• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98616
+
-

هزاران لاله‌ بر رخ تهران رنگ زدند

چند صد هزار پیاز لاله که در زمستان کاشته شده بودند، گل داده‌اند و جلوه خاصی به برخی از نقاط پایتخت بخشیده‌اند

فضای سبز
هزاران لاله‌ بر رخ تهران رنگ زدند

هزاران پیاز لاله در حال گل‌دهی هستند و حال و هوای خاصی به شهر تهران بخشیده‌اند. آن هم در روزهایی که حفظ روحیه برای جنگ با ویروس اهمیت فراوانی دارد.
به گزارش همشهری، این پیازها اغلب اوایل زمستان در تعدادی از بوستان‌های پایتخت کاشته شده بودند که مدتی است گل داده‌اند. با این حساب، اکنون صدها هزار گل لاله در رنگ‌های مختلف جلوه‌ شهر را بهارانه‌تر کرده‌اند. البته که هنوز توصیه بر ماندن در خانه است و بوستان‌های تهران میزبان شهروندان نیستند، اما اگر با دوچرخه یا قدم‌زنان از کنار بوستان‌های بزرگ شهر در حال عبور باشید، به‌طور حتم باغچه‌های غرق گل لاله و شب‌بو توجه شما را به‌خود جلب خواهد کرد. نمونه‌اش پارک ملت. کافی است تا رهگذر بخش شمالی خیابان ولیعصر باشید و لاله‌های چشم‌نواز را ببینید.

50هزار لاله در ملت
از دیرباز تا‌کنون ایرانیان این گل را به خاطر ایرانی بودن، راست قامتی و زیبایی منحصر به فردش در فرهنگ غنی خود به‌عنوان سمبل و نشانه پذیرفتند و در کنار سفره هفت سین عید نوروز به‌عنوان تبرکی از بهار، طراوت و نومیدی مورد استفاده قرار می‌دهند.
با کاشت بیش از 50هزار پیاز لاله در بوستان ملت، در بهار امسال شهروندان شاهد بازگشایی باغ لاله در این بوستان هستند. پیاز لاله در گونه و رنگ‌های بسیار متنوع و مختلف در این بوستان و بوستان‌های دیگر سطح منطقه 3 کاشته شده که این پیازها در فصل بهار شکوفا شده‌اند. پیاز گل لاله در فصل بهار می‌روید ولی امکان نگهداری و استفاده مجدد آن طی چند سال متوالی وجود دارد.
 اینطور که علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان فضای سبز شهر تهران به همشهری گفت: «اگرچه بوستان‌ها به‌خاطر توصیه‌های سلامتی برای استفاده عموم، همچنان بسته‌اند اما در برخی از نقاط آنها که به نوعی از معابر شهر پیدا هستند، گل‌آرایی در دستور کار قرار گرفته تا رهگذران از زیبایی ایجاد شده لذت ببرند.» مختاری همچنین اعلام کرد که کاشت گل تنها به‌گونه لاله منحصر نشده و شب‌بو و بنفشه نیز در برخی معابر کاشته شده است. او به‌عنوان مثال به بوستان ملت اشاره کرد و گفت: «در این بوستان بزرگ 7هزار عدد گل شب بو نیز کاشته شده است.»
از دیگر محدوده‌های تهران که مدتی است با لاله‌ها گلباران شده‌اند می‌توان به میادین اصلی شمال شهر اشاره کرد. به‌گونه‌ای که ۴۰هزار پیاز لاله در میادین اصلی منطقه مانند میدان نوبنیاد، یاسمن، تجریش، قدس، دربند، نیاوران، بلوار اندرزگو و بوستان‌های فرامنطقه‌ای جمشیدیه و قیطریه کاشته شده و اکنون گل داده‌اند.
 شهرزاد مهرمند، رئیس فضای سبز شهرداری منطقه یک در این ارتباط به همشهری گفت: « امسال، تمرکز اصلی در کاشت لاله بیشتر روی میادین و لچکی‌های منطقه بوده است؛ با وجود این در لبه گذرگاهی برخی از بوستان‌ها هم لاله کاشته شده است.» او با اشاره به طراحی و کاشت ۴۳ فرش گل به متراژ ۳هزار و ۵۰۴مترمربع و کاشت ۱۵هزار و ۵۴۰گلدان شب‌بو، افزود: «این اقدام با هدف ایجاد منظر و چشم‌انداز زیبا، در سطح میادین و بزرگراه‌ها و همچنین در بوستان‌های فرامنطقه‌ای نظیر بوستان‌های نیاوران، قیطریه و جمشیدیه اجرا شده است.»
بوستان باغ ایرانی (مختاری) که با مساحتی حدود ۳هکتار در محله ده‌ونک تهران قرار گرفته هرساله در نیمه‌های فروردین، پر از گل لاله می‌شد. اما امسال با توجه به سرد بودن هوا، لاله‌ها دیرتر از گذشته باز شده‌اند و از سوی دیگر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مردم‌ امکان بازدید از این بوستان را ندارند.
یکی از مکان‌های پر از گل دیگر تهران، خیابان زرافشان شهرک قدس (غرب) است؛ جایی با عنوان پیاده راه «لاله مادران». این محل با ابتکار هومن اردبیلی، خیر محیط‌زیستی از سال ۱۳۹۲ تاکنون به پیاده‌راهی غرق از گل تبدیل شده است. او به یاد مادرش و پاسداشت مقام والای مادران این سرزمین چنین اقدامی را انجام داده و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است.

پارک‌ها امن‌تر از محیط سربسته
در هفته گذشته با وجود اینکه دور تا دور بسیاری از پارک‌ها با نوار زردرنگ مسدود شده بود و بنرهای نصب شده در ورودی، از بسته بودن پارک‌ها حکایت می‌کردند، اما برخی از شهروندان با بلندکردن این نوارها از زیر آنها رد شده و به داخل پارک رفتند. در همین ارتباط ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفت: «وقتی همه جا باز است پارک‌ها هم باز می‌شوند البته پارک‌ها از محیط‌های بسته مثل مترو و اتوبوس امن‌تر است.»
 او بر این اساس، از شهروندان تهرانی خواست که اگر به پارک هم می‌روند باید از ماسک استفاده کنند. به همین‌خاطر طی روزهای گذشته، موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بوستان‌ها هم به میان کشیده شد و شاید در آینده‌ای نزدیک، دستورالعملی برای این منظور تهیه و ابلاغ شود. این درصورتی است که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعتقاد دارد بازگشایی بوستان‌ها اشتباه است و ممکن است باعث استمرار بیماری شود.
در این ارتباط علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران دیروز به فارس گفت: «همه پارک‌های شهر تهران بدون استثنا تعطیل هستند و نباید نگهبانان و مسئولان مرتبط بگذارند شهروندان داخل پارک‌ها شوند و اگر این امر رخ دهد باید با آن برخورد شود.» او در عین حال عنوان کرد بیش از 2هزار پارک محصور نیستند و نگهبانان باید از حضور افراد در این ایام در پارک‌ها جلوگیری کنند.
به هرترتیب طبق بخشنامه‌ها، پارک‌های تهران همچنان بسته محسوب می‌شوند و بازگشایی آنها منوط به تصمیم ستاد کروناست.

کرونا 140میلیون لاله هلندی را نابود کرد
کرونا باعث نابودی 140 میلیون لاله در هلند شده است؛ کشوری که به سرزمین لاله شهرت دارد. قضیه از این قرار است که ویروس کرونا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی گل لاله در هلند را به معرض تعطیلی کشانده؛ چراکه قرنطینه سبب شده گل‌های این شرکت به فروش نرود. به گزارش اسپوتنیک، این شرکت هلندی ناچار شده است 400میلیون گل ازجمله 140میلیون لاله معروف هلندی را نابود کند. فرد ون تول، مدیر فروش گلفروشی‌های هلند در همین ارتباط گفت: « ویروس کرونا درست در زمان فروش لاله‌ها به ما ضربه زد. 5هفته گذشته و گردش مالی هنوز 50درصد کمتر از سال پیش است.» براساس این گزارش کارشناسان تنها زیان مربوط به پارک گل رویال کوکنهوف را حدود 25میلیون دلار تخمین زده‌اند. با وجود این، باغبانان همچنان از پارک‌ها مراقبت می‌کنند و مأموران پارک‌ها، عکس‌هایی را در سایت منتشر می‌کنند تا نشان دهند هنوز تعداد زیادی گل لاله سالم باقی مانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید