جانشین»بودن اوست. فوتبال ایران فقر بازیساز دارد. از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها هم نشان داده‌اند در جذب بازیکن خارجی حسابی هنرمند هستند و قشنگ چشم بازار را کور می‌کنند! همین حالا استوکس و اوساگونا نمادهای این هنر مدیریتی هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد خرید خارجی بعدی هم اینطوری از آب در نیاید؛ هرچند حتی گفته می‌شود به‌دلیل حجم بالای بدهی‌ها، اصلا جذب بازیکن خارجی جدید برای سرخابی‌ها قدغن شده است. بنابراین اولویت باشگاه باید حفظ بشار باشد، اما بدقولی‌ها کارد را به استخوان او رسانده، طوری که خودش علنا برای جدایی در پایان فصل و حضور در لیگ ستارگان قطر ابراز تمایل کرده است. قطعا تمدید قرارداد با این بازیکن بسیار دشوار است.
 
مهدی ترابی، چشم مشتری‌ها را خیره کرد
بدون تردید او بهترین بازیکن پرسپولیس در لیگ نوزدهم بوده و طبعا دلال‌ها و مشتریان خارجی هم چهارچشمی این درخشش را زیرنظر داشته‌اند. ترابی فوق‌العاده است و سن مناسبی هم برای ترانسفر دارد. گفته می‌شود او بندی در قراردادش دارد که پایان فصل براساس آن به‌راحتی می‌تواند جدا شود. در کاربودن این بند چندان عجیب نیست؛ چون پرسپولیس او را در طول محرومیت و پشت پنجره‌های بسته خرید، بنابراین احتمالا ناچار شده به خواسته‌های بازیکن تن بدهد. خروج ترابی یک ضربه فنی ویران‌کننده به پرسپولیس خواهد بود. در مورد او گفته می‌شود ممکن است در شارلوا به دوست صمیمی‌اش علی قلی‌زاده ملحق شود. شاید یکی از معدود شانس‌های باشگاه برای حفظ ترابی، تحریک علاقه و احساسات او باشد، چون این بازیکن به‌شدت هوادار پرسپولیس بوده است.

  علی علیپور بالاخره می‌رود
به‌نظر می‌رسد جدایی بهترین گلزن این سالیان پرسپولیس را باید قطعی و قریب‌الوقوع بدانیم. علیپور به‌شدت هوای بازی در اروپا را در سر دارد و ابتدای فصل جاری هم با اکراه در ایران ماند. این موضوع چنان بود که علیپور به‌خاطر تمرکز پایین، در هفته‌های آغازین لیگ نوزدهم دچار افت محسوس کیفیت شد. قرارداد طولانی‌مدت علیپور با پرسپولیس سرانجام در پایان فصل جاری خاتمه می‌یابد و باشگاه در خطر ترانسفر رایگان او قرار می‌گیرد. تلاش مدیران قبلی برای تمدید قرارداد با این بازیکن موفقیت‌آمیز نبود و بعید است تلاش مدیران فعلی هم به جایی برسد. بدون تعارف در اینکه استعداد علیپور برای موفقیت او در فوتبال اروپا کافی باشد تردیدهای جدی وجود دارد اما جدایی او که در خط حمله قرمزها به خوبی جا افتاده بود، برای پرسپولیس ناگوار و زیانبار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید