• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9753
+
-

تخلیه فوری مدرسه سپاه اسلام به دلیل ساخت یک مرکز تجاری

بلاتکلیفی 500 همکلاسی

همین حوالی
بلاتکلیفی 500 همکلاسی

منطقه 16

    «بیش از هزار مدرسه فرسوده و قدیمی درشهر تهران وجود دارد که از ایمنی لازم برخوردار نیستند، اما با این حال از آنها استفاده می‌شود.» این گفته «داریوش ورناصری» مدیراداره نوسازی مدارس تهران است. در ادامه یادآوری می‌کند که مناطق حاشیه‌ای از جمله شهرری و مناطق 7، 9، 11، 13، 12، 16 و 19 دارای بیشترین مدارس و فضاهای آموزشی فرسوده هستند. طبق آماری که او در اختیارمان می‌گذارد، عمر 700 مدرسه در تهران بالای 40سال است و این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در حوزه آموزش و پرورش به شمار آید.

هرچند اداره کل نوسازی مدارس شهر و همچنین خیّران مدرسه‌ساز تلاش می‌کنند بخشی از فضای علم و دانش شهر را احیا و نوسازی کنند، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها، در شرایط ایده‌آل 10سال زمان نیاز داریم تا مدارس فرسوده شهر تهران به‌طور کلی حذف شوند. مدرسه دخترانه سپاه اسلام در منطقه 16 نمونه‌ای از واحد‌های آموزشی فرسوده است که تا مدتی قبل پذیرای 500دانش‌آموز بود و اکنون به ساختمانی مخروبه تبدیل شده است. این مدرسه در شهرک مسکونی کاج نازی‌آباد قرار دارد و مدتی قبل به دلیل فرسودگی و نداشتن استحکام با گود‌برداری و حفاری ساختمان تجاری مجاور آن به این وضعیت افتاده است. 



ته خط نازی‌آباد، خانه دوم دانش‌آموزان

مدیریت مدارسی که در شهرک‌های مسکونی واقع شده‌اند با توجه به شرایط تفاوت پیدا می‌کند. این‌طور که «سید مجتبی مکی» نماینده هیئت امنای مدرسه دخترانه سپاه اسلام عنوان می‌کند تا زمانی که این مدارس دایر باشند مدیریت آنها برعهده آموزش و پرورش است، اما به محض اینکه به هر علتی از چرخه خدمات‌رسانی خارج شوند، مدیریت و مسئولیت آن با هیئت امنای شهرک مسکونی خواهد بود. مدرسه دخترانه سپاه اسلام اکنون تخلیه شده و دانش‌آموزان آن در سایر مدارس درس می‌خوانند.

زنگ در مدرسه را به صدا درمی‌آوریم. آقایی جوان در را باز می‌کند، اما به کسی اجازه ورود به داخل مدرسه نمی‌دهد. عنوان می‌کند که برای این کار به نامه حراست یا اداره آموزش و پرورش نیاز است. هیئت امنای شهرک کاج تعدادی عکس و تصویر از فضای داخلی مدرسه در اختیارمان می‌گذارد. با تماشای این عکس‌ها مشخص می‌شود که این مدرسه به چه وضعیتی درآمده و چگونه خسارت دیده است.

بیشتر دیوارها ترک خورده و سقف تعدادی از کلاس‌های طبقه دوم از نقاط مختلف ریخته است. مکی عنوان می‌کند که اینها اثرات مربوط به ساخت مجتمع تجاری کنار مدرسه است. زمانی که این اتفاق افتاد مدرسه به‌طور کامل تخلیه شد، چراکه امکان داشت سقف و دیوار مدرسه روی سر بچه‌ها آوار شود. در شرایط کنونی که مدرسه تعطیل شده، دانش‌آموزان این واحد آموزشی در مدارس محدوده به‌ویژه مدارس ته خط نازی‌آباد درس می‌خوانند که این موضوع برای خانواده‌ها مشکلاتی را به دنبال داشته است. 



آماده هرگونه همکاری هستیم

سراغ «باقرفولاد‌زاده» سازنده برج تجاری همجوار مدرسه می‌رویم. او از اینکه مدرسه ابتدایی دخترانه تعطیل شده ابراز ناراحتی می‌کند و در توضیح ماجرا می‌گوید: «این مدرسه حدود 50سال قدمت دارد و بنای آن کاملاً فرسوده و قدیمی است. زمانی که زمین واحد تجاری گود‌برداری شد ناخواسته ساختمان مدرسه نشست کرد و دچار صدمه شد.»

وی با بیان اینکه آماده هر‌گونه همکاری در زمینه مرمت و بازسازی مدرسه است، می‌گوید: «متأسفانه بین هیئت امنای شهرک مسکونی کاج و اداره آموزش و پرورش منطقه اختلاف نظری وجود دارد که ابتدا باید حل و بعد برای این کار اقدام شود.» «مصطفی پالیزدار» که به تازگی بر کرسی مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه 16 تکیه زده ضمن بازدید از محل تأکید می‌کند که آماده هرگونه همکاری با هیئت امنای شهرک کاج و سازندگان خیّر و نیکوکار برای بازسازی این مدرسه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید