• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96448
+
-

بازار طلایی شد

روند صعودی قیمت دلار در مبادلات صبح دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا 15هزارو 800تومان پیشروی کرد، هرچند در ساعات بعداز‌ظهر دیروز نوسان نرخ‌ها شدت گرفت و هر دلار ابتدا به 15هزار و 300تومان کاهش یافت اما در ادامه به محدوده 15هزار و 400تومان بازگشت. این موضوع فعالان بازار را به سمت خرید طلا سوق داد و موجب شد قیمت هر مثقال طلای آب شده بار دیگر از مرز 2میلیون و 600هزار‌تومان عبور کند البته در ساعات عصر دیروز نوسان نرخ دلار موجب شد مظنه طلا هم اندکی کاهش یابد.
به گزارش همشهری، پس از یک دور وقفه، در روند رو به رشد قیمت، از روز یکشنبه نرخ دلار بار دیگر وارد روند صعودی شد. این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و بر نگرانی‌ها نسبت به رشد بیشتر در روز‌های آینده دامن زد.

قیمت هر دلار آمریکا از زمان قرار‌گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، وارد رالی صعود شد اما پس از آنکه روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد با آغاز به‌ کار کانال مالی ایران و سوئیس موافقت کرده قیمت هر دلار آمریکا از روز جمعه بنای نزول گذاشت و تا روز شنبه تا محدوده 14هزارو 900تومان عقب‌نشینی کرد. این نزول اما فقط یک روز دوام داشت و از روز یکشنبه قیمت هر دلار آمریکا بار دیگر وارد کانال صعودی شد. به باور تحلیل‌گران قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند معدود منافذ ورود ارز به ایران را هم ببندد و باز شدن کانال مالی ایران و سوئیس هم احتمالا نمی‌تواند اثر زیادی بر قیمت ارز داشته باشد. این موضوعی است که دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم تلویحا به آن اشاره کرد و در اینستاگرام نوشت: درخصوص کانال مالی معروف به سوئیس، طبق اعلام سفیر این کشور ظاهراً دولت آمریکا معافیت لازم در مورد استفاده بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی ایران را برای تأمین واردات کالاهای اساسی و دارو صادر کرده اما باید روند کار را در عمل دید. به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تا کنون نیز دولت آمریکا غیرقانونی و با اعمال فشار به کشورها، منابع بانک مرکزی را مسدود کرده است. از سوی دیگر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها به سوی ایران، روند تجارت با کشورهای همسایه به‌شدت محدود شده. این موضوع با توجه به نیاز مبرم ایران به منابع ارزی، فشار بیشتری بر قیمت ارز در بازار آزاد وارد کرده و موجب شده کفه عرضه و تقاضا در بازار ارز نامتعادل‌تر شود. همه اینها در حالی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در چین روند تجارت با این کشور به کندی پیش می‌رود و این موضوع نیز تزریق یوان را محدود کرده است. همه این عوامل موجب شده حجم عرضه اسکناس دلار هم در بازار با کاهش مواجه شود و بر فشار موجود بر بازار ارز اضافه کند.

رشد قیمت طلا
به‌دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت طلا هم در مبادلات دیروز با افزایش مواجه شد. بین قیمت دلار و طلا همبستگی وجود دارد و افزایش قیمت دلار به صعود قیمت طلا منجر می‌شود. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی پس از چند روز کاهش، دیروز 1.2درصد رشد کرد و فشار بیشتری را برای افزایش قیمت طلا در بازار داخلی وارد کرد. این دو عامل یعنی رشد قیمت دلار و افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، دیروز سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا و سکه به‌ویژه طلای آب شده سوق داد و موجب شد قیمت طلا رکوردهای تازه‌ای را ثبت کند، ‌طوری که تا ساعت 15عصر دیروز قیمت هر مثقال طلای آب شده4.3درصد رشد کرد و از مرز 2میلیون 600هزار تومان عبور کرد. قیمت هر گرم طلای 18عیار هم دیروز با4.4درصد افزایش به 607هزار تومان رسید. دیروز همچنین قیمت سکه نیز رشد زیادی را شاهد بود و تا لحظه تنظیم این گزارش با 5.2درصد افزایش به 6میلیون و 60هزار‌تومان رسید. محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا  گفت: قیمت جهانی طلا تحت‌تأثیر گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف بار دیگر افزایش یافته است. او افزود: با افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت سکه و طلا که ابتدای هفته کاهش چشمگیری داشت، مجددا صعودی شده است. او گفت: بازار طلا به ‌شدت تحت‌تأثیر کروناست و داد‌و‌ستدها به حداقل و حالت تعطیل درآمده و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.


    بازداشت 37 معامله‌گر در بازار ارز

در عین حال تازه‌ترین گزارش های دریافتی نشان می‌دهد به دنبال افزایش نوسان در بازار ارز و ناتوانی عملی بانک مرکزی در کنترل این روند فضای بازار  تاحدودی پلیسی شده و تعدادی از معامله‌گران بازار ارز دستگیر شده‌اند. علی القاصی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در روزهای گذشته با توجه به افزایش نسبی قیمت ارز در بازار ارز عده ای از دلالان و سوداگران ارز که تصور می کردند می توانند با انجام فعالیت های زیر زمینی  و پنهان در قهوه خانه‌ها یا از طریق فعالیت در فضای مجازی با انجام معاملات کاغذی و فردایی یا خرید و فروش غیر قانونی ارز، ضمن افزایش کاذب قیمت‌ها و سو استفاده از این فضا، بازار ارز را مشابه سال‌های و دوره‌های گذشته به التهاب بکشانند شناسایی شدند و با صدور دستورات قضائی با عملیات مشترک و هماهنگ نیروی انتظامی در ۵ روز گذشته ۳۷ نفر از این اشخاص دستگیر شدند و مقادیر قابل توجهی ارز، تعدادی دستگاه پوز و پول شمار از آنها کشف شد. او افزود:همچنین با رسیدگی تمام وقت و خارج از نوبت در خصوص ۲۱ نفر از این اشخاص به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق ارز، کیفر خواست صادر و پرونده برای سیر مراحل بعدی ۱۱ اسفندماه به دادگاه انقلاب و شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی ارسال شد که به زودی دادگاه این متهمان برگزار خواهد شد.علی القاصی به اشخاصی که در حوزه ارز و موضوعاتی از این قبیل فعالیت غیر قانونی و غیر مجاز دارند هشدار داد: تمام فعالیت‌های آنها تحت رصد و کنترل است و هرگونه اقدام و فعالیت غیر قانونی در این رابطه می‌تواند مصداق اخلال در نظام اقتصادی قرار گیرد و مجازات‌های سنگینی را در پی داشته باشد.او افزود: یقیناً با اقدامات کنترلی و دقیقی که بانک مرکزی انجام خواهد داد حوزه دلالی و خرید و فروش غیر قانونی ارز که حوزه پر ریسک از نظر اقتصادی است، می‌تواند خسارت‌های مادی سنگین را نیز متوجه این اشخاص کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید