• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97514
+
-

همه ابزارهای فناوری در مقابل ویروس

روبات‌ها، پهپادها، هوش مصنوعی و علم داده، همگی در برابر بیماری COVID-19 صف آرایی کرده‌اند تا شاید جهان روی آرامش را ببیند

همه ابزارهای فناوری در مقابل ویروس

از زمان نخستین گزارش بیماری COVID-19در ووهان چین، تاکنون حدود 120کشور با این بیماری درگیر شده‌اند. این کشور از همان ابتدا با تکیه بر تکنولوژی قدرتمند خود، به‌ویژه هوش مصنوعی(AI) و علم داده، برای شناسایی بیماران و مبارزه با این بیماری وارد میدان شد.

روبات‌ها و پهپادها
روبات‌ها و پهپادها برای نبرد با همه‌گیری ویروس کرونا آرایش جنگی به‌خود گرفته‌اند.
از تکنولوژی روباتیک برای ضدعفونی کردن بیمارستان‌ها استفاده می‌شود تا کادر درمانی و بهداشتی کمتر در معرض ویروس کرونا باشند. بعضی از این روبات‌ها از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی‌کردن مراکز درمانی استفاده می‌کنند.
در چین به‌عنوان مرکز انتشار این بیماری ویروسی، از روبات‌ها برای رساندن غذا و دارو به بیماران و همچنین سنجش حرارت بدن آنها استفاده می‌شود.
 همچنین پهپادها برای انتقال تجهیزات، ضد‌عفونی‌کردن مکان‌های مختلف از طریق اسپری و تصویربرداری گرمایی خدمات‌رسانی می‌کنند.
در ورودی یک بیمارستان، بعضی از این روبات‌ها که مجهز به اینترنت نسل پنجم هستند، پس از اندازه‌گیری درجه حرارت مردم، کسانی را که تب دارند نشانه‌گذاری می‌کنند. روبات‌های دیگر که بعضی انسان نما و بعضی شبیه یک جعبه هستند، به‌طور شبانه روزی ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را از طریق دستبندهای هوشمند و حلقه‌هایی که به بیماران متصل است اندازه‌گیری می‌کنند. این روبات‌ها همچنین بیماران را برای انجام حرکات ورزشی راهنمایی می‌کنند و حتی می‌رقصند تا بیماران بی‌حوصله‌ای که در قرنطینه قرار دارند سرگرم شوند.
شرکت Cloud Minds Technology، استارتاپی که سیستم‌های ابری(cloud) را برای روبات‌ها عرضه می‌کند، این روبات‌ها را به این بیمارستان اهدا کرده است.
به گزارش سی‌نت، کادر پزشکی می‌تواند این روبات‌ها را از طریق یک پلتفرم مدیریت اطلاعات هدایت و کنترل کند. بیل هوانگ، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت CloudMinds می‌گوید: روبات‌ها بیماری را منتقل نمی‌کنند و به راحتی ضدعفونی می‌شوند. علاوه بر این، یک گروه پژوهشی چینی از انستیتوی بهداشت تنفسی گوانگژو، یک سیستم روباتیک جدید با بازویی شبیه مار ساخته است که می‌تواند از حلق افراد مشکوک به بیماری نمونه برداری کند. این روبات می‌تواند خطر ابتلای پزشکان و پرستاران را به حداقل برساند.
این روبات در آزمایش‌های بالینی بسیار کارآمد بوده است، اما از آنجا که شکل و اندازه حلق و گلوی افراد متفاوت است، آزمایش‌های بیشتری برای کاربردی شدن این روبات لازم است.

هوش مصنوعی
علاوه بر این، به تازگی مأموران پلیس به کلاه‌خودهایی مجهز شده‌اند که در آنها از تکنولوژی تشخیص چهره و دوربین مادون قرمز برای تشخیص دمای بدن به‌طور خودکار استفاده شده است.
از هوش مصنوعی علاوه بر تشخیص دمای بدن، برای تشخیص ویروس جدید کرونا هم استفاده می‌شود. Infervision نام نرم‌افزاری است که به‌طور خودکار علائم بیماری را از طریق تصاویر سی تی اسکن شناسایی می‌کند، فرایند تشخیص را سریع‌تر انجام می‌دهد و میزان خطای انسانی را کاهش می‌دهد.
مینگ مینگ چنگ، استاد دانشکده علوم کامپیوتر در دانشگاه Nankai چین می‌گوید: این سیستم به پزشکان کمک می‌کند که در وقت صرفه جویی کنند و قضاوت‌شان مقرون به صحت باشد.
هرچه یک ویروس بهتر ردیابی شود، بهتر می‌توان با آن مبارزه کرد. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل گزارش‌های خبری، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و اسناد دولتی می‌تواند عملیات ردیابی شیوع یک بیماری را بیاموزد.

علم داده
علاوه بر نوآوری‌های مهندسی، علم داده هم در فعالیت‌هایی که برای محدود کردن بیماری هـمه‌گــیر COVID-19 صورت می‌گیرد، مشارکت کرده است. علـم داده، دانشی مـیان‌رشـته‌ای دربـاره استخراج دانش و آگاهی از مجموعه داده‌هـا و اطلاعات است. علم داده از ترکیب مباحث مختلفی به‌وجود آمده و بر مبانی و روش‌های موجود در حوزه‌های مختلف علمی بنا شده‌ است.
دانشگاه جان هاپکینز یک نقشه جهانی در اختیار دارد که تعداد بیماران COVID-19 تأیید شده کل دنیا را براساس گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد.
Healthmap یا «نقشه سلامت» که ابتکار نهادهایی مانند دانشکده پزشکی هاروارد، بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه Northeastern است، رویکرد مشابهی دارد. HealthMap یک سیستم اطلاعات الکترونیکی است که به‌منظور نظارت، سازماندهی و تصویرسازی گزارش‌های شیوع یک بیماری همه‌گیر، با توجه به جغرافیا، زمان و عامل بیماری‌های عفونی، به‌طور رایگان در دسترس عموم قرار دارد.
سیستم Event Horizon از یک مدل ریاضی برخوردار است که چگونگی امکان گسترش یک ویروس از طریق مسیرهای هوایی بین‌المللی را پیش‌بینی می‌کند.
گونگ کی، رئیس سازمان‌های فدراسیون جهانی مهندسی (WFEO) می‌گوید: داده‌ها می‌توانند حرکت جمعیت و تماس‌های مردم را به‌منظور شناسایی سرچشمه‌های ویروس کرونا و جداسازی مراکز آلوده مدیریت کنند. کلان داده‌ها و مهندسان اطلاعات نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
او می‌گوید که مهندسان به همراه پژوهشگران و پزشکان برای توسعه روش‌های کارآمدتر به‌منظور شناسایی ویروس کرونا و همچنین یافتن روش‌های درمانی در حال تلاش هستند.

در چین به‌عنوان مرکز انتشار این بیماری ویروسی، از روبات‌ها برای رساندن غذا و دارو به بیماران و همچنین سنجش حرارت بدن آنها استفاده می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید