• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9604
+
-

کیتارو در گفت‌و‌گو با همشهری:

هیجان زیادی برای کنسرت در ایران دارم

خالق موسیقی «جاده ابریشم» اردیبهشت 97 در تهران و چند شهر دیگر تورکنسرت برگزار می‌کند

موسیقی
هیجان زیادی برای کنسرت در ایران دارم

بهمن بابازاده:

سه سال پیش کنسرت ماسانوری تاکاهاشی معروف به «کیتارو» در ایران با استقبال مواجه شد. آن اجرا و تمدیدش و البته برخی حواشی ناخواسته باعث شد کنسرت سال 93این هنرمند جهانی ژاپن در ایران خبرساز شود.

حال با گذشت بیش از سه سال از آن اتفاق بار دیگر این هنرمند قصد دارد در اردیبهشت سال97 در ایران روی صحنه برود و به گفته «علی چراغعلی» (تهیه‌کننده این کنسرت) با رپرتوار و کنداکتوری متفاوت به اجرای برنامه خواهد پرداخت و این بار بدون همراهی ارکستر ایرانی، تنها با گروه خودش روی صحنه می‌رود. نکته حائز اهمیت حضور مجدد او برای برگزاری تور کنسرت‌ است که علاوه بر تهران، در چند شهر دیگر نیز ادامه خواهد شد.

کیتارو که متولد چهارم فوریه ۱۹۵۳ در شهر تویوهاشنی ژاپن است، در ایران طرفداران زیادی دارد. نام او اولین‌بار با آلبوم «جاده ابریشم» سر زبان‌ها افتاد. این آلبوم در سال ۱۹۸۶ با استقبال جهانی روبه‌رو شد. جاده ابریشم، برای مجموعه مستندی ژاپنی ساخته شده بود که در تلویزیون ایران هم به نمایش درآمد. کیتارو در سال ۸۷میلادی به‌دنبال استقبال از آلبوم جاده ابریشم، با همکاری موسیقی‌دانانی چون جان اندرسون و می‌کی هارت آلبوم «نور روح» را عرضه کرد که حدود ۱۰میلیون کاست از آن فروخته و در ایران هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. از دیگر آلبوم‌های کیتارو که در ایران با استقبال مواجه شده می‌توان از «ماندالا» یاد کرد. کیتارو در کنار محبوبیت جهانی، جایزه معتبر گرمی (Grammy) را که به اسکار موسیقی شهرت دارد از آن خود کرده است.

این موسیقی‌دان شهیر ژاپنی امسال نیز برای هفدهمین بار کاندیدای گرمی 2018شد تا بار دیگر قابلیت‌های بالای خود را به منصه ظهور بگذارد. گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه همشهری با این نوازنده و موزیسین شهیر را در ادامه می‌‌آید:

سفر دوباره به ایران

کیتارو که پیش از سال 93در سالن وزارت کشور برای ایرانیان کنسرتی بزرگ را روی صحنه برده بود، درباره تکرار این تجربه در ایران معتقد است: «خیلی خوشحالم از اینکه باز هم قرار است به ایران سفر کنم و مثل سفر قبلی به ایران برای اجرای این کنسرت به‌شدت هیجان زده هستم. اجرا در ایران برای من بسیار لذتبخش و پر از احساس خوب بود و به فرهنگ و ادبیات این کشور بیشتر علاقه‌مند شدم و همین باعث شد پس از سفر به ایران، بیشتر در این رابطه مطالعه کنم. می‌خواهم نهایت تشکر را داشته باشم از برنامه‌گذاران و مدیران فرهنگی این کشور که این شانس را به من داده‌اند تا بار دیگر به ایران بیایم. ایران سرزمین فرهنگ و ادبیات کهن است.»

جاده ابریشم

هنرمند بین‌المللی موسیقی ژاپن می‌گوید: «برای کنسرت ایران برنامه‌ریزی مفصلی را درنظر گرفته‌ایم و آثار زیادی اجرا خواهیم کرد. من اعتقاد دارم که در ایران معروف‌ترین اثر من «جاده ابریشم» است و این به‌دلیل فیلمی است که در ایران نمایش داده شد. یک اثر دیگر من که فکر می‌کنم در ایران خیلی معروف است بهشت روی زمین و بینینگ ساند است که فکر می‌کنم در ایران شناخته شده و محبوب است. ایرانی‌ها اصولا در وادی هنر بسیار پیگیر هستند و من از میزان ابراز لطف آنها در اجرای قبلی به واقع شگفت زده شدم. این بار با تجربه‌ای که از کنسرت‌های قبلی داشته‌ام در تلاشم که بتوانم همه حاضرین در سالن را شگفت‌زده کنم. اعتقاد دارم کسانی که به سالن کنسرت من می‌آیند از اجرای ما لذت خواهند برد.»

گفتمان فرهنگی با موسیقی

ماسانوری تاکاهاشی در پاسخ به این سؤال که آیا موسیقی قابلیت نزدیک‌کردن ملت‌ها و اقوام مختلف را دارد یا خیر گفت: «ما ملت‌های زیادی در کره خاکی داریم و براساس ملیت‌های مختلف، آهنگ‌ها و ترانه‌های مختلفی برای اجرا داریم و هردوی ما می‌توانیم این را از طریق زبان موسیقی باهم تقسیم کنیم. فرهنگ و آئین‌های هر ملتی در یک جفرافیای خاص همیشه قابل توجه و مورد احترام من بوده و هست. این جزئی از تفکرات و ایدئولوژی من است که بتوانم با دانستن آداب و رسوم ملل مختلف، سعی در اجرایی در خور‌شان با ذائقه آن شنونده داشته باشم. گفتمان فرهنگی یا بهتربگویم گفت‌وگو از طریق موسیقی که از نظرمن مقدس نیز هست، همواره برای من یک نگاه پراهمیت بوده و همواره تلاش کرده‌ام بتوانم در بهترین شرایط آن‌را به گوش همه برسانم.»

موسیقی براساس اصوات طبیعت

وی درباره منشا ساخت آثار خود که گفته می‌شود برگرفته از اصوات طبیعت است هم می‌گوید: «این سؤال را شاید بارها و بارها پاسخ داده‌ام و حتی می‌توانم بگویم که دیگر از آن خسته شده‌ام. من منبع الهام و تولید آثارم صداهای طبیعت هستند و در واقع سعی کرده‌ام هرآنچه را که شنیده‌ام را به گوش مخاطبان موسیقی‌ام در اقصی نقاط جهان برسانم. این ایده سال‌ها در من جاری بود و به این فکر می‌کردم ولی همیشه موانعی در کنار من بودند که اجازه نمی‌داد به آنچه خواسته‌ام برسم. ولی سرانجام به کمک برخی دوستانم توانستم این فکر را به عمل تبدیل کنم و به خوبی هم جواب گرفتم. شاید یکی از خاصیت‌های موسیقی من این است که مخاطب و شنونده را با خود به اقصی نقاط جهان میبرد. این برای من خوشایند است و به‌شدت پرهیجان. شنونده این آثار بخاطر این سفر پرهیجان است که تا انتها با من همراه می‌شود و همین برای من بهترین لذت‌ها را در پی داشته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید